کد خبر: ۵۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
اهواز- استاندار خوزستان گفت: نهادهای فرهنگی باید فضای قابل اعتمادی را با استفاده از فضای مجازی برای تعامل افراد و خانواده‌ها فراهم کنند.

به گزارش آرانیوز:غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با حضور «عباس حسین زاده» سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان «محمد جوروند» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان «وحید کیانی» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و سایر اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی، اظهار کرد: اهمیت مسئله کتاب و کتاب‌خوانی بر کسی پوشیده نیست و کتابخانه‌ها به عنوان «حافظان فرهنگ و اندیشه و هنر» مهم‌ترین نقش را در انتقال حافظه تاریخی اقوام و ملل گذشته به عهده دارند و ایفا می کنند.

وی افزود: از آنجا که سنت مکتوب حامل انتقال هر نوع آفرینش فکری انسان تلقی می شود، کتابخانه‌ها هم به منزله یک محمل انتقال همواره جایگاه رفیعی داشته است.

استاندار خوزستان در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، افزایش سرمایه اجتماعی است و امروزه سرمایه اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرم و جنایت نقش پر رنگی را ایفا می کند که بدون شک توجه کتابخانه‌ها به این امر مهم می تواند در افزایش سرمایه اجتماعی کشور و به ویژه خوزستان کمک شایانی کند.

شریعتی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن در سطح جهان تجربه زندگی و ارتباط با دنیای مجازی را برای همه فراهم کرد و آن را به شیوه رایجی تبدیل کرده است گرچه قبلاً امکان انجام این کار بود اما امر غریبی بود و امکان پذیرش آن چندان وجود نداشت اما کرونا این موضوع را به یک امر رایج و قابل‌پذیرش تبدیل کرد و تعامل و ارتباط افراد به صورت مجازی به شدت در حال گسترش است.

وی عنوان کرد: نهادهای فرهنگی باید فضای قابل اعتمادی را با استفاده از فضای مجازی برای تعامل افراد و خانواده‌ها فراهم کنند؛ همچنین نهادهای فرهنگی باید این امر را به عهده بگیرند و این مسئولیت را بپذیرند چرا که این موضوع باعث افزایش میان فردی و سرمایه اجتماعی می شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: کتابخانه‌ها در این زمینه می توانند به عنوان یک مرکز اجتماع یکی از مکان‌های عمومی باشند که این هدف را به طور بالقوه می توانند دنبال کنند.

شریعتی در پایان گفت: تعامل افراد و خانواده‌ها، تعامل افراد با افراد می تواند در این حین با تغذیه‌ای که از طرف نهادهای فرهنگی می شود، گسترش و افزایش پیدا کردن کند؛ در غیر این صورت اگر تهی باشد و به دنیای مجازی سپرده شود، می تواند مشکلاتی را به بار آورد که نه تنها سرمایه‌های ما را افزایش نمی دهد بلکه به سرمایه‌های موجود آسیب بزند و آسیب‌ها را گسترش دهد.

به گزارش مهر، در این نشست سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به تشریح برنامه‌های اجرایی همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی و اجرای طرح اردوی دانایی پرداخت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار