کد خبر: ۵۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
بجنورد- سامانه کلاس های مجازی دانشگاه های خراسان شمالی با ضعف های فراوانی مواجه است که این امر سبب شده دانشجویان اضطراب فراوانی برای فراگیری علم و برگزاری امتحان داشته باشند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: شیوع کرونا همانطور که تمام ابعاد زندگی را تغییر داد، نحوه کلاس رفتن و درس شنیدن را نیز متحول کرد. اندکی پس از شیوع کرونا کلاس‌ها به صورت مجازی و در بسترهای مختلف شکل گرفت به نحوی که اکنون بیش از ۱۰ ماه است دانشجویی رنگ دانشگاه را به خود ندیده است.

دانشجویان ورودی جدید نیز به دانشگاه آمدند اما از منزل؛ آنها مدارک خود را به آدرس دانشگاه پست کردند و هنوز نمی‌دانند چهره دانشگاهی که در آن قبول شده‌اند به چه شکلی است؟ آنها طعم کلاس‌های حضوری دانشگاه را نمی‌دانند و هنوز فرصتی برای رو به رو شدن مستقیم با استادهای خود را نداشته‌اند.

اما این به معنی تعطیلی کلاس و درس نیست. کرونا باعث شده شیوه برقراری کلاس‌ها متحول شود. کلاس‌های درس خراسان شمالی نیز مانند سایر کشور به صورت مجازی و در قالب آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود.

زیرساخت‌هایی که ضعیف است

احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌های درس در گفتگو با مهر اظهار کرد: آموزش مقطع کارشناس ارشد و دکتری کاملاً به صورت برخط خواهد بود.

محقر ادامه داد: مقطع کارشناسی نیز به دو شکل برخط و برون خط برگزار می‌شود زیرا زیرساخت برگزاری تمام کلاس‌ها به صورت آنلاین را نداریم.

رئیس دانشگاه بجنورد بیان کرد: برای برگزاری کلاس‌های دانشجویان مقطع کارشناسی به صورت برخط باید در یک زمان هزار و ۵۰۰ دانشجو برخط باشند که این امر برایمان ممکن نیست لذا به ازای هر سه جلسه، یک جلسه برخط برگزار می‌شود.

وی در خصوص دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی افزود: دروس عملی ترم گذشته در شهریور ماه با اولویت دانشجویانی که دانش آموختگی شأن به تأخیر می‌افتاد برگزاری شد.

محقر در انتها گفت: در ترم جاری نیز کلاس‌های آزمایشگاهی که برگزاری آن‌ها به صورت برخط امکان دارد، برگزار خواهد شد.

مشکلات ریز و درشت کلاس‌های آنلاین

هرچند برگزاری کلاس‌های آنلاین و آفلاین دردسرهای خود را دارد اما دانشجویان مشکلات زیادی در این زمینه دارند که باعث شده بیش از آنکه بر روی درس و کتاب متمرکز باشند، با حواشی مشغول شوند.

به سراغ دانشجویان رفتیم و از مشکلات کلاس‌های آنلاین و امتحاناتشان پرسیدیم. مرتضی صفاری دانشجوی سال سوم دانشگاه بجنورد در گفتگو با مهر اظهار کرد: برخی از کلاس‌های ما به صورت آنلاین و اکثر آنها آفلاین برگزار می‌شود و مشکلی بابت کلاس‌های آفلاین وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از مواقع کلاس‌های آنلاین کیفیت ندارد و با قطعی‌های پیاپی مواجه می‌شود و با توجه به اینکه دروس با اهمیت آنلاین برگزار می‌شوند، بخش‌های زیادی را متوجه نمی‌شویم.

صفاری با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد ظرفیت سامانه محدود است، گفت: حتی در زمان‌هایی که اینترنت پر سرعت استفاده می‌کنیم باز هم سامانه با اخلال مواجه می‌شود.

این دانشجو در انتها گفت: این قطع و وصل‌ها بسیاری از زمان‌ها حوصله دانشجو را سر می‌برد و باعث می‌شود صرفاً دانشجو در کلاس حضور بزند اما حواسش به درس نباشد.

جای کلاس حضوری خالی است / ‏‬افت تحصیلی در انتظار دانشجویان

مونا عبداللهی دیگر دانشجوی رشته روان شناسی استان در گفتگو با مهر اظهار کرد: از نظر روانی هیچ گاه کلاس آفلاین و حتی آنلاین جای کلاس‌های حضوری را نمی‌گیرد و نمی‌شود این دو را با یکدیگر مقایسه کرد.

وی افزود: اطمینان دارم بسیاری از دانشجویان دروس آفلاین را اصلاً گوش نمی‌دهند و دروس آنلاین نیز آنچنان اهمیتی برای عموم دانشجویان ندارد؛ البته در اینجا دانشجو مقصر نیست زیرا دانشجویی که تلفن همراه در دستش است و حتی نمی‌تواند صدای استاد را به صورت با کیفیت گوش دهد، به صورت خودکار ترغیب می‌شود تلگرام و اینستاگرام خود را چک کند و این یک مسئله روانی است.

عبداللهی با تاکید بر اینکه این شیوه تدریس باعث افت شدید تحصیلی دانشجویان خواهد شد، گفت: ممکن است این افت تحصیلی در امتحانات و نمرات خود را نشان ندهد اما باید پذیرفت بخش عمده‌ای از دانشجویان درس‌های بارگذاری شده را گوش نخواهند داد.

امتحانات و هزاران دردسر

ستاره مرادمند از دیگر دانشجویان دانشگاه بجنورد است که نگرانی فراوانی بابت امتحانات دارد. وی در گفتگو با مهر اظهار کرد: زمان امتحان استرس فراوانی دارم زیرا ممکن است یا سامانه قفل کند و یا مشکلات دیگر به وجود بیاید.

مرادمند ادامه داد: اساتید برای جلوگیری از تقلب امکان بازگشت به سوالات پیشین را از بین می‌برند و این خود عاملی است که امتحان فضای مجازی شبیه امتحانات حقیقی نباشد و مشکلات بسیار زیادی به وجود بیاید.

این دانشجو با تاکید بر اینکه در هر صورت امکان تقلب در امتحانات مجازی وجود دارد گفت: متأسفانه سیستم دقیقی تعریف نشده که هم از بروز تقلب جلوگیری شود و هم ما بتوانیم تمام سوالات را مشاهده کنیم زیرا این مشکلات بسیار عذاب آورد است.

زهرا خوراشایی یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در کلاس‌های آنلاین کیفیت صدا ضعیف است و یا محدودیت تعداد افراد حاضر وجود دارد و به این دلیل برخی دانشجویان اصلاً نمی‌توانند در کلاس حاضر شوند.

وی در خصوص مشکلات امتحانات نیز بیان کرد: بارها شده که در وسط امتحان به کل از فرد از سامانه خارج شده و یا پس از پایان زمان امتحان متوجه شده که سامانه جواب‌ها را ذخیره نکرده است. این مسائل اضطراب امتحان مجازی را به شدت بالا می‌برد.

هرچند دیر یا زود دانشگاه‌ها دوباره بازگشایی خواهند شد اما ایجاد و ارتقای چنین زیرساختی برای مواقع خاص می‌تواند از ملزومات تلقی شود. زیرساختی که اکنون وجود ندارد و صدای دانشجویان را درآورده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار