کد خبر: ۶۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
مشهد - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید دارویی اثر بخش جهت بهبود علائم ریوی بیماری کووید -۱۹ شدند.

به گزارش آرانیوز:استاد گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دارو از صمغ گیاه کمای بیابانی (Ferula foetida) تولید شده است، مراحل استاندارد سازی آن بر اساس مواد موثره به طور دقیق انجام شده و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای کمک به تسکین علائم ریوی بیماران کووید ۱۹ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اثر بخشی این دارو پس از یکسال مطالعه بالینی (با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه) بر روی بیش از ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری کرونا به اثبات رسیده است.

مهرداد ایرانشاهی تصریح کرد: داروی کووکسیر پارس سرشار از ترکیبات پلی سولفید است که باعث آزاد سازی سولفید هیدروژن در مقادیر فیزیولوژیک در بدن می‌شود. در سال‌های اخیر نقش داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن در بهبود عملکرد سیستم تنفسی و مقابله با بیماری‌های ویروسی تنفسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و نتایج آن در مجلات معتبر جهانی منتشر شده است.

ایرانشاهی خاطر نشان کرد: منطبق با مقالات معتبر بین المللی داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن سطح سایتوکین ها را کاهش می‌دهند و باعث کاهش التهاب ریه می‌شوند. از طرف دیگر مانع از تکثیر و ورود ویروس به سلول‌های ریه می‌شوند. اثر داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن در افزایش ذخایر گلوتاتیون ریه نیز به اثبات رسیده است.

وی تصریح کرد: در طی مطالعه عوارض حادی از دارو مشاهده نشده است. فقط در معدودی از بیماران ممکن است حالت تهوع، نفخ یا دل درد خفیف ایجاد شود که با مصرف دارو بعد از غذا این عوارض برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: مصرف این دارو، در مراحل آغازین شروع علائم کرونا مؤثرتر است هرچند که در بیماران بستری و حالت شدید بیماری هم می‌تواند کمک به بهبود بیماری بکند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار