کد خبر: ۵۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
در سایه انکار مسئولان
مرغ گرم در استان چهارمحال و بختیاری کمیاب شده و هم اکنون مردم برای تامین گوشت مرغ با مشکل مواجه شده اند.

آرانیوز-شهرکرد-تا چندی پیش مرغ در استان چهارمحال و بختیاری روی دست مرغ فروشان و مرغداری‌ها مانده بود. قیمت گوشت مرغ روز به روز به علت وفور کاهش می‌یافت و حتی به به زیر ۱۰ هزار توان نیز رسید.

دولت برای حمایت از مرغداران این استان اقدام به خرید مرغ مازاد در این استان کرد و بخش قابل توجهی از مرغ‌های تولیدی مرغداران را ذخیره سازی کرد. هم اکنون مرغ گرم در بازار استان کمیاب شده است و مغازه‌های مرغ فروشی تعطیل هستند.

ضعف‌های مدیریتی در زمینه تأمین کالاهای اساسی روز به روز عیان‌تر می‌شود و مشکلات مردم بیشتر. بررسی میدانی در بازار استان صورت گرفت و در بررسی میدانی مشخص شد مرغ گرم طی روزهای اخیر برای توزیع از کشتارگاه به واحدهای فروش مرغ انجام نشده است و مردم به شدت به وضعیت ایجاد شده گلایه دارند.

مرغ فروشان مردم را به سمت خرید گوشت بوقلمون سوق می‌دهند

کرکره بسیاری از مغازه مرغ فروشان پایین است و آنهایی هم که باز هستند در حال نظافت مغازه‌های خود هستند و از خبری مرغ در یخچال‌های آنها نیست. مردم برای تأمین گوشت مرغ با مشکل مواجه هستند و ناچارا مجبور هستند در صف خرید مرغ منجمد بایستند.

تعدادی از مرغ فروشان اقدام به فروش گوشت بوقلمون کرده‌اند و با بیان اینکه قیمت مرغ و گوشت بوقلمون یکی شده است مردم را به سمت خرید گوشت بوقلمون سوق می‌دهند.

یکی از اهالی شهر بروجن با نارضایتی از وضعیت نا مناسب کمبود مرغ گرم در این منطقه، بیان کرد: متأسفانه تمام مغازه‌های مرغ فروشی تعطیل هستند و هیچ شهروندی نمی‌تواند مرغ گرم تهیه کند.

صمیمی بیان کرد: چند مغازه فعال مرغ فروشی در سطح شهر فعال هستند که این مغازه‌های مرغ منجمد با محدودیت تعداد در حال توزیع هستند که مرغ‌های تولیدی نیز اختصاص به سال گذشته دارد و کیفیت پایین دارند.

وی گفت: متأسفانه وضعیت تأمین مرغ برای مردم شهر بروجن با مشکل مواجه است و این امر بیانگر ضعف در مدیریت این بخش و ناتوانی مسئولان در حل این مشکل دارد.

کشتارگاه‌ها در چهارمحال و بختیاری اقدام به کشتار مرغ نمی‌کنند

یکی از مرغ فروشان سطح شهر بروجن نیز  بیان کرد: کشتارگاه اقدام به کشتار مرغ نمی‌کند و اعلام کرده است که قیمت‌های اعلامی صرفه اقتصادی برای کشتار مرغ ندارد.

وی بیان کرد: هم اکنون مرغ گرم به هیچ عنوان در سطح شهر بروجن وجود ندارد چون توزیعی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: قیمت گوشت مرغ حدود ۲۰ الی ۲۱ هزار تومان است اما مرغی نیز برای فروش وجود ندارد.

تنظیم بازار کشور قیمت مرغ زنده تحویل کشتارگاه را حداکثر کیلویی ۱۰ هزار تومان مصوب کرده است اما مرغداران می‌گویند هزینه‌های ما بالاتر است و در چند روز گذشته مرغ را بیش از کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروختند. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص قیمت مرغ در استان، اظهار داشت: بازار مرغ در استان تحت تأثیر شرایط کشور قرار گرفته است.

حسن شمسی‌پور افزود: چند روز گذشته تنظیم بازار کشور قیمت مرغ زنده تحویل کشتارگاه را حداکثر کیلویی ۱۰ هزار تومان مصوب کرده است اما مرغداران می‌گویند هزینه‌های ما بالاتر است و در چند روز گذشته مرغ را بیش از کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروختند.

وی با بیان اینکه دو شب گذشته در استان ۴۲ تن مرغ کشتار شده است، تصریح کرد: شب گذشته نیز بیش از ۱۵۰ تن کشتار صورت گرفته است و با قیمت ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شد زیرا قیمت مرغ گرم در مصوبه تنظیم بازار هر کیلو ۱۵ هزار تومان به اضافه و منهای پنج درصد یعنی هر کیلو ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است اما به دلیل اینکه مرغداران مرغ را هر کیلو ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه نکرده و به قیمت کیلویی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان دادند، در بازار قیمت‌ها بیشتر شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مصوبه تنظیم بازار این است که اگر مرغ با قیمت هر کیلو ۱۰ هزار و ۵۰۰ هزار تومان به کشتارگاه رفت هر کیلو ۱۵ هزار تومان و اگر با قیمت هر کیلو ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به کشتارگاه رفت، هر کیلو ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان برای مصرف کننده تمام شود.

وی تاکید کرد: اکنون مرغ با قیمت هر کیلو ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به کشتارگاه رفته پس باید کیلویی ۱۷ هزار تومان در بازار برای مصرف کننده عرضه شود اما در حال حاضر ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است.

وی عنوان کرد: احتمال دارد قیمت مرغ در کشور رو به کاهش برود و به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان برسد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: موضوع تأمین بازار برای ما بسیار مهم‌تر است بنابراین با ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان قیمت بالاتر مشکلی نداشتیم تا کشتار صورت گیرد و مرغ بالاتر از ۳۰ هزار تومان به مردم عرضه نشود پس مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کننده عرضه شد.

وی گفت: در دو تا سه روز گذشته بیش از شش تن مرغ منجمد در بازار استان تزریق شده و باز هم آماده هستیم تا اگر جایی اعلام نیاز شد، تزریق صورت گیرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در خصوص اینکه آیا مرغ به استان همجوار نرفته است، گفت: کمبودی در بازار مرغ استان وجود ندارد اما در استان همجوار هم کشتار نشده است.

وی افزود: مصرف سرانه مرغ در استان ۸۰ گرم در روز برای هر نفر است که با جمعیت یک میلیون نفری استان نیاز به ۸۰ تن می‌رسد و این در حالی است که شهرستان‌های لردگان و بروجن مرغ خود را از استان همجوار تأمین می‌کند پس از تقریباً حدود ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت استان، مرغ خود را از استان دریافت نمی‌کنند و بر مبنای ۸۰ گرم سرانه نیاز مرغ در روز برای استان، ۵۶ تن مورد نیاز است اما اکنون ۱۵۰ تن کشتار شده که سه برابر نیاز چهارمحال و بختیاری است.

تناقض گویی مدیران در زمینه گوشت مرغ

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مرغ به خارج از استان برود، گفت: به موردی نخوردیم اما امکان دارد، مرغ کشته شده با تاکسی و اتوبوس از استان خارج شود.

مرغ گرم در بازار استان اصلاً وجود ندارد و این در حالی است معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت چهارمحال و بختیاری اعلام می‌کند کمبودی در بازار مرغ استان وجود ندارد و علت این تناقض گویی مشخص نیست.

این سوال پیش می‌آید که مسئولان برای تأمین مرغ مورد نیاز خود به کجا مراجعه می‌کنند که اعلام می‌کنند کمبودی در بازار استان وجود ندارد و اگر گوشت مرغ توزیع شده است، پس مرغ‌های توزیع گرم کجا عرضه می‌شوند؟ به هر حال مسئولان باید در مسیر حل این مشکل گام اساسی بردارند چراکه سرانه مصرف گوشت مرغ چهارمحالی‌ها بیش از گوشت قرمز است و مرغ به عنوان یک نیاز اصلی سفرهای مردم این استان به شمار می‌رود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار