کد خبر: ۶۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
نوروز مازندران با ریزش سنگ نو شد و بهارش با کرونا ادامه یافت و در تابستان بود که چک نوبخت برگشت خورد.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: سال ۹۹ مملو از تلخی و شیرینی برای استان مازندران بود، نوروزش با ریزش و سقوط سنگ‌های بزرگ در روستای پیت سرا کلید خورد و اینگونه بود که نوروز در مازندران در زیرسایه کرونا رنگ آوارگی هم گرفت.

پیت سرا روستایی از توابع شهرستان سوادکوه است که ریزش سنگ در اولین روز نوروز و چندساعت پس از سال تحویل، سبب بی خانمانی تعدادی از ساکنانش شد و ۱۲ ماه گذشته تلاش‌ها برای سامان بخشیدن به وضعیت روستا و جابجایی آن نتیجه نداد و پیت سرا هم سرنوشتی شبیه منجیر کجور را پیدا کرد.

روزهای اول نوروز که اوج شیوع بیماری ناشناخته کرونا بود و متولیان بهداشتی از مردم می‌خواستند در خانه بمانند و سبزه‌ها را در منزل گره بزنند، بسیاری از مسافران و هموطنان بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی در هر تعطیلات، چمدان‌های سفر را می‌بستند و خاطرات شمال را تازه می‌کردند.

سفرهای بی رویه و خیل مسافران فقط مشکل نوروز مازندران نبود بلکه در بهار، تابستان و زمستان نیز این مسئله معضل استان‌های شمالی بود.

نفس دریا و ساحل نشینان گرفت

موج فزاینده سفرهای کرونایی و حضور مسافران در سواحل در طرح‌های سالمسازی دریا در حالی بود که محدودیت‌های زیادی از سوی ستاد کرونا برای سفر به مازندران و شمال اعمال شده بود اما سواحل استان در تابستان بو و طعم نعنا و دوسیب گرفت و قل قل قلیان نفس خزر و ساحل نشینان را تنگ کرد.

از سوی دیگر، اواخر بهار بود که وعده جذب پرستاران موسوم به طرح ۸۹ روزه در مازندران توخالی از آب درآمد و بسیاری از پرستاران متوجه شدند که امکان جذب آنان وجود ندارد و وعده‌های مسئولان مانند همیشه، درست از آب درنیامد.

اگرچه پیگیری‌های مکرر خبرنگار مهر حکایت از جذب تعدادی از پرستاران داشته اما همچنان با گذشت یکسال از همه گیری کرونا، پرستاران و بهیارانی وجود دارند که بهترین خبر برای آنها می‌تواند، استخدام شدن باشد و در این آرزو، روزهای سخت را در بخش‌های ویژه و کرونایی سپری می‌کنند.

عمارت پرماجرای ساری

در کنار رویدادهای ذکر شده، شهرداری و شورای شهر پرحاشیه ساری در سالی که گذشت بیش از همه شهرهای استان سرخط خبرها بود، موضوع پرونده چهار هزار میلیارد تومانی شهرداری ابتدا با دستگیری چند عضو شورا شروع شد و سپس به دستگیری شهردار و تمامی اعضای شوراها کشیده شد و در حال حاضر تمامی اعضا و جمعی از کارکنان شهرداری و شورا در زندان بسر می‌برند و شورای شهر پرحاشیه ساری نیز منحل شد.

دامنه دستگیری در شوراها به بابل و سلمانشهر و نشتارود در مازندران هم رسید و تعدادی از اعضای شوراها و شهرداران این مناطق در بازداشت بسر می‌برند.

پاییز مازندران و برداشت مرکبات

پاییز که نارنگی‌های نوبرانه و پیش رس به بازار آمد، در حاشیه خیابان‌ها و روزبازارها و محل‌های پرتردد پشت وانت‌بارها، دسترنج کشاورزان با عنوان نوبرانه با قیمت‌های کذایی به فروش رسیدند و اینکه چقدر دلالان از باغدار بی‌نوا خریداری کردند خود مثنوی صد من و تراژدی است که هرسال درباره محصولات مختلف از شالیزاری گرفته تا جالیزی و باغی تکرار می‌شود. باغدار دل‌خوش به فروش دسترنجش بود اما وقتی حساب‌کتاب می‌کند، نه‌تنها خرجش درنیامده بلکه بدهکار بانک و یا نزول‌خواران نیز شده است.

با همه فراز و نشیب‌ها سال ۹۹ بیش از ۲۰۰ هزار تن مرکبات صادر شد و در آستانه عید و سال جدید، باغداران نگران مرکبات ذخیره شده در انبارها هستند و هر روز محصولشان فاسد می‌شود و می پوسد.

مهرماه و غیبت دانش آموزان

مهرماه سال ۹۹ هم متفاوت‌ترین ماه مدرسه‌ای بود که تاکنون رقم خورد و دانش آموزان به جای اینکه در مدرسه و کلاس درس حاضر شوند، مدرسه مجازی را تجربه کردند و اول پاییز بود که مشکلات خانواده‌ها برای خرید گوشی هوشمند و تبلت سرباز زد و در بسیاری از مناطق روستایی هم دانش آموزان برای داشتن آنتن اینترنت مجبور به تپه نوردی و کوه نوردی شدند و این قصه همچنان ادامه دارد.

در این شرایط، پویش‌های مختلفی برای تهیه تبلت و گوشی هوشمند در مازندران به راه افتاد و همچنان بسیاری از دانش آموزان از داشتن این تجهیزات محروم هستند.

وقف ۵۶۰۰ هکتار جنگل‌های آق مشهد ساری

پرونده وقف ۵۶۰۰ هکتاری جنگل‌های آق مشهد ساری و وقف پلاک‌هایی از دماوند، چالش‌های بین سازمان جنگل‌ها و اوقاف را به اوج رساند، پیشینه وقف اراضی و عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی روستای آق مشهد ساری به سال ۷۶۰ هجری قمری باز می‌گردد، اما منابع طبیعی نظر دیگری دارد و این مسئله پای دادستانی و قوه قضائیه را به این پرونده بازکرده است.

در حالی منابع طبیعی اعتقاد دارد جنگل‌های موجود در موقوفه آق مشهد، به این نهاد واگذار نشده است که اسناد و مدارک نشان می‌دهد این عرصه‌ها در اختیار منابع طبیعی است و این سازمان طی مجوز مورخه بهمن ماه ۹۷ مجوز قطع درختان جنگلی خارج از طرح‌های جنگلداری شامل درختان شکسته و افتاده و ریشه کن واقع در قطعه ۸ سری آق مشهد طرح جنگلداری حفاظتی چوب و کاغذ را صادر کرده است و بر اساس این مجوز هزار و ۱۶۸ اصله درخت علامت گذاری و توسط بهره بردار قطع شده است.

ماجرای چک بدون موجودی نوبخت

تابستان امسال محمدباقر نوبخت در سفری دو روزه به مازندران از ۱۸ پروژه ناتمام بازدید کرد و رهاورد این سفر، تأمین بودجه‌های میلیاردی بود که هنوز بخشی از آن محقق نشده است.

ر ئیس سازمان برنامه و بودجه همان بدو ورود همه توپ‌ها را به زمین مسئولان استانی و شهرستانی انداخت و از آنان خواست تا نسبت به تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره تا پایان سال متعهد شوند اما با جیب خالی چنین امری از اساس محال و بیهوده است.

قرار بر این شد که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های اولویت دار نیمه تمام تخصیص یابد و در کنار آن ۵۷۷ میلیارد تومان نیز برای ۱۰ پروژه بزرگ و شاخص در حوزه‌های عمرانی، تولیدی، بخش کشاورزی، صنعتی و خدماتی مصوب شده است.

مرغ هم بازی درآورد

مرغ از ابتدای سال ۹۹ بازی جدیدی را شروع کرد و قیمتش از اول سال چند برابر افزوده شد و همچنان سر ناسازگاری دارد و روزبه روز بر نرخش افزوده می‌شود.

بازی گنجشک پر، کلاغ پر سال هاست که از کوچه‌ها به سفره‌ها کشیده شده و طی سال‌های اخیر به لطف برخی بی تدبیری‌ها و از وقتی کلید تدبیر را به رخمان کشیدند، خیلی چیزها از سفره خانوار پَر شد، گوشت، برنج، ماهی، … و اکنون نوبت به مرغ رسیده تا یک پایش را از سفره بیرون بکشد. قیمت مرغ از ۱۰ هزار تومان در ابتدای سال ۹۹ به بیش از ۳۰ هزار تومان در آخر سال رسید و مصوبات کاغذی تاکنون برای مهار آن نتیجه بخش نبوده است.

آبان عاشورایی در مازندران

پیکرهای مطهر پنج مدافع مازندران آبان ماه امسال پس از هزار و ۶۱۵ روز به خانه‌هایشان رسید، از دشت بلا آمده بودند تا روایتگر بدعهدی کفرپیشگان تکفیری باشند اما آنان خون دادند و نگذاشتند دست نامحرمان به حرم عقیله بنی هاشم برسد. ایستادند و جان دادند.

ماه مهر و هوای پاییزی و شروع فصل مدرسه بود، دیگر فاطمه حلما فرزند شهید حاجی زاده، زینب فرزند شهید بلباسی، امیر فرزند شهید عابدینی، مهدیه فرزند شهید حسن رجایی‌فر و دیگر فرزندان شهدای مدافع حرم مشق می‌کنند «بابا آمد، آن مرد پرپر شده آمد و آن مرد ایستاد تا ما نیفتیم».

زمستان مرگبار میانکاله

زمستان امسال هم همانند سال قبل مرگ پرندگان نادر در تالاب میانکاله و خلیج گرگان رقم خورد و بیش از ۲۰ هزار پرنده طعمه مرگ شدند و بوتولیسم همچنان در این تالاب قربانی می‌گیرد.

دستگیری شش ادمین کانال معاند در مازندران، حاشیه‌های معدن سرب ناصرآباد، بازی با بورس و کوه خواری در مناطق مختلف برخی دیگر از رویدادهای مهم مازندران در سال ۹۹ بوده است.

نظرشما
پربازدیدها