کد خبر: ۶۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
قزوین-عملیات خیبر اولین تجربه عملیاتی ایران در پهنه آبی و خاکی بود که با از خودگذشتگی و رشادت رزمندگان ایران اسلامی به موفقیت انجامید.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: عملیات آبی خاکی خیبر که در سوم اسفندماه سال ۱۳۶۲ توسط نیروهای ایران اسلامی آغاز و پس از ۲۰ روز به پیروزی انجامید اولین عملیات خاکی آبی ایران و از معدود عملیات‌های جهان است که در دو جبهه خاک و آب شکل گرفته است.

قوای ایرانی در این عملیات علاوه بر تقدیم شهدایی همچون حاج ابراهیم همت، مهدی باکری و رضا حسن پور موفق شدند به اهداف تعریف شده دست یابند و بخش‌هایی از جزایر مجنون را به تصرف درآورند و البته حضور چشمگیر رزمندگان قزوینی در پیشروی و موفقیت این عملیات نقش مؤثری داشته است.

شهید حسن پور سردار خط شکن بود


علیرضا اکبری در میزگرد خبرگزاری مهر پیرامون عملیات خیبر اذعان کرد: از علل روی آوردن ایران به ادامه جنگ در مناطق آبی باید به این موضوع اشاره کرد که در این زمان خاص و پس از عملیات رمضان عملاً جنگ در دشت‌ها به بن بست رسیده بود و نمی‌شد کاری از پیش برد از این رو نیروهای ایرانی به فکر برنامه ریزی یک عملیات گسترده در گستره آب و خاک افتادند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: ما برای پیشبرد بحث‌های مذاکره‌ای نیاز به یک دست برتر داشتیم و تصرف جزیره مجنون، جاده‌ای که به شهر بصره منتهی می‌شد و شهر بصره بهترین گزینه برای ما بود چرا که تکلیف مذاکره با دست خالی مشخص است.

همرزم شهید مهدی شالباف با اشاره به حضور پررنگ نیروهای قزوین در عملیات خیبر اظهار کرد: پس از شکل گیری برنامه ریزی ها و شناسایی منطقه گردان امام رضا (ع) نوک پیکانی بود که قرار بود در اولین شب عملیات به خط بزند و به قولی خط شکن باشد، نیروهای این گردان از بچه‌های رزمنده قزوین بودند که فرماندهی آنها با شهید حسن پور و شهید مهدی شالباف بود.

وی افزود: در این زمان باید یاد و خاطره شهید حسن پور را به عنوان فرمانده ای خلاق، خط شکن، شجاع و مؤمن زنده نگه داریم. او جز اولین نفراتی بود که در شب عملیات پا به میدان نبرد گذاشت و به قول شهید سلیمانی به جای آنکه به نیروهایش بگوید بروید می‌گفت بیایید.

اکبری گفت: از ویژگی‌های خاص رضا حسن پور توانایی تصمیم گیری منطقی در لحظه بود، او همیشه در منطقه حاضر بود و از دوردست‌ها فرماندهی نمی‌کرد، بلکه خودش شرایط منطقه را لمس می‌کرد و تصمیم می‌گرفت، برای مثال در همین عملیات خیبر ما از ۱۳ کیلومتر معبر گذشتیم تا به منطقه مورد نظر برسیم و وقتی به نقطه رسیدیم شهید حسن پور و شالباف در منطقه بودند و تصمیم می‌گرفتند که چه باید بشود.

وی بیان کرد: از شهید حسن پور با عنوان سردار خط شکن یاد می‌شود، این عنوان نه تنها به خاطر پیشتاز بودن است که با وجود همه کاستی‌ها اولویتش حفظ جان بسیجی‌ها بود، اگر کاری از دست خودش بر می‌آمد ترجیح می‌داد جان فردی که تخصصی کمتر از او دارد در خطر نیفتد و خودش وارد عمل می‌شود، همین خصوصیات از او فرد خاص تری ساخته بود.

رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: شخصیت شهید حسن پور در کلام نمی گنجد، او واقعاً برای تمام افرادی که با او در ارتباط بودند یک استاد اخلاق بود، اراده و ایمانش از او فرد پیشتازی ساخته بود که در دوران دفاع مقدس علاوه بر مدیریت حال حاضر برای آینده جنگ هم همواره برنامه ریزی های منسجمی داشت.

معاون شهید شالباف در عملیات خیبر یادآور شد: ما از نظر امکانات نظامی توان چندانی نداشتیم و این در حالی بود که با پشتیبانی‌های مختلفی که از جبهه دشمن می‌شد آنها در اوج امکانات قرار داشتند، ما تلاش کردیم که از اصل غافلگیری برای تأثیرگذاری استفاده کنیم که موفق هم بودیم. ما توانستیم با کمترین آسیب ضلع شرقی جزیره مجنون را تصرف کنیم و پس از آن نیروهای ما در روزهای آتی پیشروی داشتند.

شهید حسن پور یک فرمانده مؤمن، خلاق و شجاع بود


هاشم ذوالقدر در ادامه سخنان همرزم شهید حسن پور ابراز کرد: عملیات خیبر پس از ۱۸ ماه کار شناسایی و اطلاعاتی سخت شکل گرفت. ما در این عملیات می‌خواستیم که ارتباط شمال و جنوب عراقی‌ها را قطع کنیم که موفق هم بودیم، منطقه هور العظیم برای دشمن بعثی دارای اهمیت ویژه ای بود و ما می‌توانستیم با تصرف آن امتیازات زیادی از دشمن بگیریم.

رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: ما به صورت مستقیم با ۱۸ کشور و به صورت غیر مستقیم با ۴۵ کشور جهان که خود را پشت سایه بعثی‌ها پنهان کرده بودند با دست خالی، با اراده قوی و ایمان راسخ جنگیدیم و با عنایت الهی موفق هم شدیم.

وی مطرح کرد: هدف ما گرفتن جاده منتهی به بصره بود ولی روش ما با دشمنانمان خیلی متفاوت بود، امام خمینی (ره) هشدار داده بودند که باید مراقب مردم بومی این منطقه بود و نیروهای کشورمان هم به همین علت با دقت وارد عمل می‌شدند و نوع پیشروی‌ها هم با دشمنان بسیار متفاوت بود، ما می‌خواستیم از خاکمان در برابر دشمن متجاوز دفاع کنیم و این تفاوت دیدگاه ما بود.

ذوالقدر افزود: در عملیات خیبر ایران اسلامی دست به اقداماتی زده است که در دنیا استثنا هستند و نمونه مشابهی ندارند. ما در این عملیات ۱۴ کیلومتر پل بدون پایه احداث کردیم و یا شهید عبدالحسن مشاطان در همین عملیات بنا به نیاز شفت ها را طوری طراحی کردند که طی یک هفته جاده کشیده شد و توانست ۸۰ کیلومتر خاک را به خاک وصل کند.

این رزمنده خاطرنشان کرد: ما با دست خالی در برابر دشمنی جنگیدیم که تنها طی یک ساعت ۴۰۰ هزار گلوله بر سر رزمندگان ما در منطقه عملیاتی خیبر ریخت ولی اتکای ما نیروی انسانی با ایمان و قوی بود، نیروهایی که علاوه بر اعتقاد ماه‌ها تمرینات طاقت فرسا تک آوری و غواصی را طی کرده بودند و حالا در خدمت کشورشان بودند.

همرزم شهید حسن پور که در عملیات خیبر جزو گروه‌های پشتیبانی مصطفی خمینی بوده است عنوان کرد: باید از پشتیبانی قوی قزوین در این عملیات از نیروهای رزمنده هم یاد کرد: قزوینی‌ها علاوه بر اینکه نوک پیکان حمله بودند در پشتیبانی نیز با قدرت وارد عمل شدند و این دوران خاص هرگز از ذهن تاریخ پاک نخواهد شد.

وی با اشاره به شخصیت شهید حسن پور گفت: این شهید بزرگوار دیدگاه معنوی را با مدیریت اعتقادی و خلاق در هم آمیخته بودند، اتکا به خداوند و شجاعت و ایستادگی در راه آرمان خروجی اش شخصیت نظیر حسن پور بود.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: من بارها می‌دیدم که ایشان رفتار دو گانه ای در برابر نیروهای کم سن و سال و افراد دیگر نداشت، حتی زمانی گفتند که اگر اجازه داشتم با همین نیروها تا بغداد می‌رفتم و به پیروزی می‌رسیدم.

وی در خاتمه با جمع بندی موضوعات مطرح شده خاطرنشان کرد: شهید حسن پور که در شب حمله در خط مقدم بود و با هوش و توانایی‌هایش دو بار توانسته بود از اسارت دشمن بگریزد امروز نمونه خوبی است که مدیران هم او را الگوی خود قرار دهند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار