کد خبر: ۵۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
بجنورد- خراسان شمالی که طی هفته های اخیر از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده اکنون با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بازار و نانوایی ها و نیز اقدامات خطرناک مسئولان مواجه است.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: خراسان شمالی حدود دو هفته قبل و پس از حدود ۵ ماه بالاخره از شرایط قرمز کرونا در آمد. در این بین وضعیت بجنورد همچنان نامساعد است و در شرایط نارنجی قرار دارد به طوری که نماز جمعه، این فریضه واجب الهی نیز هنوز در این شهر برگزار نمی‌شود.

پس از وضع محدودیت‌های گوناگون از جمله تعطیلی کسب و کارها و منع تردد، آمار مبتلایان به کرونا روز به روز کاهش می‌یافت و اکنون خراسان شمالی در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد به طوری که سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روز گذشته اظهار کرد: با بستری ۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان شمالی طی ۲۴ ساعت گذشته، اکنون ۱۵۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در این مدت هیچ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست نداد.

اما این مسئول به ابراز نگرانی‌های خود نیز پرداخت و در این خصوص گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش محدودیت‌ها در هفته‌های گذشته باعث شده آمار ابتلاء به کرونا کاهش یابد اما این وضعیت شکننده است.

وی افزود: از مردم خراسان شمالی می‌خواهیم همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید داشته باشند و از برگزاری میهمانی، استفاده نکردن از ماسک و حضور در محل‌های شلوغ پرهیز کنند.

روزهای سخت کرونا فراموش نشود

با این تفاسیر هرچند وضعیت شیوع کرونا در خراسان شمالی اندکی کنترل شده است اما نباید روزهایی که در این استان تعداد مرگ و میر ۲ رقمی بود را از یاد برد. روزهایی که گاهی ۱۵ نفر نیز جان خود را از دست می‌دادند.

اما با عبور در سطح شهر و نقاط مختلف متأسفانه نکات دیگری به چشم می‌آید. باری دیگر خیابان‌ها و بازارها مملو از جمعیت است و میزان استفاده از ماسک تا حدودی کاهش یافته.

صف نانوایی که از مدت‌ها قبل جزو نقاط پرخطر در بجنورد به شمار می‌آمد همچنان شلوغ و پر ازدحام است و مردم بدون رعایت هیچ پروتکل و فاصله اجتماعی در صف ایستاده‌اند. یکی از خانم‌های حاضر در صف به خبرنگار ما می‌گوید: نانوایی‌ها خیلی شلوغ هستند و نمی‌شود کل پیاده رو را اشغال کرد لذا مجبوریم نزدیک به هم بایستیم.

وی افزود: اکنون که هوا سرد است اکثر شهروندان حوالی ظهر به نانوایی می‌آیند و این امر باعث می‌شود در ظهر نانوایی‌ها به شدت شلوغ باشند.

نانوایی دیگری به دلیل جلوگیری از ورود سرما به داخل نانوایی تمام درب‌ها را بسته و چند نفر را داخل و عده‌ای را نیز بیرون به صف کرده. سه یا چهار نفر در فاصله‌ای کمتر از یک متر و در محیطی سر بسته منتظرند تا نان خود را بگیرند.

شلوغی بازارها و کاهش استفاده از ماسک

بازارها نیز شرایط مناسبی ندارند. هرچند سرمای استخوان سوز بجنورد در این روزها مانع دور زدن بی دلیل مردم شده اما باز هم در اواسط ظهر که خورشید گرمای مناسبی را برای یک پیاده روی فراهم می‌کند، خیابان‌های شهید بهشتی و ۱۷ شهریور بجنورد شاهد تجمع نسبتاً زیاد مردم است.

در این شرایط عده‌ای نیز ماسک زدن را کنار گذاشته‌اند. یک جوان حدود ۲۵ ساله علت ماسک نزدن خود را اینگونه شرح می‌دهد: در زمستان و هوای سرد بجنورد اگر ماسک بزنیم پس از ۱۰ دقیقه خیس می‌شود و قابل استفاده نیست؛ لذا امکان ندارد پیوسته ماسک خود را عوض کنیم و برای یک پیاده روی دو ساعته چندین ماسک بخریم.

وی در پاسخ به این سوال که این اقدام باعث شیوع کرونا می‌شود، گفت: آمار کرونا در خراسان شمالی خیلی پایین آمده و روزانه کمتر از ۳۰ نفر مبتلا می‌شوند؛ این یعنی احتمال ابتلاء به کرونا بسیار پایین است.

خانم میان‌سالی که مشغول خرید سبزی تازه بود در گفتگو با مهر اظهار کرد: متأسفانه شلوغی بازار بیشتر شده و دوباره وضعیت به حالت عادی بازگشته.

وی افزود: من بیماری زمینه‌ای دارم و در صورت ابتلاء جانم به خطر می‌افتد اما اکنون مجبور بودم که به بازار بیایم اما وقتی دیدم پس از این همه تبلیغات عده‌ای باز هم ماسک ندارند پشیمان شدم.

این شهروند بجنوردی در انتها گفت: پدرم را بر اثر ابتلاء به کرونا از دست دادم. برای او نتوانستیم مراسمی بگیریم و شرایط جسمی خودم نیز اجازه اقدام خاصی نمی‌داد. کاش مردم درک کنند که هم وطن‌هایشان به خاطر این سهل انگاری جان خود را از دست می‌دهند.

چه کسی به مسئولان دولتی تذکر دهد؟

اما عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی صرفاً مربوط به مردم نمی‌شود. وزیر جهاد کشاورزی در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته که به خراسان شمالی سفر کرد، افتتاح و بازدیدها را به صورت حضوری انجام داد و طبق تصاویر منتشر شده میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی نزدیک به صفر بود.

در تمام بازدیدها هیئت همراه آقای وزیر فضا را بسیار شلوغ کرده بودند به طوری که این سوال مطرح می‌شود چرا استانداری خراسان شمالی مانع این اقدام ناصحیح نشده است؟ اگر مسئولان دولتی پروتکل‌ها را رعایت نکنند چطور می‌توان از مردم توقع رعایت دستورالعمل‌ها را داشت؟

شرایط نامناسب خبرنگاران در سفر وزیر / شلوغی بی دلیل محل افتتاح

یکی از خبرنگاران استان که در این سفر همراه وزیر و هیئت همراه بود در گفتگو با مهر اظهار کرد: در زمان افتتاح‌ها شاهد افراد بسیار زیادی بودیم که بدون دلیل در محل تجمع کرده بودند و نمی‌دانستیم کاربرد آنها برای یک قیچی زدن چیست و اصولاً چرا این افتتاح‌ها به صورت متمرکز و از طریق ویدئو کنفرانس انجام نشد؟

وی افزود: یک ون با ظرفیت بسیار محدود برای تعداد زیاد خبرنگاران و عکاسان تعبیه شده بود به طوری که تمام خبرنگاران مجبور بودند بدون هیچ فاصله‌ای کنار یکدیگر بنشینند که این امر نیز ضعف استانداری را می‌رساند.

در چنین شرایطی ادامه روند نزولی آمار کرونا در استان به شدت در خطر است و باید منتظر ماند و دید که عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی طی هفته اخیر تأثیرش را تا ۲ هفته آینده خواهد گذاشت یا خیر؟

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار