کد خبر: ۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه ملی برای تبلیغات آثار سینمایی مثبت درخواست همکاری کرد.

رسانه ملی مروج فرهنگ و هنر اسلامی است/ بازیگران پیگیر مجوز فیلم‌ها باشند

 «به گزارش خبرنگارفرهنگی آرانیوز»

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد رسانه ملی به عنوان نهاد ترویج دهنده فرهنگ و هنر اسلامی بیان کرد: از رسانه ملی در شرایط حساس و تاثیرگذار کشور که همکاری با سینما دارد با توجه به اینکه در ترویج هنر اسلامی ایرانی موثر است و نقش بی‌دلیل در توسعه فرهنگی کشور دارد انتظار داریم که فیلم‌هایی که با موضوعات مثبت ساخته و اکران می‌شوند را از طریق صدا و سینما تبلیغ کند و با این شکل حمایت و تشویق شوند که به ساخت اینگونه آثار ادامه دهند. ضمن اینکه این کار بهانه تبلیغ فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای را از فیلم‌سازان می‌گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: البته وزارت ارشاد قصد دخالت در امور و سیاست‌های رسانه ملی را ندارد اما اقدام به این کار در جلوگیری از رواج نابهنجاری موثر خواهد بود. چون تبلیغ فیلم‌های سینمای ایران در شبکه‌های معاند و غیر مجاز ماهواره‌ای با اهداف عالیه دستگاه فرهنگی در تضاد است. امیدواریم از طریق برد مناسب و خوب رسانه ملی در جامعه به جایی برسیم که فیلم‌های سینمای ما از طریق شبکه‌های داخلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی تبلیغ شوند.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص گسترش ساخت فیلم‌های زیر زمینی در کشور گفت: اصطلاح زیر زمینی به دلیل غیر مجاز بودن روند ساخت فیلم‌ها است و گرنه فیلم در سطح شهر و به شکل دزدانه ساخته می‌شود و روز ساخت به گونه‌ای است که کسی متوجه ساخت شود.

وی در ادامه بیان کرد: این آثار با هر دلیل و انگیزه‌ای که ساخته می‌شود به دلیل طی نکردن روند قانونی ساخت غیر مجاز بوده و بهانه فیلمسازانی که اینگونه فیلم تولید می‌کنند، طولانی بودن مراحل ارزیابی و بررسی فیلم برای صدور پروانه ساخت است.

نوش‌آبادی هم‌چنین اظهار داشت: فیلمی که برای اکران داخل کشور بدون مجوز ساخته می‌شود،ممکن است هیچوقت مجوز ساخت و اکران را نگیرد. چون مسلماً ایرادات در فیلمنامه وجود دارد در این میان آثاری هستند که فقط به قصد نمایش در خارج از کشور و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های خارجی ساخته می‌شوند این آثار هم چون فیلمنامه آن مورد تایید نیست مسلماً مجوز ساخت و اکران ندارد و وزارت ارشاد هیچ‌گونه موافقت و حمایتی با اینگونه آثار که خارج از فرایند قانونی فیلمسازی تولید مِی‌شوند ندارد.

وی خطاب به فیلمسازان آثار زیر زمینی بیان کرد: توصیه می‌کنیم این‌گونه فیلمسازان چنین ریسکی نکنند چون با صرف هزینه زیاد برای ساخت فیلم ممکن است فیلمی که با مجوز ساخت تولید نشده، هیچ‌گاه مجوز نگیرد و اکران نشود.

نوش‌آبادی اظهار داشت: فیلمسازانی که فیلم آن‌ها برای اکران عمومی مجوز جداگانه برای عرضه در این بخش را داشته باشند وگرنه هرچند که مجوز اکران داشتند اما اگر برای شبکه خانگی مجوز دریافت نشود، آثار از طریق مراجع ذیربط پیگیری و جمع‌آوری می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تمام فیلم‌هایی که در داخل مرزهای کشور تولید می‌شوند باید مجوز ساخت دریافت کنند چون در صورت حضور در جشنواره‌های خارجی نیز از حمایت و تایید وزارت ارشاد بهره‌مند نخواهند شد و ما به جشنواره خارجی اعلام می‌کنیم که این اثر مورد تایید ما نیست. هرگونه تشویق، تایید و اعطای جایزه نیز مورد تایید و حمایت ما قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: توصیه ما به فیلمسازان این است که فیلمنامه خود را به طور قانونی عرضه کنند و مجوز قانونی ساخت دریافت کنند. وزارت ارشاد برای فیلمنامه‌هایی که مجوز قانون دارند تسهیلات در نظر گرفته است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: به فیلم‌هایی که با فیلمنامه دارای مجوز ساخت در تضاد باشند، مجوز اکران داده نمی‌شود. یعنی فیلمساز با یک فیلمنامه مجوز ساخت می‌گیرد و در جریان ساخت فیلم برخلاف محتوا موضوع آن عمل می‌کند و فکر می‌کند چون مجوز ساخت دریافت کرده مجوز اکران هم می‌گیرد. در این مورد پروانه نمایش صادر نمی‌شود. صدور مجوز بر اساس مصوبه شورای ساخت و تولید فیلم است.

وی افزود : ممکن است فیلمسازانی که به این شکل عمل کرده‌اند و مجوز اکران ندارند بخواهند به بهانه اکران نشدن فیلم از طریق دیگر اقدام کنند که خلاف قانون محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد عنوان کرد: کسی که تولید فیلمش با مجوز ساخت و با آرامش  و آسودگی خاطر انجام بگیرد علاوه بر آرامش خود از مزایایی چون تسهیلات و حمایت مادی و معنوی وزارت ارشاد هم برخوردار می‌شود.

نوش‌آبادی در خصوص بازیگران آثار زیر زمینی تصریح کرد: ایراد متوجه بازیگر فیلم نیست، چون معمولاً بازیگران پیگیر مجوزهای ساخت و تولید فیلم نیستند اما توصیه می‌کنیم هنرمندان و بازیگران قبل از بازی در فیلم از مجوز ساخت فیلم مطلع باشند و پیگیر و دقت لازم را در نظر داشته باشند. در خصوص جشنواره‌های خارجی هم تحقیق کنند که آیا آن جشنواره مورد قبول و تایید وزارت ارشاد است یا خیر. چون هر گونه تشویق و جایزه‌ای که از طریق جشنواره خارجی غیر معتبر و معاند انجام شود، مورد حمایت نیست.

وی با اشاره به هزینه‌های ساخت فیلم گفت: وقتی فیلم غیر مجاز مجوز ساخت و اکران نمی‌گیرد صرف نظر از هزینه‌ها، اعتبار هنرمندان و فیلمساز هم زیر سؤال می‌برد، ما همیشه به جشنواره گلایه و تذکر خود را اعلام کرده‌ایم که به فیلم‌های بدون مجوز رسمی وزارت ارشاد را نپذیرند و حمایت نکنند اما چون قانون هر کشوری در مرزهای آن کشور اجرا و مورد قبول است، دخالت ما بی‌ثمر خواهد بود.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه بیان کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت حوزه فیلم و سینما قطعا ساخت فیلم‌ها باید در چهارچوب قانون و هماهنگ با سیاست‌های مورد نظر جمهوری اسلامی باشد. چون مغایرت آثار فرهنگی و سینمایی با سیاست‌های جمهوری اسلامی مورد تایید نیست. یکی از این اقدامات مغایر با سیاست جمهوری اسلامی، تبلیغات و نمایش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های غیر مجاز ماهواره‌ای است. این کار جرم و خلاف قانون است.

وی افزود: اگر فیلمساز سفارش تبلیغات ماهواره‌ای داده باشد مورد بازخواست و برخورد قانونی قرار میِ‌گیرد ولی اگر به درخواست فیلمساز نباشد با شکایت وی، قابل پیگیری توسط وزارت ارشاد هم خواهد بود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار