کد خبر: ۶۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
بندرعباس - تشدید نمونه گیری کرونا از مسافران و گردشگران هرمزگان باعث ورود قایق های غیر ایمن به چرخه تردد غیرقانونی مسافران شد.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها - رضا زرگر: از اواخر دی ماه هرمزگان شاهد هجوم مسافران به جزایر قشم، کیش، هرمز، پارسیان، بندرلنگه و بندرعباس بود. افزایش آمار کرونا حاصل بی توجهی به هشدارهای مسئولان و نبود سختگیری در تردد سفرهای غیرضروری بود. استان هرمزگان چند صباحی به لحاظ آمار مثبت کرونا در وضعیت آبی قرار داشت اما به یکبار شهرستان بستک، قشم و کیش وارد شرایط نارنجی و زرد شدند.

علیرغم هشدار مسئولان کشوری، آنچه جای تعجب و سوال دارد اصرار مردم برای سفرهای تفریحی و برگزاری تورهای گردشگری در جنوب کشور است. بسیاری از آژانس‌های گردشگری در ایام نزدیک به تعطیلات بهمن ماه اقدام به انجام تبلیغات تورهای گردشگری به جنوب کشور دادند. حاصل این تبلیغات که سودهای زیادی را به جیب سودجویان کرد، افزایش آمار کرونا و مشاهده کرونای انگلیسی برای مردم استان بود.

ستاد استانی کرونا با اجرای طرح‌های تشدید کنترل و ساماندهی مسافران ورودی به استان ایستگاههای نمونه گیری کرونا را در بنادر استان فعال کرد. به گونه‌ای که هر مسافر برای ورود به جزایر باید در ابتدا تست کرونا دهد در صورت منفی شدن تست اجازه تردد به جزایر را دریافت می‌کرد. هزینه ۱۴۰ هزار تومانی تست کرونا، مسافرانی را که فقط به بهانه تفریح و خریدهای ارزان قیمت قصد عزیمت به جزیره قشم را داشتند بر آن داشت تا از راههای غیرمجاز اقدام به سفر به قشم، هرمز و کیش کنند.

فرار مسافران از تست‌های کرونایی و پرداخت هزینه پدیده خطرناک تردد غیر قانونی با قایق‌های غیر ایمن را فراهم کرد. این نوع قایق‌ها که برای کاربری‌های نظیر صیادی و در برخی مناطق دارای اسکله مناسب و با رعایت مسائل ایمنی، برای فعالیت گردشگری نزدیک به ساحل و آب‌های آرام استفاده می‌شدند به یکباره به عنوان وسیله تردد میان جزایر از سوی مسافران انتخاب شدند.

در فصل زمستان دریا کاملاً غیر پیش بینی خواهد بود و هر لحظه بیم وقوع طوفان و بادهای مخالف در خلیج فارس وجود دارد. هنوز خاطر تلخ بهمن ماه ۱۳۹۰ از یادها نرفته و مسافرانی که احساس می‌کنند راه فرار از تست‌های کرونایی را پیدا کرده اند در واقع به استقبال مرگ می‌روند.

از سوی دیگر در روزهای اخیر دو مورد کرونا انگلیسی در جزیره قشم و بندرلنگه مشاهده شد. علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد این دو مورد در تردد به کشور امارات مبتلا شده اند. اما روز گذشته مشاهده ۷ مورد کرونا انگلیسی در پارسیان زنگ خطر را بیش از گذشته به صدا درآورد.

اظهارات نگران کننده میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان و جامعه هتلداران

مصاحبه فائقه اتابک معاون میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان با یکی از رسانه‌ها و اعلام آمادگی هرمزگان برای پذیرایی از مسافران در نوروز ۱۴۰۰، موجی از نگرانی را برای کادر درمان و مردم استان ایجاد کرد. بیان برنامه‌ریزی برای سفر ایمن و مسئولانه در راستای حمایت از صنعت سفر و گردشگری برای هرمزگان نشان از عدم هماهنگی میان مسئولان گردشگری استان با ستاد استانی کرونا بود. مسافرانی که برای رسیدن به جزایر از هر راهی استفاده می‌کنند نگرانی‌ها را دو چندان کرده است. مسافری که علیرغم مثبت شدن تست کرونا خود و خانواده با خاموش کردن گوشی سعی در گشت و گذار خطر آفرین در هرمزگان را داشت نشان داد نمی‌توان شاهد سفرهای مسئولانه بود.

اتابک خبر داده بود: دستورکاری به عنوان سفر ایمن و مسوولانه در ستاد ملی کرونا در جهت حمایت از فعالان صنعت سفر گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ برای استان‌ها و شهرهای زرد و آبی مصوب شده است. اغلب شهرستان‌های هرمزگان اکنون در وضعیت زرد و آبی قرار دارند و اگر این شرایط با رعایت دستورکارهای بهداشتی پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا مانند زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا نوروز حفظ شود این استان هم می‌تواند یکی از استان‌های گردشگر پذیر باشد.

وی اضافه کرد: طبق تصمیم اتخاذ شده سفرها در ۲ قالب قابل انجام است که یکی از آنها ثبت نام مسافران و گردشگران در تورهای مجاز بوده و دیگری هم بدون ثبت نام در این تورهاست، البته در هر ۲ نوع گردشگران و مسافران بایستی در هتل‌های مجاز اقامت داشته باشند.

اظهاراتی که طی بهمن ماه نشان از عدم توانایی مسئولان در کنترل افسارگسیخته مسافران به استان هرمزگان و جزایر داشت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: تورهای مجاز برای شرکت کنندگان هتل ذخیره می‌کنند و آنهایی که خارج از تورها سفر می‌کنند باید شماره رزرو هتل مجاز به همراه داشته باشند و از ورود مسافران و گردشگرانی خارج از این قاعده در راستای پیشگیری از ابتلای خودشان و دیگران به بیماری کرونا جلوگیری می‌شود.

قاعده‌ای که در طی یکسال گذشته هیچگاه در مرحله عمل اجرایی نشد و نواقص تنها موجب افزایش بی رویه بیماران کرونایی شد. با ورود کرونا انگلیسی به کشور طبیعتاً اجازه تردد سفرهای غیرضرور و گردشگری در نوروز کشور را در معرض خطر گسترش کرونای انگلیسی و ورود به پیک خطرناک چهارم خواهد کرد.

بلافاصله ۲۴ ساعت از این مصاحبه اتابک مجدداً اقدام به اصلاح گفته‌های خود کرد و در گفتگو با همان رسانه حضور مسافران و گردشگران را منطو به شرایط و اتخاذ تصمیمات ستاد ملی کرونا و ستاد استانی کرونا کرد.

فوت یک نفر از کادر درمانی حاصل سفر به قشم بود

محمود حسین پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: طی ماههای اخیر دو اتفاق در استان رخ داد اولین اتفاق ۲۸ دی ماه مصادف با شهادت بانو فاطمه زهرا با موج سرازیر شدن مسافران به هرمزگان روبرو شدیم که پیش بینی این سفرها را نداشتیم. در این زمان تعداد زیادی گردشگر وارد جزایر کیش، قشم و هرمز شدند، به طوری که تعداد ۴۰ هزار نفر مسافر برای جزیره قشم اعلام شد.

وی عنوان کرد: بدنبال این سفرها که به شکل ناگهانی انجام شد، بعد از ۱۰ روز شاهد افزایش موارد بیماری کرونا در قشم و مناطق ساحلی بندرلنگه و پارسیان بودیم و استان با خیز جدید مبتلایان روبرو شد.

حسین پور با تاکید بر اینکه مسئولان استان و کادر درمانی بابت این سفرها و کنترل پیک هزینه‌های زیادی متحمل شدند، خاطرنشان کرد: نتیجه این سفرهای افسارگسیخته به قشم که هرکس بدون رعایت پروتکل‌ها وارد شد، در نهایت ۲۰ نفر از کادر درمان در قشم به کرونا مبتلا شدند و یک نفر از کادر باتجربه درمانی به دلیل شدت بیماری جان خود را از دست داد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: برای آنکه در تعطیلات پیش رو غافلگیر نشویم طرح کنترل و ساماندهی سفرهای غیرضرور ی در سه فاز تدوین شد. برای آنکه ممانعتی برای سفرهای ضروری رخ ندهد. فاز اول با انجام نمونه گیری قبل از ورود به جزایرقشم، کیش و هرمز آغاز شد.

وی ادامه داد: در فاز دوم قرار بر این است تا مبادی ورودی راه آهن و فرودگاه‌ها هم ظرف دو هفته آینده تحت کنترل قرار بگیرد و از تمامی مسافران تست‌های سریع کرونا گرفته شود. همچنین در فاز سوم هم مقرر است تمامی مسافران ورودی به استان در ایام نوروز در مبادی ورودی اگه زمینه و تسهیلات آن توسط سایر سازمان‌ها فراهم شود نمونه گیری به صورت گسترده از تمامی مسافران گرفته شود و فقط افراد تست منفی اجازه ورود به استان را دارند.

حسین پور اضافه کرد: مسافران می‌توانند نمونه گیری را در استان محل زندگی خود انجام داده و جواب را همراه داشته باشند و نکته قابل توجه اینکه این تست‌ها فقط ۷۲ ساعت بیشتر معتبر نیست.

وی ابراز داشت: با اجرایی شدن این طرح انتقادات و تشویق‌هایی صورت گرفت، عده‌ای معتقد بودند که با اجرای این طرح سفرها کاهش یافته است در واقعیت این طور نبوده و فقط سفرهای غیرضروری کاهش یافته است. افرادی که برای گردشگری و تفریحی می آیند حتماً باید نمونه گیری شوند. با توجه به وقوع پیک چهارم کرونا هموطنان عزیز به هیچ عنوان اقدام به سفرهای تفریحی و گردشگری نکنند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی هرمزگان افزود: در اسکله حقانی ۴ هزار و ۵۷ نمونه گیری کرونا انجام شد. در بندر پل ۲ هزار و ۱۸۹ تست کرونا انجام شد. همچنین در بندر چارک هم از هزار و ۴۰۳ نفر نمونه گیری انجام شد که در کل ۸ نفر مبتلا به کرونا در میان نمونه گیری ها شناسایی شد و در قرنطینه حضور دارند و یا به خانه‌های خود بازگشتند.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی هم کم لطفی می‌کنند و بدون تست جان خود را به خطر می‌اندازند و با قایق‌های غیرمجاز سفر می‌کنند. نباید این رفتارهای اشتباه باعث متوقف شدند نمونه گیری در مبادی ورودی استان و بنادر شود.

کرونای انگلیسی

حسین پور بیان داشت: از یک ماه گذشته برنامه ریزی وسیعی برای جلوگیری از شیوع و گسترش کرونای انگلیسی در استان انجام دادیم، تمام پروازهای خارجی به استان شهرهای بندرعباس، قشم و کیش انجام می‌شود تمام مسافران شناسایی و نمونه گیری از آنها تهیه می‌شد.

وی عنوان کرد: نتیجه نمونه گیری از ۸۰۲ مسافر ورودی به استان ۶ مورد مثبت شناسایی شدند. که طی دو هفته گذشته دو مورد با سوش جدید شناسایی شدند. حتی شناورهای ورودوی از کشورهای همسایه را هم نمونه گیری انجام شد.

به گزارش مهر؛ حالا با نزدیک شدن به ایام نوروز مسئولان استانی باید تدابیر خاصی برای کنترل و ساماندهی ورود مسافران به استان داشته باشند تا نه شاهد افزایش بیکاری‌ها و تعطیلی مشاغل حوزه گردشگری باشیم نه شاهد گسترش آمار کرونا به خصوص کرونای انگلیسی در استان. سلامت و اشتغال دو مقوله مهمی است که در پایان تعطیلات می‌تواند عیار مسئولان و مدیران استانی را در کنترل کرونا و رونق اشتغال نشان دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار