کد خبر: ۵۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به اینکه کاهش دفن زباله در کرج مدنظر است، گفت: تلاش می کنیم تا سال آینده دفن را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

آرانیوز-کرج-احمد خیری با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۶۸۰ مرکز دفن زباله در کشور فعال است، اظهار کرد: البرز تنها استان کشور است که یک مرکز دفن زباله دارد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود ۶۸۰ مرکز دفن زباله به ۲۸۰ مورد کاهش پیدا کند، گفت: در صورت تحقق این مهم ورود بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های حوزه مدیریت پسماند، بکارگیری تکنولوژی‌های جدید و همچنین بازیافت زباله محقق می‌شود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج سال گذشته با حضور مسئولان استانی و شهری در حلقه دره چندین اقدام مهم از جمله صدور پروانه بهره برداری اولین واحد پیرولیز کشور در کرج عملیاتی شد. این کارخانه با دو کوره موجود ظرفیت بازیافت ۵۰ تن مواد پلاستیکی را دارد در نتیجه اگر کوره‌ها در شبانه روز دوبار کار کنند این ظرفیت به ۱۰۰ تن در روز قابل افزایش است.

استفاده از استانداردهای جهانی در پروژه لندفیل

خیری در خصوص اجرای پروژه لندفیل فنی - مهندسی در عرصه‌ای به مساحت هفت هکتار توضیح داد: در این عرصه که حدود ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه کرد صورت گرفته است، عملیات خاکی گسترده‌ای انجام شده و در نهایت ژئوممبران روی سطح و دیوارها قرار می‌گیرد.

به گفته وی در پروژه لندفیل فنی - مهندسی که در مرکز دفن زباله حلقه دره اجرا می‌شود آخرین استانداردهای جهانی توسط متخصصان ایرانی، اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج عنوان کرد: فازهای دوم و سوم پروژه لندفیل فنی - مهندسی نیز در آینده در حلقه دره پیش برده می‌شود که در آن ظرفیت کار تا ۱۵ هکتار قابل افزایش است.

خیری با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدا و فعالیت خوب سامانه «بهروب» در راستای مدیریت زباله‌های تولیدی، گفت: سامانه‌های دیگری نیز در آینده ایجاد خواهد شد تا از روش‌های سنتی به سمت روش‌های نوین جمع آوری پسماند خشک برسیم.

جابجایی مرکز دفن زباله کرج ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد

وی در بخش دیگری با اشاره به اظهارنظرهای برخی از مسئولان در خصوص جابجایی مرکز دفن زباله (حلقه دره)، گفت: این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که از عمر مرکز دفن زباله حلقه دره بیش از چهار دهه می‌گذرد، علاوه بر وسعت مناسب این مرکز برای اجرای پروژه‌های مختلف کاهش دفن زباله، طبیعت زیبایی اطراف آن می‌تواند در توسعه جنگل کاری مؤثر باشد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به اینکه محل جدیدی که برای انتقال مرکز دفن زباله مطرح شده حدود ۱۲ کیلومتر از حلقه دره فاصله دارد، گفت: هزینه جابجایی مرکز دفن زباله کرج ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود و عملاً تحقق این مهم دردی را دوا نمی‌کند زیرا ما می‌خواهیم کاری انجام دهیم که در ۱۰ سال آینده دفن زباله در شهرمان صورت نگیرد.

خیری با تاکید بر اینکه اگر با همین روند مثبت و استفاده از ظرفیت‌های موجود در مرکز دفن زباله حلقه دره پیش رویم تا سال آینده میزان دفن را به زیر ۵۰ درصد می‌رسانیم، افزود: به یقین در بازه زمانی چند سال آینده به هدف اصلی که کاهش تأثیرگذار دفن زباله است، دست می‌یابیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار