کد خبر: ۶۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
ثبت‌نام کاندیداهای شوراها در سراسر کشور به پایان رسید و آنچه مشخص است، کاهش میزان ثبت‌نام کاندیداها در اغلب استان‌ها است.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: ثبت‌نام کاندیداهای شوراها در سراسر کشور به پایان رسید و آنچه مشخص است، کاهش میزان ثبت‌نام کاندیداها در اغلب استان‌ها است.

این موضوع در کنار حواشی پیش آمده در حوزه مدیریت شهری و شوراها همچون انحلال شوراهای برخی شهرها، بازداشت اعضای شورا و شهرداران منتخب شوراها؛ تصویر ناکارآمدی این بخش را برای بسیاری از افراد جامعه ترسیم کرد.

شوراهایی که باید نماینده مردم در پارلمان شهری باشند، گویی رفته‌رفته در مناطق مختلف به نماد تخلف، سوءاستفاده از اعتماد مردم و ناکارآمدی تبدیل شدند و اینک استقبال کم کاندیداها از این بخش می‌تواند به نوعی اعتبار از دست رفته پارلمان مردمی را نشان بدهد و در نتیجه افراد مختلفی از کاندیدا شدن در انتخابات شوراها به‌دلیل این تصویر نامناسب منصرف شدند.

نگاهی به ثبت‌نام تعداد کاندیداها در چند استان، وضعیت موجود را نشان می‌دهد.

فرماندار تبریز از ثبت‌نام ۵۶۸ نفر کاندیدا در انتخابات شورای شهر و روستای شهرستان تبریز خبر داد.

بهروز مهدوی با بیان اینکه در شهرستان تبریز ۵۶۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از بین ثبت‌نام کنندگان ۵۰۱ نفر در تبریز، ۲۱ نفر در خسروشاه، ۲۲ نفر در سردرود و ۲۴ نفر از باسمنج ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: از نظر جنسیت ۴۷۸ نفر مرد و ۹۰ نفر زن هستند که مدرک ۳۴ نفر دکترای، ۲۱۱ ارشد، ۲۴۳ نفر کارشناسی ،۲ نفر کاردانی ،۱۰ نفر حوزوی و یک نفر دیپلم است.

مهدوی افزود: از نظر گروه شغلی ۱۷۸ نفر از چهره‌های فرهنگی، ۶ نفر روحانی، ۱۴۹ نفر شغل آزاد و ۵۴ نفر بازنشسته هستند.

فرماندار تبریز تصریح کرد: ثبت‌نام برای هر کرسی در تبریز ۳۸.۵ نفر، شهر باسمنج برای هر کرسی پنج نفر، برای سردرود هر کرسی ۴.۵ نفر ثبت‌نام و خسروشاه برای هر کرسی چهار نفر است.

در کشور با کاهش داوطلبان شوراها روبه‌رو بودیم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل گفت: با اتمام زمان ثبت‌نام کاندیداهای ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر ۹۰۰ نفر در استان اردبیل ثبت‌نام کردند.

بهروز ندائی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ثبت‌نام داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر از ۲۰ اسفند ماه شروع شده بود که با گذشت یک هفته این مرحله از انتخابات به پایان رسید تا در ۳۱ شهر استان بیش از ۹۰۰ نفر ثبت‌نام داشته باشند.

وی تصریح کرد: ثبت‌نام ۸۵۲ نفر تاکنون قطعی شده و ۴۰ نفر نیز مراحل نهایی تکمیل ثبت‌نام را سپری می‌کنند که تا آخر وقت امروز این ثبت‌نام‌ها نهایی شده و به تأیید می‌رسد.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل گفت: در کشور با کاهش داوطلبان شوراها روبه‌رو بودیم و در استان اردبیل نیز کاهش ثبت‌نامی‌ها جزئی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۹ درصد ثبت‌نامی‌ها زن و ۹۱ درصد مرد هستند که نسبت به دوره‌های گذشته تفاوت چندانی را در سهمیه ثبت‌نامی بانوان شاهد نیستیم.

ندائی اضافه کرد: از فردا بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های اجرایی شروع می‌شود، سپس هیئت نظارت نیز نظر خود را اعلام خواهد کرد تا در روز ۱۹ خردادماه صلاحیت نهایی داوطلبان اعلام شده و از ۲۰ تا ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰ تبلیغات کاندیداها انجام شود.

وی بیان کرد: ۲۷ خرداد ماه تبلیغات ممنوع خواهد بود و در ۲۸ خرداد ماه انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر در کنار سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان و استان اردبیل نیز برگزار خواهد شد.

ندائی به زمان ثبت‌نام داوطلبان شوراهای روستا نیز اشاره کرد و ادامه داد: داوطلبان از ۱۶ فروردین می‌توانند به چهار طریق اعلام شده، ثبت‌نام خود را انجام بدهند که زمان ثبت‌نام آنها یک هفته خواهد بود و تبلیغات نیز در موعد اعلامی به مانند کاندیداهای شوراهای شهر انجام خواهد شد.

وی از داوطلبان انتخابات شوراهای روستا خواست تا از الان به فکر تهیه برگه عدم سوءپیشینه باشند تا در زمان ثبت‌نام مشکلی نداشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل مدرک مورد نیاز برای ثبت‌نام داوطلبان شوراهای اسلامی روستا را همچون شوراهای اسلامی شهر اعلام کرد و گفت: تنها در مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد، به‌طوری‌که برای روستاهای کمتر از ۲۰۰ خانوار مدرک خواندن و نوشتن نیاز است و بالاتر از این جمعیت باید افراد ثبت‌نامی دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشند.

کاهش ۱۵ درصدی تعداد ثبت‌نام کنندگان در ایلام

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری ایلام نیز گفت: با پایان مهلت ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر ۶۴۲ داوطلب در استان ایلام برای این انتخابات شرکت کرده اند.

سید صادق موسوی اظهار کرد: با پایان مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر ۶۴۲ نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به دور گذشته شاهد کاهش ۱۵ درصدی تعداد ثبت‌نام کنندگان هستیم، افزود: در دوره گذشته انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان ایلام ۷۵۱ داوطلب شرکت کرده بود.

موسوی یادآور شد: در شهرستان ایلام ۱۴۸ داوطلب، مهران ۳۷ داوطلب، دهلران ۸۵ داوطلب، دره شهر ۴۶ داوطلب، آبدانان ۴۹ داوطلب، هلیلان ۲۳ داوطلب، سیروان ۱۲ داوطلب، ملکشاهی ۴۵ داوطلب، بدره ۲۴ داوطلب، چوار ۲۵ داوطلب، چرداول ۷۰ داوطلب و ایوان ۷۸ داوطلب برای حضور در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان ایلام ثبت نام کرده‌اند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری ایلام تصریح کرد: استان ایلام ۲۲۰ کرسی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر دارد که از این تعداد ۱۳۷ کرسی اصلی و ۸۳ کرسی علی البدل است.

به گفته موسوی، بیش از ۸۹ درصد ثبت نامی‌ها در استان ایلام را آقایان و ۱۱ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان ایلام ۷۶۲ شعبه در نظر گرفته شده است.

۴۶۰ نفر کاندیدای انتخابات شوراهای شهر در قم شده‌اند

فرماندار قم نیز اظهار کرد: ۴۶۰ نفر داوطلب نامزدی انتخابات شوراهای اسلامی شهر در شهرستان قم شده‌اند که ۴۰۶ نفر از ثبت نام کنندگان مرد و ۵۴ نفر هم زن هستند.

مرتضی حیدری با اشاره به نام نویسی ۴۶۰ نفر تا ساعت ۱۴ روز آخر ثبت نام داوطلب شرکت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر در شهرستان قم، گفت: در مجموع تاکنون ۴۶۰ نفر داوطلب نامزدی انتخابات شوراهای اسلامی شهر در شهرستان قم شده‌اند که ۴۰۶ نفر از ثبت نام کنندگان مرد و ۵۴ نفر هم زن هستند.

وی افزود: ۳۴ نفر از ثبت نام کنندگان دارای مدرک دکترای، ۲۰۲ نفر لیسانس، ۱۴۹ نفر فوق‌لیسانس، ۵۳ نفر حوزوی، ۱۳ نفر کاردانی و ۹ نفر دیپلم هستند.

فرماندار شهرستان قم با اشاره به اینکه از این تعداد ۳۶۸ نفر برای شهر قم ثبت نام کرده‌اند، گفت: ۲۴ نفر برای شهر جعفریه، ۲۲ نفر برای شهر قنوات، ۱۱ نفر شهر سلفچگان، ۱۵ نفر برای شهر دستجرد و ۲۰ نفر هم برای شهر که ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: ۳۷ نفر از ثبت نام کنندگان این دوره سابقه نمایندگی در شوراهای اسلامی شهر را دارند.

۶۸ درصد داوطلبان در کردستان به‌صورت حضوری ثبت‌نام کردند

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان نیز گفت: با پایان مهلت ثبت نام داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر تاکنون یک‌هزار و ۴۶ نفر ثبت نهایی شدند.

مراد جعفری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون مراحل ثبت‌نام یک‌هزار و ۴۶ نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی تأیید نهایی شده است که ۹۲۱ نفر از این داوطلبان مرد و ۱۲۵ نفر نیز زن هستند.

وی افزود: ثبت نام حضوری تا ساعت ۲۰ در فرمانداری‌ها و به روش غیرحضوری شامل مراجعه به دفاتر پیشخوان، اپلیکیشن موبایلی و رایانه شخصی ساعت ۲۴ دیشب پایان یافت.

جعفری خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وزارت کشور در سال جاری چهار شیوه شامل ۲ روش غیرحضوری و ۲ روش حضوری را برای ثبت‌نام در نظر گرفته بود، اما بیش از ۶۸ درصد داوطلبان با مراجعه به فرمانداری‌ها و به‌صورت حضوری ثبت‌نام کردند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان افزود: در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها ۱۷۶ عضو شورا از سوی ساکنان ۳۲ شهر استان انتخاب می‌شوند که سنندج با ۹ عضو بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

جعفری اعلام کرد: شهرهای سقز، کامیاران، مریوان، بانه، بیجار و قروه دارای هفت عضو بوده و ۲۵ شهر دیگر نیز با پنج نفر عضو شورای آنها اداره می‌شود.

وی افزود: در این دوره از انتخابات با توجه تقسیمات جدید سیاسی کشور، سه روستای هزارکانیان دیواندره، سنته سقز و حسین‌آباد سنندج از روستا به شهر تبدیل شده‌اند.

جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۲ شهر و یک‌هزار و ۳۱۲ روستا در استان کردستان دارای شورا هستند.

 

کمترین استقبال در شهر هندودر با یک نفر داوطلب

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: ۹۸۷ نفر تا پایان زمان ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی سال ۱۴۰۰ شهرهای استان مرکزی ثبت‌نام کردند.

بهروز اکرمی اظهار کرد: در استان مرکزی ۹۸۷ نفر ثبت‌نام کردند.

وی افزود: آنچه در سامانه جامع انتخابات استان مرکزی ثبت شده ۹۸۷ نفر است که از این تعداد تا ساعت ۱۲ امروز، ۹۵۵ نفر نهایی شده‌اند، یعنی از نظر ما داوطلبان قطعی هستند و پرونده بقیه ثبت‌نام شدگان نیز در دست بررسی است.

وی بیان کرد: براساس تفکیک شهرستان‌ها، آشتیان ۲۳ نفر داوطلب، اراک ۳۱۱ نفر، تفرش ۴۰ نفر، خمین ۷۰ نفر، خنداب ۳۰ نفر، زرندیه ۶۵ نفر، ساوه ۱۴۳ نفر، شازند ۱۱۲، نفر فراهان ۴۲ نفر، محلات ۵۴ نفر، کمیجان ۳۲ نفر، دلیجان ۳۳ نفر که ۹۵۵ پرونده نهایی شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: در تفرش ۵ برابر تعداد کرسی‌ها ثبت‌نام صورت گرفته است و این میزان در خمین ۴.۸ نفر، در قورچی باشی ۱.۶ نفر، در جاورسیان ۱.۵ نفر، در شهر خنداب ۲.۳ نفر، در شهر دلیجان ۲.۹ نفر، در نراق ۱.۳ نفر، در خشک‌رود ۱.۱ نفر، در رازقان ۱.۱ نفر، در زاویه ۱.۵ نفر، در مامونیه ۲.۹ نفر، در پرندک ۱.۵ نفر، در آوه ۱.۴ نفر، در ساوه ۷.۱ نفر، در شهر غرق‌آباد ۱.۸ نفر، در نوبران ۱.۵ نفر، در توره ۱.۳ نفر، در شازند ۳.۸ نفر، در شهباز ۲.۱ نفر و در مهاجران ۴.۳ نفر بوده است.

اکرمی ادامه داد: در هندودر یک نفر شرکت کرده و کمترین استقبال در این شهر بوده است. نسبت استقبال به کرسی شورا در تلخاب ۱.۱ نفر، در خنجین ۱.۶ نفر، در فرمهین ۲.۵ نفر، در محلات ۵.۴ نفر، در نیمور ۱.۴ نفر، در میلاجرد ۱.۹ نفر و در کمیجان ۲.۱ نفر برای هر کرسی اصلی و علی البدل شورای های اسلامی شهرها ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه جمعاً ۲۹۳ کرسی اصلی و علی البدل شوراهای شهر در استان وجود دارد که به صورت میانگین ۳.۳ نفر برای کرسی‌ها داوطلب شده‌اند، تصریح کرد: ۱۸۲ کرسی اصلی در استان وجود دارد که برای کرسی‌های اصلی ۵.۲ داوطلب وجود دارد.

اکرمی در مورد رنج سنی ثبت‌نام کنندگان گفت: هشت درصد داوطلبان در سن ۲۵ تا ۲۹ سال، ۲۲ درصد در سن ۳۰ تا ۳۵ سال، ۱۹ درصد در سن ۳۶ تا ۴۰ سال، ۱۶ درصد در سنین ۴۱ تا ۴۵ سال، ۱۲ درصد در سنین ۴۶ تا ۵۰ سال، ۱۲ درصد در سن ۵۱ تا ۵۵ سال، ۶ درصد در سنین ۵۶ تا ۶۰ سال، ۴ درصد در سنین ۶۱ تا ۶۵ سال، یک درصد هم ۶۶ تا ۷۰ سال بوده‌اند و البته یک نفر در سن ۷۱ تا ۷۵ سال و ۲ نفر نیز بالای ۷۵ سال ثبت‌نام داشتند.

وی در خصوص میزان تحصیلات داوطلبین بیان کرد: ۲ درصد داوطلبان دارای تحصیلات حوزوی، ۴ درصد دکترای، ۳۳ درصد فوق‌لیسانس، ۵۱ درصد لیسانس، ۵ درصد فوق دیپلم، ۳ درصد دیپلم و یک درصد نیز کمتر از دیپلم هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی با اشاره به اینکه، ۱۵ درصد ثبت نام کنندگان را زنان و ۸۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند، گفت: از بین ثبت‌نام کنندگان ۱۹ درصد سابقه عضویت در شورا داشته و ۱۵ درصد دارای سابقه ایثارگری هستند.

کاهش استقبال دلایلی همچون عملکرد شوراها دارد

اکرمی در خصوص دلایل کاهش استقبال نسبت به دوره‌های قبل انتخابات اظهار کرد: در این راستا دلایل مختلفی همچون عملکرد شوراها، عوامل اجتماعی و… وجود دارد.

اکرمی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تصمیم بر افزایش تعداد شعب اخذ رأی در استان، گفت: هشتم فروردین ماه آغاز ثبت‌نام داوطلبان میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان به‌مدت هفت روز و ۱۶ فروردین آغاز ثبت‌نام داوطلبین شوراهای روستایی است و به احتمال قوی امکان ثبت‌نام غیرحضوری در این راستا نیز وجود دارد.

گفتنی است، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و قطعاً حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی موجب برگزاری انتخاباتی باشکوه می‌شود و نمایندگان مردم در دور بعد شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به بهترین نحو به وظیفه خود عمل کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار