کد خبر: ۵۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
استاندار آذربایجان غربی:
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب و فعالیت پتروشیمی مهاباد این استان به یکی از قطب‌های پتروشیمی در کشور تبدیل شده است.

آرانیوز- ارومیه-محمدمهدی شهریاری ظهر پنجشنبه در حاشیه آئین بهره‌برداری از طرح پتروشیمی میاندوآب در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: هم‌اکنون با بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین و پتروشیمی مهاباد با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک خطی و سنگین این استان به یکی از قطب‌های تولید محصولات پتروشیمی در کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی خاور سرمایه‌گذاری خوبی در این منطقه انجام داده است افزود: سرمایه‌گذاری در مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی به تنها منجر به ایجاد اشتغال نمی‌شود و به ازای هر ۲۰ میلیارد ریال یک شغل ایجاد می‌کند.

شهریاری گفت: برنامه‌ریزی مسؤولان آذربایجان‌غربی با همکاری مجتمع هلدینگ پتروشیمی باختر باید راه‌اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی باشد و از این پتانسیل خوب در استان برای صنعتی شدن بیشتر استفاده شود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب طرح ساخت خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر ساخته شد و سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن اتیلن به عنوان مواد اولیه از عسلویه به این مجتمع تزریق می‌شود.

۶ واحد پتروشیمی در مسیر این خط انتقال و در مناطقی چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، میاندوآب و سنندج ساخته شده و اتیلن مورد نیاز همه این واحدها از طریق این خط لوله تأمین می‌شود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین (ظرفیت اسمی) و ۳۰ هزار تن «بوتن یک» را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

این طرح که فعالیت‌های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال ۱۳۸۳ و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ۱۸۵ هکتار و در کیلومتر ۱۵ جاده مهاباد ارومیه آغاز شد، در بهمن ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار