کد خبر: ۶۰۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
سنندج- فعالان کوهنوردی کردستان تنها راهکار توسعه این رشته ورزشی را ایجاد گفتمان جدید بین هیأت استانی و کانون کوهنوردان عنوان کردند و خواستار مشارکت گسترده فعالان این عرصه شدند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: موفقیت‌های چندین ساله کوهنوردان کردستانی طی سنوات اخیر بهانه‌ای شد تا با فعالان کوهنوردی از دو طیف هیأت و کانون کوهنوردان گفتگویی داشته باشیم. هدف از این مصاحبه ارائه دیدگاه‌های مختلف در خصوص فعالیت‌های هیأت و کانون و همچنین بررسی دلایل وجود چالش‌های میان این دو نهاد فعال در ورزش کوهنوردی و البته ارائه راهکارهای منطقی و عملیاتی برای برون رفت از شرایط حاضر بود.

روز جهانی کوهستان و شعار امسال ورود به بحث بود که مسئول کانون کوهنوردان کردستان در این خصوص این‌چنین گفت: موضوع و شعاری که امسال «فائو» برای این روز در نظر گرفته «تنوع زیستی» است. چرا که نیمی از تنوع زیستی دنیا در کوه‌ها جای گرفته و فراهم کننده غذا، دارو و تنظیم کننده کیفیت اقلیم، آب، خاک، هوا برای بشر هستند. موضوع روز جهانی امسال؛ فرصت مناسبی برای توجه به تنوع‌های زیستی غنی در کوه‌ها و رسیدگی به تهدیداتی است که با آن‌ها روبرو هستند.

صلاح حقیقیان افزود: زیست‌بوم کوه‌ها به واسطه تغییر کاربری اراضی، تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین، چرای بی‌رویه دام، کشاورزی غیراصولی، شکار، بهره‌برداری بیش از ظرفیت، آلودگی هوا و… تحت فشار هستند. در کنار این موارد گردشگری‌های نامتعارف و حضور افراد که یا آگاهی لازم را ندارند و یا اینکه به عمد موجب تخریب زیستگاه‌های گیاهی و جانوری و در نهایت نابودی محیط زیست و کوهستان می‌شوند نیز از جمله آسیب‌هایی است که بشر به این سرمایه مهم کشورها وارد می‌کند.

بعد از این مقدمه کوتاه، تشکیلات کانون و اهداف تأسیس آن پرسش بعدی بود که در این مورد نیز صلاح حقیقیان به عنوان یکی از مؤسسین کانون اظهار داشت: از سال ۸۲ استارت تأسیس کانون با همت تعدادی از چهره‌های خوش نام و پیشکسوتان ورزش کوهنوردی و فعالان محیط زیست زده شد. سازمانی مردم نهاد که با اهداف زیست محیطی، ترویج فرهنگ بومی محلی، توسعه ورزش کوهنوردی در تمامی شاخه‌ها و حتی امداد و نجات از استانداری کردستان مجوز دریافت کرد.

وی همچنین از صداقت، انسجام و همدلی به عنوان سه مؤلفه مهم کانون نام برد و افزود: با سرلوحه قرار دادن این سه ویژگی مهم تلاش می‌کنیم مطابق با اساس‌نامه و قوانین موجود و در راستای اجرای برنامه‌های کانون گام برداریم.

هدف هیأت کاهش اختلافات است

تحلیل فعالیت هیأت یک در دهه گذشته و برنامه‌های هیأت جدید دیگر سوال و موضوع این گفتگو بود که در ابتدا اصغر غربی عضو هیأت رئیسه هیأت جدید کوهنوردی استان به شرح مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها در خصوص اساس نقشه راه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که هیأت باید داشته باشد پرداخت و اظهار داشت: همیشه دوستدار این بوده‌ام که صادقانه حرف بزنیم، صادقانه گوش بدهیم و در نهایت صادقانه نیز نتیجه گیری کنیم.

وی افزود: هدف ما هم کم کردن اختلافات و چالش‌ها میان گروه‌های کوهنوردی، کانون کوهنوردان با هیأت استان و فعالیت هماهنگ در رسیدن به انسجام و یک هدف واحد است، هر چند که متأسفانه از بدو تشکیل هیأت فعلی درگیر شیوع بیماری کرونا هستیم و تا الان جلسه‌ای رسمی در این خصوص نداشته‌ایم اما به عنوان نماینده هیأت مواردی را به صورت کلی عرض خواهم کرد.

هیأت به عنوان متولی این رشته باید سه گزینه اصلی مدیریت، فرماندهی و رهبری را مدنظر داشته باشد که مدیریت در قالب وظایف خاص خود از جمله برنامه ریزی، سازماندهی و …، فرماندهی دستورات اجباری و هدایت نیز به عنوان یک فرآیند عاطفی و ارتباط دوسویه با اعضا، تعریف می‌شود. لازمه رسیدن به اهداف در حوزه‌های اشاره شده سه مقوله مهم دانش، جسارت و هنر است که باید بتوانیم با در نظر گرفتن آن‌ها بر اساس یک برنامه هدفمند پیش برویم.

فکر می‌کنم برون رفت این جلسه باید کیفی باشد و با توجه به توضیح مختصری که داده شد، ابتدا مسیر فعالیت‌های هیأت روشن شود، سپس بر اساس وظایف و برنامه‌هایی که دارد نحوه تعامل فرد، گروه، کانون و سایر مجموعه‌های کوهنوردی با هیأت را نیز می‌توان شفاف و مشخص بیان کرد. همان‌طور که اشاره کردم سه مقوله مهم مدیریت، فرماندهی و رهبری در هیأت و ارتباط با سایر مجموعه‌های مرتبط باید مد نظر قرار گیرد و مطابق شرایط مختلف با یکی از این رویکردها تصمیم گیری شود که متأسفانه برخی اوقات فرماندهی کامل اجرا شده و آمرانه پیش رفته‌اند و یا در برخی از شرایط از ابزارهای مدیریتی از جمله برنامه ریزی و نظارت استفاده کرد و رهبری هم همین طور؛ که البته کوهنوردی دارای چنین ضعفی بوده و نتوانسته آن‌ها را جدا از هم ببیند.

سازمان ورزش استان برنامه‌ای برای کوهنوردی ندارد!

عضو هیأت رئیسه هیأت کوهنوردی البته نبود استراتژی در ورزش کوهنوردی در قالب مدیریتی را نشأت‌گرفته از نبود چنین تفکری در سازمان ورزش استان نسبت به این هیأت دانست و افزود: باید متوجه این امر شد که اداره کل ورزش و جوانان افق کوهنوردی استان را چگونه ترسیم کرده و به فرض مثال می‌خواهد در ۱۰ سال این هیأت به کجا برسد؟ در این زمینه هم برنامه خاصی ندیدیم و یا چنین استراتژی برای کوهنوردی وجود دارد و ما مطلع نیستیم! زمانی که چنین برنامه بلندمدتی از سوی مدیران ورزش استان وجود داشته باشد هیأت نیز می‌تواند مطابق با این سند بالادستی و برای تحقق اهداف برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را ترسیم کند.

غربی در ادامه به رویکرد آینه‌ای و شیشه‌ای که حاصل تفکرات مدیریتی و مجموعه تحت نظر آن در مواجه با مسائل و چالش‌های پیش رو به ویژه میان هیأت کوهنوردی با کانون کوهنوردان است اشاره کرد و گفت: سیستم شیشه‌ای و پارتیشن بندی شیشه‌ای نیاز است و باید میان سازمان‌ها قرار گیرد اما آینه‌ای نباید باشد به این معنا که خود را روشن می‌بینیم و پشت را کدر و تیره! لذا به نظر بنده مجموعه هیأت، کانون و گروه‌ها باید در قالب یک سیستم شیشه‌ای تعریف شوند و همدیگر را خوب ببینیم، برنامه‌ها را نظاره گر باشیم، همکاری بکنیم و اشتباهات و اشکالات احتمالی را با کمک هم برطرف کنیم.

این دیدگاه همان اصلی بوده که بنده به شرط وجود آن در هیأت استان حاضر به همکاری با خانم زندی شده‌ام یعنی رویکرد رهبری و تعامل با گروه‌ها و همچنین انجام وظایف مدیریتی در قالب برنامه ریزی، سازماندهی، جذب منابع و نظارت باید حکم‌فرما باشد.

اداره کل ورزش برای رفع تکلیف انتخابات را برگزار کرد

شهرام نعمتی دیگر عضو هیأت رئیسه هیأت کوهنوردی استان که گویا فعلاً به صورت تلفنی در این پست قرار گرفته است، میهمان بعدی این گفتگو بود. وی ابتدا از کانون کوهنوردان به دلیل فعالیت‌های برجسته در رشته کوهنوردی و همچنین اطلاع رسانی‌های به موقع در این زمینه، تشکر و قدردانی کرد و افزود: از سال ۶۹ فعالیت اصلی کوهنوردی را در قروه شروع کردم و با توجه به تجربیاتی که در زمینه مدیریت هیأت دارم، باید قبول کنیم که مدیران هیأت‌های ورزشی دارای نقاط ضعف و قوت‌هایی هستند و این هم کاملاً طبیعی است اما رئیس هیأت به نظر بنده باید یکی از این دو آیتم مهم را داشته باشد: داشتن پست مدیریتی رسمی در سطح استان و یا ارتباطات قوی با مدیران ارشد جهت بهره گیری از آن برای انجام امورات مختلف هیأت و یا شناخته شده کوهنوردی و از دل این رشته ورزشی و آشنا به مسائل تخصص آن باشد، که تا الان تقریباً مدیران استانی در رأس این هیأت حضور داشته‌اند و در کنار آن‌ها دبیران آشنا به کوهنوردی فعالیت کرده‌اند.

رئیس هیأت کوهنوردی شهرستان قروه در ادامه به انتخابات اخیر هیأت کوهنوردی استان اشاره کرد و گفت: اداره کل ورزش و جوانان زمانی که مورد انتقاد از طرف فعالان کوهنوردی به خاطر بلاتکلیفی هیأت قرار گرفت تلاش کرد به هر طریق ممکن نفری را به عنوان رئیس هیأت معرفی کند و در نهایت نیز خانم زندی سکان مدیریتی را به دست گرفت. هر چند باید نقدی هم به خودمان داشته باشیم که در زمان فراخوان هیچیک از فعالان برجسته کوهنوردی حاضر به ثبت نام نیست و بعد انتخابات موج انتقادات به طرف فرد منتخب روانه می‌شود.

مدیر باشگاه کوهنوردی قاجر قروه در زمینه تلاش هیأت‌های مختلف استان برای کاهش اختلافات و ایجاد انسجام گفت: تا جایی که بنده اطلاع داشته باشم هیأت‌های استانی جلسات و ارتباطاتی با گروه‌ها و باشگاه‌های کوهنوردی برای انسجام و هماهنگی نداشته‌اند و از طرف دیگر با هیأت‌های شهرستانی هم چندان ارتباط مطلوبی برقرار نکرده‌اند و بیشتر در قالب هیأت سنندج فعالیت کرده‌اند تا هیأت استان!

از تجربه‌های موفق کوهنوردان قروه استفاده نمی‌شود!

وی ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم که هیأت قروه جز فعال‌ترین هیأت‌های استان بوده است؛ چرا که از اوایل دهه ۸۰ در زمینه صعودهای ورزشی حتی داخل سالن، غارنوردی و گشایش مسیرهای مختلف دیواره‌ها - حدود ۱۵ مسیر از ۷۰ تا ۲۵۰ متر گشایش داشته‌ایم- فعالیت مستمر داشته‌ایم.

نعمتی به نبود همدلی و همراهی میان جامعه کوهنوردی نیز اشاره کرد و با مثال عینی به ما این‌چنین گفت: مسیر بیستون را طی ۵ سال تلاش بی وقفه – به ویژه تعطیلات عید که بهترین شرایط آب و هوایی را دارد – توانستیم از ابتدا تا قله گشایش دهیم که در این راه ۲ سال را برادرم مرحوم سامان نعمتی هم همراه بود و در نهایت با همت بچه‌ها برای اولین بار این مسیر به صورت متفاوت‌تر از سایر گشایش‌ها و از ابتدا تا قله گشایش پیدا کرد.

اما زمانی که فنی کاران سنندجی می‌خواستند به بیستون بروند از گروه‌های کوهنوردی و کرمانشاه و استان‌های هم‌جوار خواهش و تمنا می‌کردند تا آن‌ها را راهنمایی و همراهی کنند در صورتی که می‌توانستند از ما به عنوان هم استانی که این مسیر را رفته بودیم درخواست کنند و بدون منت کنارشان بودیم؛ لذا می‌بایست همدیگر را قبول داشته باشیم و همدل و متحد در برنامه‌های مختلف به نام استان و نه شهر و گروه خاص همکاری کنیم، همانند پیمایش غار «پرآو» که بچه‌های سنندج نیز همراهی کردند.

رئیس هیأت قروه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در قروه با تلاش بچه‌ها و در سوز و سرمای شدید آبشار یخی را درست کردیم و همین امر موجب شد تا رحمان مرادیانی در مسابقات یخ نوردی کشوری همدان عنوان سوم را کسب کند، بنابراین اگر همکاری و انسجام وجود داشته باشد می‌توان شاهد موفقیت‌هایی هم بود.

نعمتی یادآور شد: اگر فعالیت‌هایی در شاخه‌های مختلف کوهنوردی دیده شده است بیشترین نقش را خود افراد داشته‌اند و درصدی هم باشگاه‌ها و یا کانون حمایت کرده است اما متأسفانه در این خصوص هیأت استان و حتی اداره ورزش و جوانان حمایتی نکرده است.

بدون تغییر نگاه مدیران ارشد ورزش، تغییری اتفاق نخواهد افتاد

محمد مهدی پناه دبیر سابق هیأت کوهنوردی استان، عضو کانون کوهنوردان و مسئول انجمن کوهنوردی و صعودهای ورزشی هیأت ورزش کارگری نیز در این میزگرد، ضمن اشاره به صنعتی شدن جوامع و کم تحرکی و آسیب‌هایی که متوجه اقشار مختلف مردم می‌شود از لزوم توجه به فعالیت ورزشی جامعه کارگری و تاریخچه ورزش کارگران در کشور سخن به میان آورد و گفت: استارت ورزش کارگری با تأسیس باشگاه راه آهن بود. سال ۱۳۵۰ اداره ورزش کارگران تشکیلات رسمی نیز شکل گرفت. سال ۱۳۷۱ طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی کارفرمایان ملزم شدند تا به ورزش کارگری توجه کنند در نهایت سال ۱۳۹۱ فدراسیون ورزش آماتوری ورزش کارگری تأسیس شد.

مسئول انجمن کوهنوردی و صعودهای ورزشی هیأت ورزش کارگری استان بیان کرد: ورزش کارگری علی رغم اینکه در رشته‌های مختلف به ویژه کوهنوردی در استان کردستان فعالیت‌های چشمگیری داشته اما متأسفانه کاملاً غریب بوده و مردم آشنایی لازم را در خصوص این تشکیلات ندارند، لذا من این پیشنهاد را مطرح کرده‌ام که همانند ورزش آموزش و پرورش که در مجامع انتخاباتی صاحب کرسی است، ورزش کارگری نیز در این مجمع صاحب رأی و نظر باشد.

مهدی پناه ضمن تأیید صحبت‌های میهمانان مبنی بر وجود اتحاد و انسجام میان جامعه ورزش کوهنوردی از دیدگاه مدیران ارشد ورزش کشور و استان به این رشته سخن به میان آورد و اظهار داشت: تا زمانی که این نگاه تغییر پیدا نکند هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد! تاریخ هم نشان داده مدیران ارشد مسئولیت هیأت استان را داشته‌اند اما آنچنان اتفاق خاصی نیفتاده است، چون مدیران کشوری هم نسبت به این رشته نگاه کارشناسی ندارند و هنوز کوهنوردی را «کوه رو» می‌دانند.

وی افزود: این ورزش می‌تواند از بسیاری رشته‌های مطرح دیگر مدال آوری بیشتری داشته باشد و جالب اینکه الان با وجود المپیکی شدن و در واقع وارد قالب ورزش حرفه‌ای شدن اما هنوز در سطح وزارت در حوزه ورزش همگانی قرار گرفته است! بنابراین با این شرایط حمایت‌های مادی و معنوی ضعیف‌تر است و نمی‌توان انتظار رشد و پیشرفت را هم داشت.

وی ادامه داد: در سطح فدراسیون‌ها با تأسی از دیدگاه غلط مدیران ارشد ورزش کشور، برنامه‌های میان مدت یا بلند مدت هم برای هیأت‌ها و این ورزش در سطح کشور در نظر گرفته نشده است! لذا بر این اساس با وجود داشتن نفرات مطرح برای نشستن بر کرسی ریاست هیأت اما چون نگاه‌ها در سطح کلان مثبت نیست لذا موجب تخریب فرد منتخب شده و در نهایت افراد شاخص حاضر به شرکت در انتخابات هیأت نیستند! یکی از مشکلات در حوزه منابع مالی است، همین الان، صعودهای خارج از کشور که سه نفر بخواهند صعودی داشته باشند با این نرخ دلار سه میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و همچنین سایر شاخه‌های کوهنوردی، بنابراین با این شرایط کسی حاضر به قبول مسئولیت نیست.

بنده امیدوارم نگاه از سطح وزارت نسبت به این رشته تغییر کند و البته این خواهش را هم از استاندار کردستان به عنوان رئیس شورای عالی ورزش استان و مدیرکل ورزش دارم که دیدگاه مثبت و واقع‌گرایانه ای نسبت به کوهنوردی کردستان داشته باشند.

موفقیت‌ها، حاصل همت جامعه کوهنوردی است

دبیر سابق هیأت کوهنوردی استان در خصوص فعالیت هیأت‌های استانی اظهار کرد: هیأت‌های گذشته نتوانسته‌اند دستاورد خاصی داشته باشند چرا که دستاورد نیازمند وجود بستر و شرایط به ویژه در زمینه سخت افزاری است، اینکه مدیران در ادوار مختلف خواسته‌اند به اهداف و موفقیت دست پیدا کنند اما موانعی وجود داشته و دارد، لذا صادقانه عرض کنم اگر موفقیتی هم حاصل شده، نتیجه همت خود جامعه کوهنوردی استان بوده است.

مهدی پناه در پایان این بخش از صحبت‌های خود به تشکل‌های رسمی کوهنوردی در استان اشاره کرد و گفت: سه نوع تشکل هیأت استان، سازمان‌های مردم نهاد و انجمن کوهنوردی ورزش کارگری در این رشته فعالیت می‌کنند. هیأت که به گفته دوستان می‌بایست وظایف مدیریت و رهبری را انجام دهد، سازمان‌های مردم نهاد بستر را برای فعالیت‌های افراد توانمندی که می‌خواهند در سازمانی غیردولتی فعالیت داشته باشند، فراهم کرده است که فکر می‌کنم کانون کوهنوردان در خصوص جذب این دسته از افراد موفق عمل کرده است و در نهایت انجمن کوهنوردی کارگران که تاکنون نتوانسته خود را آن چنان باید و شاید مطرح نماید که امیدواریم پس از سپری شدن این دوران کرونایی شاهد برجسته‌تر شدن فعالیت‌های انجمن باشیم.

محور بعدی این گفتگو که از جمله چالش‌های دو دهه اخیر کوهنوردی استان نیز به شمار می‌آید، تعامل هیأت و کانون کوهنوردان بود، که در ادامه دیدگاه، دلایل وجود چالش‌ها و در نهایت راهکارهای عملیاتی در جهت رفع و یا کم کردن این چالش‌ها و رسیدن به نقاط تفاهم و مشترک بیشتر مطرح شد.

کانون در نقش مطالبه گری در کوهنوردی ورود پیدا می‌کند

مدیر عامل کانون کوهنوردان کردستان ابتدا به ماهیت سازمان‌های مردم نهاد (NGO) و تفاوت آن با هیأت‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: NGO با تشکیلات هیأت متفاوت است؛ هیأت با توجه به ساختار و وظایفی که بر عهده دارد یک سازمان دولتی محسوب می‌شود که زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان با توجه به یکسری چارچوب و محدودیت‌های خاص فعالیت و برنامه ریزی می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر سازمان‌های مردمی در تمام دنیا همچنان که از نام آن پیداست از دل مردم و توسط خود مردم تشکیل و فعالیت‌های آن‌ها نیز به اجرا در می‌آید و وابستگی به دولت ندارند.

صلاح حقیقیان البته گریزی هم به عملکرد مدیران سابق هیأت زد و بیان داشت: در طول این چندین سال هر فردی در هر سازمان ورزشی مرتبط با کوهنوردی تلاش کرده تا با توجه به توان و منابع در اختیار به این رشته کمک کند اما هیچ وقت عملکرد گذشته خود را مورد بازبینی و نقد قرار نداده تا متوجه شود که آیا رو به جلو حرکت کرده یا عقب مانده و یا اصلاً در فعالیت‌ها حالت سکون قرار داشته است! لذا به نظر بنده هیأت‌های استانی در طول سالیان اخیر خیلی ضعیف عمل کرده و حتی با وجود مدیران ارشد موفق نبوده چرا که از ظرفیت و توانمندی مدیریتی خود برای پیشبرد اهداف هیأت استفاده نکردند!

وی ادامه داد: کانون اصلاً دیدگاه برتری نسبت به هیأت ندارد، بلکه در نقش مطالبه گر عمل کرده تا بتواند حامی و همیار هیأت به عنوان یک تشکل دولتی باشد تا آن‌ها بتوانند ظرفیت‌ها و منابع در اختیار خود را به درستی عملیاتی کنند تا منشأ خیری برای جامعه کوهنوردی کردستان باشد. حال اینکه اداره کل ورزش و نیز هیأت استان نسبت به این دیدگاه کانون چه استدلالی خواهند داشت و خواهان تعامل هستند یا خیر؟ بستگی به مدیران این سازمان‌ها دارد.

فعال کوهنوردی استان با نقد عملکرد باشگاه‌های کوهنوردی، اظهار داشت: فدراسیون بدون کارشناسی و در نظر گرفتن پیامدها، تصمیم به تشکیل باشگاه و حذف گروه‌ها گرفت. باشگاه اگر تشکیلات منظم داشته و نظام مند حرکت کند می‌تواند موفق و مؤثر باشد، اما این کار نیازمند فراهم شدن زمینه و بستر بود که فدراسیون بدون این مهم تصمیم و عمل کرد.

وی افزود: هم اکنون به طور کلی عرض می‌کنم که باشگاه‌ها حالت نمادین پیدا کرده و بیشتر در قالب آمار و ارقام به ویژه در زمینه دوره‌های آموزشی عمل می‌کنند، شاید در جزئیات، افرادی نیز عملکرد موفقی داشته باشند اما از رأس ورزش استان تا هیأت و باشگاه‌ها بیشتر در قالب اعداد و اینکه چند نفر، چند کلاس، چند باشگاه و … به عنوان عملکرد بیان شده است.

حقیقیان با تبریک به شهرام نعمتی و اصغر غربی به عنوان ۲ فرد فعال و کارشناس کوهنوردی در هیأت رئیسه استان از آن‌ها خواست تا با توجه به آشنایی که با موضوعات و چالش‌های پیش رو دارند، تلاش کنند تا ضمن رفع این مشکلات در جهت اتحاد و همدلی میان جامعه کوهنوردی استان تلاش شود.

هیأت استان تجربه مدیریت در قروه را به کار بگیرد

وی با بیان اینکه همیشه منابع مالی نمی‌تواند موفقیت حاصل کند، به موفقیت شهرستان قروه در کوهنوردی استان اشاره کرد و گفت: چرا آقای نعمتی که هم رئیس هیأت و زیر مجموعه ورزش و جوانان است و باشگاه نیز تأسیس کرده، اما توانسته کوهنوردی را ارتقا بدهد؟ پول که نیست، شرایط برای فعالیت سخت فراهم است، پس تنها با همدلی و تعامل به موفقیت دست پیدا کرده؛ لذا امیدوارم آقای نعمتی همین تجربه موفق را در هیأت استان نیز به اشتراک بگذارد. فراموش نکنیم در حال حاضر فرد یا مدیر موفق کسی است که بتواند در شرایط ضعیف مالی عملکرد موفقی داشته باشد.

مدیر عامل کانون کوهنوردان پیرو صحبت‌های نعمتی که فنی کاران سنندجی همراهی نمی‌کنند، خاطر نشان کرد: چه اشکالی دارد اگر فنی کاران همراه نیستند، هیأت از آن‌ها دعوت کنند حتی چند بار این کار را انجام دهد اگر همکاری نکردند آن زمان مشکل از جانب هیأت نخواهد بود. بنده از طرف کانون بارها با گروه‌ها، باشگاه‌ها و هیأت نامه نگاری و دعوت کرده‌ام و پاسخی هم نداده‌اند اما باز هم دعوت کرده‌ام.

حقیقیان در خصوص تعامل میان هیأت و کانون بیان کرد: هیأت کوهنوردی استان هر زمان بخواهد ما هم همراهی می‌کنیم، اما به نظر من هیأت باید ضمن ترسیم چشم انداز فعالیت‌های خود، به این مهم فکر کند که آیا کانون می‌تواند در رسیدن به موفقیت و اهداف ترسیمی کمک حال و یک عنصر کاربردی به شمار آید یا خیر؟ اگر احساس نیاز کرد حتماً کانون نیز پشتیبانی خواهد کرد چرا که معتقدیم مدیریت در هیأت همانند دو امدادی است و باید به صورت تیمی برای موفقیت تلاش کنیم.

وی پرده دیگری از دلیل نبود تعاملات میان سازمان مردم نهادی چون کانون کوهنوردان با هیأت استان را این گونه برداشت: زمانی که اداره کل ورزش و جوانان استان و مدیران آن کانون را قبول ندارند و با توجه به پروتکل‌هایی که در نظر گرفته‌اند ضمن فاصله گذاری میان این دو نهاد، مسیر را هم برای تعامل مسدود کرده‌اند، ما چطور می‌توانیم در حوزه ورزش کوهنوردی استان این همکاری و همراهی را با آن‌ها داشته باشیم؟ اما با این اوصاف اگر هیأت جدید به این نتیجه برسد که می‌تواند تیم کاری خود را با کانون همراه کند ما هم با کمال میل حاضر به همکاری هستیم.

مرجعیت کانون نشانه ضعف هیأت است!

شهرام نعمتی در خصوص دلایل عدم تعامل و هماهنگی میان هیأت و کانون اظهار داشت: به نظر من کانون و هیأت در یک مسیر مشخص قرار ندارند، اگر هم اکنون کانون مرجع و پناهگاه کوهنوردان شده است، این نشانه ضعف هیأت است که نتوانسته علاقمندان به کوهنوردی را جذب و همدلی و همراهی لازم را به وجود آورد.

رئیس هیأت کوهنوردی قروه افزود: باید میان باشگاه‌ها و هیأت همکاری لازم وجود داشته باشد، به فرض مثال بارها اتفاق افتاده اجاره سالن یا هزینه مسابقه‌ای را هیأت شهرستان قروه باید پرداخت می‌کرد اما چون کمبود مالی داشته باشگاه به کمک آمده و پرداخت کرده است، در واقع همراهی و همکاری عیناً اتفاق افتاده است.

نعمتی افزود: در بحث کانون و هیأت استان نیز باید همین‌طور باشد، یعنی اگر هیأت می‌خواهد برنامه‌ای و یا همایشی برگزار کند چون ضعف منابع دارد باید کانون دستگیری کند و کمک حال هیأتی ها باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون که برای اولین بار یک نفر خانم به عنوان رئیس هیأت انتخاب شده، پس باید برای کمک به او تلاش بیشتری داشته باشیم. علاوه بر بحث مالی، در ایجاد همدلی میان کوهنوردان استان و یا برگزاری جلسات و همایش‌های مختلف این انتظار را به شخصه از کانون و کاک صلاح دارم که همکاری لازم را بکنند. البته انتظار مهم‌تری که داشتم این است که آقای حقیقیان عضوی از هیأت رئیسه استان باشد تا همدلی‌ها بیشتر شده و در تصمیم سازی‌های هیأت نیز نقش داشته باشند.

کانون می‌تواند مکمل فعالیت‌های هیأت عمل کند

حقیقیان در خصوص این درخواست نعمتی بیان کرد: سازمان‌های مردم نهاد (NGO) چون به طور مستقل عمل می‌کنند و یک نهاد دولتی نیستند لذا نمی‌توانند در تصمیم گیری‌های سازمانی چون هیأت نقش و یا حضور داشته باشند اما می‌توانیم به خوبی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و اختیارات همدیگر استفاده کنیم و مکمل هم باشیم. به خصوص اینکه تمامی اختیارات قانونی از اعطای مجوزها، برگزاری دوره‌های آموزشی و صعودهای ورزشی در اختیار هیأت است و می‌توانند در اجرای این وظایف از کانون کمک بگیرند و ما در این خصوص هیچ مشکلی نداریم و توان کانون می‌تواند مکمل اختیارات هیأت کوهنوردی استان باشد. باز هم عرض می‌کنم که هیأت رئیسه جدید به هیأت کمک کند ما هم در حد توان همراه شما هستیم و همدل خواهیم بود.

نعمتی با آوردن مثالی بر اراده افراد برای همکاری و یا برعکس، همچنان بر حضور حقیقیان در هیأت رئیسه کوهنوردی استان تأکید کرد و افزود: شما یک‌بار این درخواست را قبول کنید و قدم بردارید و وارد هیأت شوید، این اقدام موجب می‌شود تا کسب تجربه‌ای هم باشد و در آینده اگر همچنان مشکلات وجود داشت آن زمان ما خواهیم گفت کانون جلو آمد، همکاری و تلاش خود را کرد، دیگر ایراد از مجموعه هیأت استان است.

حقیقیان در خصوص دلایل عدم قبول حضور خود در بدنه هیأت استان اضافه کرد: آقای نعمتیان و مهندس غربی که با قدرت و ایده‌های مدیریتی پا پیش گذاشته‌اند و در هیأت قرار گرفته‌اند در ابتدا به خانم رئیس هیأت استان کمک کنند تا اشتباهات کمتری نسبت به گذشته داشته باشد، دبیر خود را قوی‌تر کند و در این صورت نیز کانون به خاطر حضور شما دو چهره شاخص در حد توان و به دیده منت در خدمت خواهد بود لذا فراموش نکنیم آقای نعمتی همچنان که بیان کردند تجربه خوبی در همراهی باشگاه و هیأت قروه داشتند اگر همین تجربه را در حوزه استان اجرایی کنند حتماً نتیجه مطلوب خواهد داد.

کانون باید به معنای واقعی کانون کوهنوردان استان باشد

نعمتی در انتهای این بحث نقدی هم بر اعضای تشکیل دهنده کانون داشت و گفت: کانون کوهنوردان کردستان همچنان که از نام آن پیداست باید برای تمام استان باشد نه سنندج، یعنی اعضای تصمیم گیرنده و اصلی آن منتخبی از فعالان کوهنوردی استان باشد تا ضمن شفاف سازی موجب همدلی و اتحاد بیشتر جامعه مخاطب شود.

ارائه راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی محور سوم این گفتگو بود که هر یک از اعضای جلسه نظرات متفاوتی را در این خصوص داشتند.

برگزاری جلسات میان کانون و هیأت استان نقطه نظر مشترک فعالان کوهنوردی

شهرام نعمتی بر وجود شفافیت در برنامه‌ها و تصمیم گیری‌های هیأت رئیسه و برگزاری جلسات متعدد ماهانه و فصلی با سازمان‌های مردمی، گروه‌ها و باشگاه‌ها تا رسیدن به نقطه نظر مشترک را مورد تأکید قرار داد.

صلاح حقیقیان ضمن تأیید شفافیت سازی در امورات هیأت استان، خواستار برگزاری مجامع سالیانه هیأت کوهنوردی برای ارائه بیلان مالی و عملکرد مدیران هیأت در طول یک سال شد و افزود: اعضای هیأت رئیسه خود را معرض نقد اعضا قرار دهند و نظرات را جمع آوری و به کار گیرند.

وی برای این امر هم از برگزاری مجمع سالیانه کانون به عنوان محلی برای ارائه گزارشات و همچنین شنیدن نقد و نظرات اعضا مثال زد و خاطرنشان کرد: برگزاری مجامع سالیانه موجب می‌شود تا ارتباط با پیشکسوتان، باشگاه‌ها و سایر فعالان کوهنوردی استان بیشتر و نزدیک‌تر شود، البته تحقق این اهداف زمان‌بر است و باید صبوری کنیم.

محمد مهدی پناه که خود سابقه دبیر هیأت استان را داشته از وجود اختلافات در دوران تصدی گری هیأت با کانون سخن به میان آورد و افزود: با وجود تفاوت نظر و اختلافات اما تلاش کردیم این اختلافات را علنی نکرده و با همکاری هم حل کنیم تا موجب دلسردی و تفرقه میان جامعه مخاطب ما نشود.

راهکار پیشنهادی من این است که اعضای هیأت استان با اعضای اصلی کانون جلساتی را داشته باشند تا میزان نقاط مشترک بیشتر و به همدیگر نزدیک شوند. هم اکنون هیأت رئیسه مشخص است و خوشبختانه افراد توانمند و متخصص کوهنوردی هستند لذا می‌توانند در این خصوص موفق عمل کنند، در واقع ما باید گفتمان ایجاد کنیم و در راستای تحقق اهداف کلان کوهنوردی استان گام برداریم.

با توجه به نیاز از ظرفیت کانون استفاده می‌کنیم

اصغر غربی که از جمله مدیران موفق حوزه امداد و نجات هلال احمر استان نیز است در این گفتگو با بیان مثال‌های امداد و نجاتی تلاش کرد تا ضمن ایجاد یک تصویر ذهنی از وضعیت فعلی هیأت استان، لزوم کمک و امدادرسانی هیأتی ها توسط تمامی اهالی فن را بازگو کرد و افزود: ما در سبد یک بالن به ظاهر سنگین به نام هیأت قرار گرفته‌ایم و اداره کل ورزش و جوانان طناب را رها کرده و حال در آسمان باید به جای چالش و جنگ و اختلاف، برای رسیدن به موفقیت تلاش کنیم.

وی راهکار را در قالب برگزاری جلسه میان خود اعضای هیأت بیان کرد و گفت: هیأت رئیسه باید در اولین جلسه نظرات و دیدگاه‌های مطابق با آئین نامه را مطرح و بررسی نماید، سپس باید دید در اجرای کدام یک از برنامه‌های هیأت به ظرفیت‌ها و همراهی کانون نیازمندیم، آن زمان از مدیریت کانون درخواست همکاری کنیم.

عضو هیأت رئیسه هیأت کوهنوردی استان در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد: باید فرصتی به هم دهیم و بدون گرفتن موضع، این بالن (هیأت) را درست هدایت کنیم و با در مواجه با چالش‌های پیش رو به طور حکمت آمیز عمل کنیم؛ لذا ما دست همکاری به طرف کانون دراز می‌کنیم و می‌دانیم اصطکاک‌هایی نیز وجود دارد که طبیعی است اما می‌توان با همفکری و برگزاری جلسات هم اندیشی این تنش‌ها را کاهش دهیم تا در مدت یک سال شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار