کد خبر: ۵۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
قزوین – همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی کتاب «سرزمین طارم» در قزوین به قلم مهدی محمدی منتشر شد.

به گزارش آرانیوز:کتاب «سرزمین طارم» به قلم مهدی محمدی منتشر شد. محمدی که پیش از این سابقه تحریر ۱۲۰ مقاله ملی و بین المللی و همچنین ۹ جلد کتاب در حوزه‌های مختلف را دارد، در دهمین کتاب خود به سرزمین پدری خود پرداخته است.

وی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: طارم در گذشته سرزمینی بزرگ اما یکپارچه بود اما امروز بین سه استان قزوین زنجان و اردبیل تقسیم شده است.

این نویسنده افزود: در این کتاب برای مطالعه دقیق این سرزمین، سبقه تاریخی، فرهنگی، سنن، زبان و گویش، ادبیات و حتی موسیقی آن تا ۵ سده گذشته نیز بررسی شده است.

وی بیان کرد: تقسیم بندی‌های جغرافیایی با یک نامه عوض می‌شود اما ریشه و فرهنگ به این راحتی عوض نمی‌شود و این را می‌توان در اشتراکات این سه منطقه مشاهده کرد و بر همین اساس نیز باید با قدرت بگوییم که خلخال و طارم برادر و پاره تن یکدیگر هستند.

محمدی تصریح کرد: یکی از انگیزه‌های ما برای تألیف این کتاب ایجاد یک همگرایی بین این اجزای سرزمینی است.

وی گفت: ۴۰۰ صفحه از ۹۰۰ صفحه این کتاب مربوط به فرهنگ جغرافیایی این سرزمین است و تمام بخش‌ها، روستاها، دهستان‌ها، عوارض کوه و رودخانه‌ها مطالعه و بررسی شده است.

این نویسنده اضافه کرد: بررسی میزان جمعیت روستا و شهر بر اساس اخرین محاسبات آماری سرشماری سال ۹۵، بررسی گونه‌های گیاهی و بررسی زیست بوم حیوانات در این مناطق از دیگر بخش‌های این کتاب است.

وی با بیان اینکه فصل دیگری از کتاب به معرفی مفاخر پرداخته است، اضافه کرد: در ۱۸۰ صفحه زندگی نامه حدود ۲۵۰ نفر از مفاخران این منطقه در حوزه‌های مختلف اعم از علمی، مسؤولین و مقامات کشوری و لشگری و ادیبان معرفی شده‌اند.

محمدی اظهار کرد: برای نکوداشت شهدای دفاع مقدس، تذکره تمام شهدای طارم بزرگ به صورت کامل به تفکیک دهستان محل شهادت و تولد ذکر شده و حدود ۸۰۰ شهید معرفی شده است.

وی افزود: آشنایی با قومیت‌های سرزمین طارم، گویش‌های مختلف این سرزمین اعم از ترکی، کردی کرمانجی و لری و دیگر گویش‌ها از دیگر بخش‌های این کتاب محسوب می‌شود.

نویسنده کتاب سرزمین طارم ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های این کتاب پرداختن به زبان ترکی آذربایجانی در دنیا از نحوه شکل گیری و تا وضعیت فعلی آن و همچنین وضعیت فعلی این زبان در ایران است.

وی با بیان اینکه امروز ۸ گویش مختلف ترکی آذربایجانی در ایران وجود دارد تأکید کرد: در این کتاب تلاش شده بیان شود که کدام یک از این هشت گویش در طارم وجود دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: پرداختن به مسائل چینه شناسی طارم، وضعیت مدیریتی این منطقه اعم از آمایش سرزمینی، شیت ها و برگه‌های زمین شناسی و وضعیت معادن و راهکارهای توسعه طارم بر اساس حدود swot از دیگر بخش‌های این کتاب است.

وی گفت: این کتاب یک دایره‌المعارف کامل برای شناخت از منطقه طارم و مرجعی خوب برای پایان نامه‌ها و تحقیقات دانشجویی است.

گفتنی است این کتاب در یک هزار جلد ۹۰۰ صفحه‌ای و به همت انتشارات گیوا منتشر شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار