کد خبر: ۵۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
رشت- استاندار گیلان با اشاره به اینکه نهضت جنگل حرکتی ارزشمند در زمینه ایجاد مردم سالاری دینی بود، گفت: برای انتقال این فرهنگ ها باید اسناد تاریخی صیانت شود.

به گزارش آرانیوز:ارسلان زارع پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سکه‌های طراحی شده منقش به تصویر میرزا کوچک در جمع خبرنگاران نهضت میرزا را یک جنبش مردمی عنوان و اظهار کرد: نهضت میرزا برگرفته از ایدئولوژی‌های توحیدی در راستای دفاع از کشور و سرزمین بوده است.

وی با بیان اینکه نهضت جنگل حرکت در مسیر مردم سالاری دینی بوده است، گفت: این نهضت برای بسیاری از ملت‌های آزادی خواه به ویژه مسلمانان و ایرانیان الهام بخش بوده است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه میرزا کوچک جنگلی طلایه دار استقلال طلبی و مبارزه علیه استبداد و استکبار بود، گفت: بسیاری اندیشمندان نهضت جنگل را یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در نهضت امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی می‌دانند.

وی در ادامه به توصیف رهبر معظم انقلاب از نهضت جنگل به عنوان مینیاتوری از نظام اسلامی و مردم سالاری دینی اشاره و اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما صیانت و حفاظت از اسناد تاریخی و واقعیت‌های یک ملت است که باید در زمینه نهضت جنگل نیز انجام شود.

زارع با تأکید بر اینکه در این مسیر باید از همه ابزارهای فرهنگی بهره گیری شود، گفت: ضرب سکه و طرح‌های نمادین در انتقال فرهنگ استقلال طلبی، عزتمندی و دفاع از میهن در هر دوره‌ای به ویژه برای انتقال این فرهنگ به نسل جوان امروزی حائز اهمیت است.

وی در ادامه از همه کسانی که اسناد و مدارک تاریخی از نهضت جنگل دارند خواست برای نگهداری و حفاظت و صیانت بهتر از این اسناد با نام خود به صورت امانت تحویل مرکز اسناد و کتابخانه ملی دهند تا زمینه ساز انتقال فرهنگ ایستادگی، مقاومت و استعمار و استبداد ستیزی به نسل آینده باشند.

گفتنی است، شش سکه منقش به چهره میرزا کوچک جنگلی با حضور سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، پژوهشکده‌ی گیلان شناسی، سازمان اسناد و کتابخانه های ملی و همچنین «مهران عشقی» طراح این سکه میرزا کوچک رونمایی شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار