کد خبر: ۶۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
اصفهان - رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان از کاهش ۱۶ درصدی میزان ابتلاء به کرونا در اصفهان طی یک هفته اخیر خبر داد و گفت: به تدریج در حال گذر از موج چهارم کرونا هستیم.

به گزارش آرانیوز:کمال حیدری پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران که به منظور ارائه گزارش آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون ۲۲۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در استان اصفهان چهار هزار و ۵۵۸ نفر نیز بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر شدت بیماری در استان اصفهان در موج چهارم کاهش یافته و شاهد کاهش ۱۴ تا ۱۶ درصدی مبتلایان را شاهد بوده‌ایم.

۱۳ شهر استان همچنان در وضعیت قرمز است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ شهرستان اصفهان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند، تصریح کرد: این در حالی است که طی دو هفته گذشته همه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز بود.

وی با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت پیک چهارم کرونا با سرعت تدریجی در حال عبور است، ادامه داد: وضعیت شهرستان‌های فریدن، گلپایگان و خوانسار در حال بهتر شدن است و اصفهان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد اما در شهر اصفهان نیز تا حدودی با کاهش موارد ابتلاء و بستری روبه‌رو هستیم.

حیدری در ادامه در خصوص واکسیناسیون کرونا ابراز داشت: برای این امر سند ملی ارائه شد و در قالب آن چهار فاز واکسیناسیون در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه کادر درمان، بیماران خاص، سالمندان، مراقبان بهداشت و سلامت، مطب پزشکان، غسالان و … در فاز اول واکسینه خواهند شد، افزود: در این زمینه واکسیناسیون کادر درمان به پایان رسیده و در حال لکه گیری هستیم، در کنار آن واکسیناسیون سالمندان نیز آغاز شده و موازی با آن واکسیناسیون بیماران خاص را نیز به صورت تدریجی در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه کشور در وضعیت تحریم قرار دارد اما همه توان خود را برای واردات واکسن به کار گرفته‌ایم، اضافه کرد: باید توجه داشت که قراردادهایی را داشته‌ایم که محقق نشده است و برنامه ریزی‌ها برای این امر بر اساس این قراردادها انجام شد و از آنجایی که تجربه قبل را داشتیم تولید واکسن در داخل را نیز دنبال کرده و تا فاز سوم کارآزمایی بالینی پیشرفته‌ایم.

۴۰۰ نفر در اصفهان واکسن «کوبرکت» را دریافت می‌کنند

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت واکسن «کوبرکت» اظهار داشت: این واکسن به مرحله کارآزمایی فاز سوم بالینی رسیده و از هفته جاری در پنج شهر استان اصفهان به ۴۰۰ نفر داوطلب تزریق خواهد شد.

حیدری اضافه کرد: این مرحله در بازه زمانی ۱۰ روزه انجام خواهد شد و پس از بررسی نتایج به مرحله تولید خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اولین واکسن با تولید انبوه در کشور واکسن «کوبرکت» خواهد بود، تصریح کرد: این واکسن برای تزریق به افراد با توجه به فازبندی انجام شده توزیع خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ثبت نام پنج هزار متقاضی برای استفاده از واکسن تولید مشترک ایران و کوبا نیز ابراز داشت: افراد دارای ویژگی‌های تعریف شده برای تزریق این واکسن فراخوان شده و تاکنون ۸۰۰ نفر واکسن را در فاز اول دریافت کرده‌اند و ۲۸ روز دیگر نیز فاز دوم این واکسیناسیون آغاز خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در فاز اول سالمندان بالای ۸۰ سال و در فاز دوم سالمندان ۷۵ تا ۸۰ سال در اولویت واکسیناسیون قرار دارند، گفت: باید توجه داشت هر هفته دو بار واکسن به اصفهان ارسال می‌شود و سرعت واکسیناسیون بسته به میزان واکسنی است که به دست ما می‌رسد.

افراد برای دریافت واکسیناسیون نباید به مراکز مراجعه کنند

حیدری با بیان اینکه افراد برای دریافت واکسیناسیون نباید به مراکز مراجعه کنند، ادامه داد: برای این امر از مرکز بهداشت با افراد تماس برقرار می‌شود و برای دریافت واکسن فراخوان می‌شوند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در استان اصفهان تا آبان ماه امسال واکسیناسیون خواهند شد، اضافه کرد: باید بیش از ۷۰ درصد از جامعه واکسینه شوند تا مصونیت ایجاد شود، در سند ملی با توجه به کمبود داشته‌ها باید به اولویت‌ها بپردازیم و افراد آسیب پذیر را در اولویت قرار دهیم.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص واکسیناسیون افرادی که صنایع بزرگ فعالیت دارند، گفت: در این زمینه اعلام همکاری‌هایی داشته‌ایم و ساز و کارهایی برای واردات واکسن توسط ۱۵ شرکت در بخش خصوصی نیز فراهم شده است اما هنوز عملاً اتفاقی نیفتاده است.

وی در خصوص ساز و کارهای نظارتی بر روند تزریق واکسن ادامه داد: در این زمینه باید توجه داشت که تاکنون بخش عمده‌ای از واکسیناسیون در بخش کادر درمان انجام شده و نظارت به خوبی انجام شده است اما در بخش‌های دیگر نیز مدیر مجموعه و حراست در این زمینه باید پاسخگو باشند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار