کد خبر: ۵۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
اراک- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی گفت: طرح جامع قبلی اراک از نظر کاربری‌ها و شبکه معابر و… به طور کامل اجرا نشده است و باید ادامه روند اجرایی شدن آن پیگیری شود.

به گزارش آرانیوز:مهدی زندیه وکیلی  اظهار کرد: طرح جامع شهری با هدف مشخص کردن جهت توسعه و تدوین برنامه برای شهر و نیز تأمین نیازمندی‌های آن بر مبنای پیش‌بینی‌ها و اهداف توسعه شهری تهیه شده است و در واقع در این طرح، نحوه استفاده از زمین‌ها و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، تجاری، خدماتی، صنعتی، اداری و… مشخص و به عبارتی دیگر، خط مشی اصولی و کلی سیاست‌های شهری تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی، عبارت از طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت‌های مربوط به مناطق به سازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

مقیاس طرح‌های جامع مقیاس کلان است

زندیه وکیلی بیان کرد: در طرح‌های جامع شهری تا مادامی که طرح‌های جدید ابلاغ شوند، طرح‌های قبلی قابل اجرا هستند یعنی شهر اراک فاقد طرح نیست. مقیاس طرح‌های جامع مقیاس کلان است و مقیاس‌هایی نیست که از روی آن پروانه صادر شود از طرفی کاربری‌ها، عرض شبکه معابر و همه این موارد در طرح تفضیلی اشاره شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: از زمان تهیه طرح جامع جدید، طرح جامع قبلی که برای آن طرح تفصیلی تهیه شده، ملاک است و بلافاصله پس از ابلاغ طرح جدید باید طرح تفصیلی تهیه شود.

به گفته وی برای طرح تفصیلی بایستی عکس هوایی گرفته و به نقشه تبدیل شود و یک فرآیند طولانی را به همراه دارد بنابراین تا زمان ابلاغ طرح تفصیلی جدید، طرح تفصیلی قبلی ملاک عمل است.

طرح جامع و تفصیلی اراک به طور کامل اجرا نشده است

زندیه وکیلی بیان کرد: طرح جامع و تفصیلی قبلی اراک از نظر کاربری‌ها و شبکه معابر، عقب نشینی ها و… به طور کامل اجرا نشده است و طرح جدید نیز با طرح قبلی از تفاوت چندانی برخوردار نیست زیرا طرح‌های جامع جدید مکمل طرح‌های قبلی هستند و دیر شدن زمان خللی در مسائل شهرسازی و اجرایی ایجاد نمی‌کند و باید طرح تفصیلی و جامع قدیم اراک که ۷۰ درصد آن اجرا نشده است، پیگیری شود.

وی عنوان کرد: بیش از یکسال از تصویب طرح جامع جدید اراک در شواری برنامه ریزی و توسعه استان می‌گذرد به طوری که طرح مربوطه برای تهران ارسال شده است. شورای عالی شهر سازی و معماری بررسی‌های لازم را انجام دادند و عنوان شده که در جلسات اخیر مشاوران ایرادهای نقشه‌های طرح را برطرف کردند و به زودی طرح جامع شهر جدید اراک ابلاغ می‌شود.

به گفته وی تا زمانی که طرح تفصیلی تهیه نشود طرح جامع تنها یک طرح مطالعاتی محسوب می‌شود. شهرداری باید برای طرح تفصیلی مشاوری در نظر بگیرد. ابتدا باید عکسبرداری هوایی توسط هواپیما انجام و عکس‌ها تبدیل به نقشه شود و سپس طرح تفصیلی را آغاز کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار