کد خبر: ۵۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
کرج - مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: بسته تحول طرح خوانا در ۵۲ مدرسه استان به منظور تقویت مهارت‌های اساسی نوآموزان دوره پیش‌دبستانی و دانش آموزان دوره ابتدایی اجرا می‌شود.

به گزارش آرانیوز:سالار قاسمی در خصوص اجرای بسته تحول طرح خوانا در مدارس استان البرز اظهار کرد: در سند تحول بنیادین برخی تغییرات محتوایی باید صورت گیرد و این تغییرات باید به شکل عملی در مدارس اجرا شود و این مهم نیازمند این است که یکسری بسته‌های کاربردی در سطح مدارس تعریف شود یعنی از طرح سند تحول از حالت نظری خارج شود و در مدارس شکل اجرایی به خود بگیرد.

وی عنوان کرد: این طرح به منظور تقویت مهارت‌های اساسی نوآموزان دوره پیش‌دبستانی و دانش آموزان دوره ابتدایی از جمله مهارت خواندن، نوشتن، سخن گفتن و گوش دادن است و این مهارت‌ها به صورت تلفیقی و در قالب بسته تقویت مهارت زندگی، مشارکت مدرسه محور، مهارت‌های زبانی و آداب زندگی اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اینکه این طرح به صورت آزمایشی در استان‌ها اجرا می‌شود، عنوان کرد: ۵۲ مدرسه در پایه‌های اول تا ششم انتخاب شد که ۶۵۰ کلاس و ۶۵۰ معلم را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به منظور اجرای بسته تحول طرح خوانا، تعدادی از مدرسان را معاونت آموزش و پرورش وزارت به شکل غیر حضوری دوره‌ها را آموزش می‌دهد، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده در ۵۲ مدرسه استان، معلمان کشوری به سایر معلمان مدارس آموزش‌های فراگرفته شده را انتقال می‌دهند تا مفاهیم نظری و کاربری را به شکل اجرایی در مدارس استان پیاده کنیم.

قاسمی عنوان کرد: یکی از حوزه‌هایی که در مقطع آموزش ابتدایی لازم است به آن پرداخته شود و جز مهارت‌های اساسی است، موضوع خواندن و نوشتن را شامل می‌شود.

فراگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن ضروری است

وی افزود: این خواندن و نوشتن در سطح مدارس بیشتر به شکل روخوانی و رونویسی است، اما آنچه امروز در مدارس ما لازم است که دانش آموزان فرابگیرند، مهارت‌های خواندن و نوشتن است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، ادامه داد: همچنین در حوزه مهارت‌های زندگی مهارت مسئولیت‌پذیری، ابراز وجود (جرأت مندی) و ادب از اصول اساسی و مهم جهت یادگیری دانش آموزان است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در مدارس به شدت در حوزه مهارت‌های خواندن و نوشتن به آن نیاز داریم، فرصت و تمرین برای گفتگوی مؤثر و اثربخش است، به عبارتی گفتگویی که دو انسان به‌خوبی مطلب را گوش دهند، درک کنند و به دیگران منتقل کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه این مهم یکی چالش‌هایی است که در تمام حوزه‌های بین فردی داریم، گفت: چراکه در سطوح کلی جامعه یکی از اشکالاتی که داریم فقدان دانش، یادگیری و مهارت گفتگو است.

وی توضیح داد: شاید اگر این مهارت از دوره آموزش ابتدایی به‌خوبی فراگرفته شود و دانش آموزان از همان مقطع شیوه ارتباط با معلم و همکلاسی خود را به‌خوبی تمرین کنند و همچنین در خانواده این فرآیند تغییر را ببینیم، آسیب‌های کمتری را خواهیم داشت چراکه بسیاری از فشارها و تنش‌های روانی ناشی از عدم توانایی گفتگو اثربخش است که بین افراد اتفاق می‌افتد و منجر به آسیب‌های جدی‌تر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، با اشاره به اینکه با نگاهی به دادگاه‌هایی که شاکیان زیادی وجود دارند، مشاهده می‌کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه، فقدان تعامل و گفتگوی مناسب است چراکه نتوانستیم گفتگوها را به‌خوبی مدیریت کنیم و درک درستی از گفتگو با مخاطب داشته باشیم.

مسئولیت‌پذیری یکی دیگر از مهارت‌های ضروری

وی در خصوص نخستین محور در بحث مهارت‌های زندگی گفت: مسئولیت‌پذیری یکی دیگر از مهارت‌های است که باید هر فرد داشته باشد ما در قبال کاری که انجام می‌دهیم، قطعاً مسئولیتی را پذیرفتیم و با شرح وظایفی که نسبت به آن مسئولیت داریم، باید متعهد و در قبال آن پاسخگو باشیم.

قاسمی درباره مهارت ابراز وجود که به عنوان دومین رُکن حوزه مهارت زندگی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در عصر ارتباطات قرار داریم که متأسفانه فردیت در آن حاکم می‌شود، به عبارتی در مهارت ابراز وجود باید بتوانیم به‌خوبی از حق خود دفاع کنیم به دور از اینکه دیگری به ما بی‌احترامی کند و یا خودمان به دیگران بی‌احترامی کنیم.

وی در خصوص ادب که آخرین محور از مهارت‌های زندگی است، متذکر شد: در دین مبین اسلام به این مهم تأکید شده است و یکی از ویژگی‌های انسان متفکر ادب و احترام گذاشتن به دیگران و خود است، اگر این مهم از مدرسه و خانواده به آن پرداخته شود به مراتب در جامعه شرایط بهتری را خواهیم داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار