کد خبر: ۶۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
تبریز- معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت تدبیر و امید زیرساخت‌های درمانی بسیار خوبی در آذربایجان‌شرقی ایجاد شده است.

به گزارش آرانیوز:قاسم جان بابایی روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مقابله کرونا در آذربایجان شرقی افزود: کارنامه عملکردی برای همه دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت بهداشت تهیه شده که بر اساس آن، آذربایجان شرقی از نظر مراقبت در بخش‌های ویژه و ارائه خدمات کرونایی، در کشور رتبه ممتاز دارد.

وی اظهار کرد: در حوزه بهداشت کرونایی، بیشترین بیماریابی و قرنطینه افراد و پیگیری اطرافیان در آذربایجان شرقی انجام شده است.

وی با اشاره به مؤلفه‌های آسیب پذیری ناشی از کرونا گفت: تاثیرگذارترین مؤلفه در میزان ریسک پذیری و مرگ میر ناشی از کرونا، تراکم جمعیت است و آذربایجان شرقی به دلیل داشتن تراکم جمیعتی بالا، ریسک پذیری بالایی دارد.

جان بابایی اضافه کرد: آذربایجان شرقی دو پیک بسیار سنگین کرونا را پشت سر گذاشته، به طوری که پیک دوم تمام نشده، پیک سوم بروز کرد و شرایط طولانی و بسیار دشواری در استان تجربه شد.

وی گفت: وقتی بیماری، طولانی مدت در یک محیط بچرخد، احتمال جهش و بروز ویروس جدید بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی همچنین جزو استان‌های سالمند کشور است و با توجه به اینکه ریسک پذیری برای بیماری و مرگ و میر در استان‌های سالمند بالاتر است و آذربایجان شرقی نیز استان سالمند محسوب می‌شود، شاهد این هستیم که ۷۷ درصد فوتی‌های کرونا در این استان بالای ۶۰ سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست گفت: در این نشست تمهیداتی اتخاذ خواهد شد تا از ورود استان به موج پنجم کرونا جلوگیری شود.

محمدحسین صومی افزود: ۲۱۰ هزار نفر از جمعیت استان در مرحله اول واکسیناسیون را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: در سه هفته گذشته تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌ها ثابت بوده و تعداد بیماران بستری حدود ۶۰۰ نفر است.

صومی با اشاره به شهرهای نارنجی استان شامل جلفا، مرند، تبریز، بستان آباد، عجبشیر، بناب، ملکان، اهر، هوراند، میانه، آذرشهر، سراب و مراغه گفت: ۷۸ درصد جمعیت استان در شهرهای نارنجی ساکن هستند و اگر این روند ادامه یابد وضعیت بدتر خواهد شد و ۲۸ درصد جمعیت نیز در شهرهای زرد شامل شبستر، اسکو، هریس، خداآفرین، کلیبر، هشترود، چاراویماق و ورزقان ساکن هستند.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: کرونا آزمون سختی بود که ما به خوبی از پس آن برآمدیم و آذربایجان شرقی از نظر وضعیت ساختار سنی و جنسی جمعیت با استان‌های دیگر متفاوت است. این استان در چهار راه ترانزیتی خاصی قرار دارد و تعاملات بین المللی زیاد است. با وجود این شرایط از جمیع جهات بیماری کرونا به خوبی مدیریت شد و ما اصلاً در هیچ کدام از پیک‌ها غافلگیر نشدیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار