کد خبر: ۶۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
سوادکوه- یک‌سال از حادثه سقوط سنگ در روستای پیت سرای سوادکوه می‌گذرد، نه تنها روستا جابه‌جا نشد، بلکه اهالی عید امسال را هم زیر بار پس لرزه‌های سنگ تحویل کردند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: اول فروردین ۹۹ بود که سقوط سنگ در روستای پیت سرای سوادکوه روی موج خبرها قرار گرفت، اکنون ۳۶۵ روز از آن حادثه می‌گذرد و همچنان وعده‌های بهاری سال قبل محقق نشد.

نوروز سال قبل برای ۴۰ خانوار ساکن در پیت سرا تلخ گذشت و یک‌سال گذشته با شیوع کرونا و تحقق نشدن وعده‌ها، روزها و شب‌ها برای روستایی منطقه به سختی گذشت. پیگیری مطالبه روستاییان نشان می‌دهد همچنان اهالی منطقه زیر بارش سنگ‌ها روزگار می‌گذرانند و خانه و کاشانه و جان و مالشان همواره و هر لحظه در معرض تهدید است.

در حادثه سال قبل سقوط سنگ‌های بزرگ که اندازه برخی از آنها به ۳۰ مترمکعب می‌رسید، به ۱۰ مسکن و تعدادی دامداری اهالی خسارت زد و برخی از واحدها را با خاک یکسان کرد. اهالی روستا می‌گویند هر روز و شب شاهد ریزش و حرکت سنگ‌های معلق هستیم و تخلیه و جابجایی روستا سال‌ها است که روی میز قرار دارد و همچنان عملی نشد.

اهالی روستا می‌گویند هر روز و شب شاهد ریزش و حرکت سنگ‌های معلق هستیم و تخلیه و جابجایی روستا سال‌ها است که روی میز قرار دارد

به گفته آنان، هر روز شاهد صدای شدید و وحشتناکی هستیم و هر لحظه احتمال اینکه حادثه جدیدی به وجود آید، دور از انتظار نیست.

با بروز حادثه سال قبل برخی از اهالی روستاهایشان را تخلیه کردند و در جای دیگری ساکن شدند. یکی از اهالی روستای پیت سرا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال قبل شاهد ریزش سنگ و آسیب دیدن تعدادی از خانه‌ها، منبع آب و غیره بودیم، افزود: در حادثه سال قبل تجهیزات آب‌رسانی و برق روستا قطع شده بود که با پیگیری دستگاه‌ها در همان روزهای اولیه وصل شد.

وی با عنوان اینکه خواسته دیرینه اهالی جابجایی و انتقال روستا است، یادآور شد: جابه‌جایی و انتقال روستا همچنان محقق نشده است و وعده‌ها به عملی نشد.

وی با بیان اینکه در حادثه سقوط سنگ سال قبل تعدادی خانه و دامداری به دلیل واقع شدن در مسیر سنگ از بین رفتند، افزود: همچنین این حادثه سبب تلف شدن تعدادی حیوانات اهالی شده بود.

اهالی روستا از مسئولان خواستند تا نسبت به جابجایی و انتقال این روستا اقدام کنند و می‌گویند، به دلیل سقوط سنگ برای ماندن در روستا ترس داریم زیرا جان و مال ما در خطر است و از سوی دیگر هیچ اقدامی برای ایمن سازی و یا انتقال روستاییان نشده است.

یک بانویی روستایی نیز با اظهار اینکه سقوط سنگ سال قبل به خودروی فرزندم آسیب زده بود، افزود: همچنین سقوط سنگ سبب تلف شدن تعدادی دام و گوسفند شده است.

وی ادامه داد: روستاییان به دلیل دامدار بودن مجبور هستند در روستا سکونت داشته باشند زیرا مکانی دیگر برای سکونت ندارند.

این بانو با اظهار اینکه سال گذشته پس از سقوط سنگ یکسال به پل سفید رفتم و مستأجر بودم، افزود: پس از پایان یکسال اجاره دوباره مجبور شدم به روستا برگردم و از مسئولان تقاضا داریم با تخصیص وام و زمین، اهالی روستا را از دربه‌دری و سرگردانی نجات بدهند.

پس از پایان یکسال اجاره دوباره مجبور شدم به روستا برگردم و از مسئولان تقاضا داریم با تخصیص وام و زمین، اهالی روستا را از دربه‌دری و سرگردانی نجات بدهند

علاوه بر پیت سرا روستاهای دیگری نیز در مازندران وجود دارد که به دلیل حادثه خیز بودن انتقال و جابجایی آنها الزامی است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد فرجام همه این طرح‌ها به دلیل مشکلات و مسائل اجتماعی و ناکافی بودن اعتبارات و یا نبود زمین مناسب با شکست روبرو شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پس از حادثه سقوط سنگ سال گذشته برای برخی اهالی تسهیلات بلاعوض و رهن مسکن در نظر گرفته شده است، افزود: تسهیلات کم بهره برای تعمیر و ساخت دامداری در نظر گرفته شده است.

علی‌اصغر احمدی مشکل اصلی در انتقال و جابه‌جایی روستا را عدم تهیه زمین مناسب عنوان کرد و گفت: برخی زمین‌هایی که معرفی شد یا پاسخگوی نیازها نبود و یا اینکه مورد توافق قرار نگرفته است.

معاون استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عدم توافق بین اهالی را بر سر زمین را از مهمترین مشکلات فراروی بیان کرد و گفت: پیگیری برای تهیه زمین مناسب ادامه دارد و اهالی باید در این زمینه به وحدت نظر برسند.

مهدی رازجویان ادامه داد طبق آخرین رایزنی و نشست مقرر شد سه نقطه زمین توسط اهالی و روستاییان معرفی شود که نسبت به انتقال اقدام کنیم.

ریزش سنگ و رانش زمین از مشکلات دیرینه مناطق مختلف مازندران به شمار می‌رود و روستاهای متعددی در معرض خطر بروز حوادث و سقوط سنگ هستند و جابه‌جایی بیشتر این مناطق تاکنون به سنگ خورده است.

نظرشما
پربازدیدها