کد خبر: ۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
گروه های مختلف موافق و مخالف توافق هسته ای در آمریکا با صرف ده ها میلیون دلار طی 60 روز بازبینی این توافق، به لابی گری در ارتباط با توافق نامه هسته ای ایران مشغول می باشند.

لابی گری ده ها میلیون دلاری در آمریکا حول محور توافقنامه ایران

به گزارش خبرنگار آرانیوز، در پی توافق هسته ای بدست آمده بین ایران و 5+1 و تصویب قطعنامه شورای امنیت مبنی بر رفع تحریم های سازمان ملل علیه ایران، به رسمیت شناختن این توافق در آمریکا همچنان مستلزم تأیید کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود.


کنگره آمریکا اوایل سال جاری میلادی با فشار بر کاخ سفید در لایحه ای، هر گونه توافق با ایران را در گرو تأیید کنگره و مجلس نمایندگان پس از بازبینی توافق نامه بدست آمده برشمرد و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز با امضای این طرح ، به کنگره اجازه داد بدون حق تصرف در مفاد این توافقنامه ، بمنظور تأیید یا رد آن رای گیری کنند.

مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا از روز دوشنبه به مدت 60 روز وقت خواهند داشت نظر نهایی خود را در ارتباط با توافقنامه بدست آمده اعلام کنند.

اوباما حتی در صورت رای نیاوردن توافق نامه درمجلس سنا و نمایندگان آمریکا، با استفاده از اختیارات قانونی حق وتوی ریاست جمهوری ،می تواند پیش از 12 روز تقویمی، رای نمایندگان را وتو کند، در اینصورت نمایندگان تنها 10 روز تقویمی وقت خواهند داشت که با جمع آوری دو سوم آرا و یا به عبارتی 67 نفر از 100 نماینده، حق وتوی ریاست جمهوری را سلب کنند و رای خود را به کرسی بنشانند.

با توجه به مخالفت رژیم صهیونیستی و اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مبنی برهرگونه تلاش برای ممانعت ازتصویب این توافق نامه، لابی های صهیونیستی در آمریکا با اختصاص میلیون ها دلار در جهت جلب نظر سناتورها و نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از تصویب توافق نامه ایران تلاش می کنند.

اوباما به عنوان بالاترین مقام اجرایی ایالات متحده آمریکا در اقدامی بی سابقه تنی چند از نمایندگان مجلس آمریکا را به بازی گلف دعوت کرده بود که علی رغم رد ارتباط این اقدامات با توافق نامه ایران از طرف سخنگوی کاخ سفید، منابع آگاه موضوع مورد بحث درحاشیه این بازی ها را منحصرا مرتبط با موضوع توافق نامه ایران عنوان کرده اند.

نانسی پلوسی رهبر دموکرات های مجلس آمریکا از دیگر مقامات آمریکایی است که در مصاحبه های مطبوعاتی لابی گری از طرف کاخ سفید در حمایت از توافق هسته ای ایران را تایید کرده است.

ران درمر سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا برجسته ترین مقامات سیاسی درگیر در لابی گری علیه توافق هسته ای ایران شناخته می شود، وی تنها دریک روز سه بار با یکی از سناتورهای جمهوری خواه ملاقات داشته است.

ولی خارج از کاخ سفید، گروه های لابی گر دیگری وجود دارند که به جمع آوری کمک های مالی و استشهاد مردمی در حمایت یا مخالفت از توافق نامه ایران می پردازند.

AIPAC بزرگترین لابی صهیونیست در آمریکاست، این لابی صهیونیستی تنها در نیمه اول سال میلادی جاری در حدود یک میلیون و ششصد و هفتاد هزار دلار برای تصویب طرح بازبینی توافق هسته ای ایران توسط کنگره هزینه کرده است و در آخر به خواسته ی خود دست یافته است.

این لابی صهیونیستی اعلام کرده است تصمیم دارد در 60روزبازبینی، میلیون ها دلار دیگر بودجه صرف تبلیغات و لابی گری برای شکست توافق هسته ای ایران در کنگره کند.

در طرف مقابل، برخی گروه های لیبرال در آمریکا که برجسته ترین آنها جی استریت، انجمن متشکل از یهودیان میانه رو که یکی از خواسته هایشان حل بحران فلسطین با تشکیل دولت فلسطینی در کنار رژیم صهیونیستی می باشد، از جمله لابی موافق توافقنامه ایران محسوب می شوند.

جی استریت با ساخت تبلیغات تلویزیونی به حمایت از توافق هسته ای ایران می پردازد، این انجمن اعلام داشته است ضمن تمرکز بر نمایندگان واشنگتن، با تشکیل نشست های think tank و دعوت از رهبران اتاق های فکری مختلف در شهرهای مختلف ونمایندگان آمریکا و انتشار نظرسنجی از مردم آمریکا به حمایت از این توافق نامه خواهد پرداخت.

نایاک شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز با انتشار تبلیغات تمام صفحه در روزنامه های کثیرالانتشار همچون نیویورک تایمز و دیگر رسانه های آمریکایی به حمایت از توافق بدست آمده در ایران پرداخته است.

برچسب ها: 1
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار