کد خبر: ۵۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
بجنورد- شب یلدا که یک فرهنگ اصیل ایرانی است اکنون به مرض تجمل‌گرایی گرفتار شده و این مسئله سبب شده که شکاف اجتماعی بیشتر و صمیمت‌ها کمتر شود.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: در آستانه آخرین شب پاییز یا همان شب یلدا قرار داریم؛ شبی که طولانی‌ترین شب و کوتاه‌ترین روز سال را به نام خود ثبت کرده و طبق رسم دیرینه مردم ایران در این زمان دور هم جمع می‌شوند، شعر می‌خوانند و میوه و شیرینی می‌خورند تا طولانی‌ترین شب سال سپری شود.

اگر اندکی به قدیم‌تر بر گردیم شرایط با اکنون بسیار متفاوت بود؛ صمیمت ها بیشتر و سفره‌ها کم رنگ تر بود؛ گویی این دو رابطه عکسی با یکدیگر دارند. هر چقدر سفره‌ها پر زرق و برق تر شد، مشکلات خانوادگی و دوری از یکدیگر نیز افزایش یافت.

مدت‌ها است رسوم تاریخی ایرانی‌ها توسط فرهنگ‌های بی بنیان مورد حمله قرار گرفته‌اند؛ به عنوان نمونه می‌توان یکی از این موارد را در چهارشنبه سوری مشاهده کرد؛ جایی که در گذشته شبی برای شادی و شور یک محل بود اما اکنون اگر در این شب از خانه بیرون بروی ممکن است جانت به خطر بیفتد.

شب یلدا نیز از این ماجرا مستثنی نیست. اگر در صفحات مجازی چرخی بزنیم و «یلدا» را جست جو کنیم می‌بینیم زرق و برق، رنگ‌ها و زیبایی‌ها، لباس‌های ست و آن چنانی، سفره‌های وسیع و تزئین شده بسیار یافت می‌شود.

به طور واضح‌تر باید اذعان کرد که رسم شب یلدا در موارد نه چندان کم اکنون به یک چشم و هم چشمی، به رخ کشیدن هنر و پول تبدیل شده است؛ موضوعی که اساساً با ماهیت فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضاد است.

به اینستاگرام که در رأس خودنمایی‌ها قرار دارد وارد می‌شویم و شب یلدا را جست جو می‌کنیم. بسیاری از صفحات با موضوعات مختلف فعال هستند؛ از فروشگاه‌های لباس گرفته که ست لباس زوج، مادر و فرزند ارائه می‌دهند گرفته تا سفره‌های یلدایی؛ آتلیه‌های عکاسی نیز سهم قابل توجهی از این تبلیغات را به خود اختصاص می‌دهند.

این تجمل گرایی که در پله‌ی بعدی حرکت خود در این شرایط سخت اقتصادی می‌تواند به بنیان خانواده‌های کم بضاعت ضربات سنگینی وارد کند اکنون در حال رسوخ به کف جامعه است.

فرهنگ‌های یلدایی در معرض نابودی

موسی‌الرضا بهرامی، فعال رسانه‌ای استان در خصوص تأثیر رسانه در فرهنگ‌های ایرانی و اسلامی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه از طریق شبکه‌های اجتماعی فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ما در حال تغییر است و این تغییر بسیار سریع در حال اتفاق افتادن می‌باشد به طوری که گاهی متوجه رشد سریع آن هم نمی‌شویم.

وی افزود: به طور مشخص در حوزه شب یلدا فرهنگ تجمل، ولخرجی، هزینه‌های بی جا، رخ کشیدن هنر و … در حال رشد است به طوری که فرهنگ اصیل ایرانی در این مسئله رو به نابودی می‌باشد.

بهرامی ادامه داد: در اینجا ممکن است فردی بگوید من اگر سفره‌ای می‌چینم هدفم خودنمایی نیست اما از دیدگاه رسانه باید پاسخ دهیم که قطعاً هدف شما این نیست اما رسانه‌های مجازی در پس ذهن شما چنین هدف و مسئله‌ای را القا کرده‌اند.

انتشار عکس سفره یلدا مساوی با افزایش شکاف اجتماعی

این کارشناس رسانه تصریح کرد: این فرهنگ به صورت قدم به قدم از طریق صفحات مجازی وارد خانواده‌های ایرانی شده و در این بین تفاوتی میان خانواده‌های متدین و مذهبی و یا سنتی و مدرن وجود ندارد زیرا کار رسانه تأثیر در ناخودآگاه شما خواهد بود لذا می‌بینیم که تمام گروه‌های مردمی هر طور شده می‌خواهند در شرایط اقتصادی کنونی سفره‌ای آن چنانی و فقط برای یک شب تدارک ببینند.

وی با بیان اینکه تصویر برداری از پوشش و تزئینات شب یلدا و انتشار آن باعث افزایش شکاف اجتماعی خواهد شد، افزود: علاوه بر اینکه قطعاً بخش زیادی از مردم توانایی خریداری بسیاری از لوازم را ندارند و انتشار تصاویر خاص باعث سرخوردگی آنها می‌شود، در وهله بعدی توقعات آنها از زندگی را نیز بالا می‌برد و به طور قطع برای مراسم دیگر سرپرست خانواده را تحت فشار قرار می‌دهند تا خواسته‌های جدید ایجاد شده را فراهم کند و این آغاز مشکلات جدیدی خواهد بود.

بهرامی با تاکید بر اینکه به دلیل شیوع کرونا نباید در یلدا به میهمانی رفت، گفت: امسال می‌گویند بیشتر در موبایلتان باشید؛ اما توجه کنید که اگر تماس تصویری نیز با آشنایان گرفته می‌شود نباید از سفره پهن شده و یا تزئینات این چنینی تصویر برداری شود.

زوجی که گرفتار تجمل شده‌اند!

به بازار سری می‌زنیم و با یک زوج میان سال سر صحبت را باز می‌کنیم. این زوج در ظاهر مخالف تجمل گرایی و چشم و هم چشمی‌های نا به جا هستند اما به یک باره مرد حاضر به همسر خود می‌گوید: خانم قبول کن که ما هم در این مسئله گرفتار شدیم اما خودمان را توجیه می‌کنیم.

همسرش نیز هرچند در ابتدا سعی بر توجیه این رفتار داشت اما در ادامه بیان کرد: اکنون رسم و رسوم این طور است؛ همه سفره می‌چینند و عکس می‌گیرند و منتشر می‌کنند؛ اگر این کار را نکنیم به قول معروف همرنگ جماعت نشده‌ایم.

وی افزود: قبول داریم که بسیاری از مخارج الزام آور است اما شرایط به گونه‌ای شده که باید این هزینه‌ها را انجام داد در غیر این صورت ممکن است حرفی و حدیثی در بیاید. اما اگر کسی این فرهنگ کنونی را انجام ندهد قطعاً اقدامی قابل تحسین شکل داده.

آرامشی که از لایک در اینستاگرام به دست می‌آید

عاطفه اسعدی، دانشجوی رشته روانشناسی استان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اقبال عمومی و هم رنگ جماعت شدن دو دلیل اصلی چشم و هم چشمی‌ها در مراسم گوناگون از جمله شب یلدا است.

وی با اشاره به اینکه دو آرامش ظاهری و باطنی داریم، افزود: آرامش ظاهر یعنی شما بدون توجه به شرایط خودت اقداماتی انجام دهی تا با رضایت و تشویق دیگران به آرامش برسی و نمونه آن این است که شما مخارجی بیش از وسعت انجام دهی تا با لایک اینستاگرام به آرامش برسی.

اسعدی در توضیح آرامش باطنی نیز گفت: اما اگر فردی به این درجه از رشد شخصیت برسد که آرامشش در گرو تشویق و حرف دیگران نباشد آن وقت بسیاری از فعالیت‌های کنونی را انجام نخواهد داد.

این دانشجوی فعال تصریح کرد: در کشور ما آموزشی به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برای کنترل شخصیت خود در مقابل حملات فرهنگی عوامل بیرونی داده نمی‌شود و این امر سبب می‌شود به راحتی تحت تأثیر رسوم وارداتی قرار بگیرند.

آنچه عیان است مخارج غیر ضروری می‌تواند خانواده‌ها را تحت فشار قرار دهد و در این بین خانواده‌ها خودشان باید به فکر خود باشند در غیر این صورت در سیل فشار تبلیغات تجمل، از بین خواهند رفت.

نظرشما
پربازدیدها