کد خبر: ۵۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
خرمشهر- مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: در صورت رفع مشکل، این اداره کل این آمادگی را برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در ورودی کشور دو مرز شلمچه و چذابه دارد.

به گزارش آرانیوز:سید حکمت الله موسوی شامگاه جمعه در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی در کشتی خرمشهر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته اعتبار خوبی برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در مرزهای خوزستان وجود داشت تا به طور ویژه در مرز شلمچه یک بازارچه صنایع‌دستی احداث شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مرز شلمچه مبدأ ورودی و خروجی در خوزستان است و سالانه جمعیت زیادی همچون کاروان‌های راهیان نور، راهپیمایی اربعین و اتباع عراقی از این مرز تردد می‌کنند؛ این محل می‌توانست محل مناسبی برای معرفی صنایع‌دستی استان باشد اما در بحث اراضی همکاری ضعیفی انجام شد و در زمینه واگذاری ناموفق بوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان از امکان‌پذیر بودن راه‌اندازی این بازارچه در شلمچه با وجود استفاده نکردن از اعتبارات تعریف شده در سال گذشته خبر داد و افزود: این ظرفیت در استان همچنان وجود دارد و حتی مطالعاتی اولیه و طراحی انجام شد تا چنانچه محل احداث مجموعه در اختیار قرار داده شود، در فرآیند اجرا قرار خواهد گرفت و می‌توان اعتبارت لازم را با کمک استاندار و مدیرکل برنامه و بودجه احیا کرد.

اعطای تسهیلات کرونایی به صنعتگران

موسوی در ادامه به زیان‌های وارد شده به صنعتگران فعال در عرصه تولید صنایع‌دستی به علت شیوع کرونا اشاره کرد و از اعطای تسهیلات کرونایی به صنعتگران خبر داد: اعطای تسهیلات کرونایی در سطح استان اعلام شد؛ اکثر شهرها مکلف شدند تا به صنعتگران اطلاع‌رسانی کنند و صنعتگران نیز در جریان این امر قرار گرفتند که در پی این اطلاع‌رسانی‌ها به بیش از ۲۰۰ نفر از صنعتگران تسهیلات پرداخت شد.

وی افزود: به آنهایی که بیمه بودند، حدود ۱۲۰ میلیون ریال و به کسانی که بیمه نبودند تا ۶۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شد و تسهیلات بلاعوض هم وجود دارد که از وزارتخانه گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه به طور قطع این تسهیلات کفاف خسارت صنعتگران را نمی‌دهد، توضیح داد: کرونا در پی سیل خوزستان آمد و به عبارتی استان خوزستان بیش از دو سال متوالی درگیر بحران‌ها بود و بازار کار صنعتگران کساد شده و آسیب‌های زیادی دیده‌اند و باید توسط دولت، سمن‌ها و فضای رسانه‌ها از آنها حمایت شود.

وی افزود: در این شرایط نیاز است که دولت و به خصوص بانک‌ها بیشتر در پرداخت تسهیلات به قشر صنعتگران صنایع‌دستی کمک کنند و در شرایط بحرانی و معیشتی برای اعطای تسهیلات، شرایطی آسان‌تری را در نظر بگیرند تا به این هنر اصیل ایرانی آسیبی وارد نشود.

صنایع‌دستی خرمشهر و آبادان

موسوی همچنین آمادگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان را برای انجام اقدامات دیگر در راستای حمایت از صنایع‌دستی خرمشهر و آبادان اعلام کرد و گفت: بحث راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی در فرودگاه آبادان نیز دنبال می‌شود و حتی ویترین‌های آن آماده شد و اگر فرودگاه اعلام آمادگی کرد، می‌توان ویترین‌ها را در آنجا مستقر کرد و نمونه‌های صنایع‌دستی شاخص شهرهای آبادان و خرمشهر را به نمایش گذاشت؛ همچنین اگر کلیپی از تولیدات صنایع‌دستی آبادان و خرمشهر آماده شود، در ویدیووال در اهواز به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی روی آب در خرمشهر اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا از سوی ستاد مبارزه با کرونا مجوز برگزاری نمایشگاه داده نمی‌شد و شرایط کرونا باعث شد برگزاری نمایشگاه‌ها در یک سال متوقف شود اما در خرمشهر فعالیت در این زمینه خوب بوده و یک نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شد و برگزاری این نمایشگاه به صورت فیزیکی هم باعث شد صنعت گران غیرفعال در مدت زمان یک سال بتوانند در این نمایشگاه محصولات خود را عرضه کنند.

موسوی با بیان اینکه با برگزاری این نمایشگاه اکثر صنعتگران و هنرمندان از عرضه و فروش محصولات خود راضی بودند و باعث امیدواری آن عده‌ای نیز شده بود که فروش خوبی نداشته‌اند، افزود: در این راستا از همه همکاران درخواست شد که این نمایشگاه را با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند و سعی شود با اخذ مجوزها این نمایشگاه‌ها به صورت هفتگی یا ماهانه ادامه یابد و به رضایتمندی خانواده‌های هنرمندان و صنعتگران منجر شود.

وی در پایان به نقش فضای رسانه‌ای در معرفی محصولات و تولیدات صنایع‌دستی تأکید کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار