کد خبر: ۵۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
معاون میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به راه‌اندازی موزه‌های خصوصی، گفت: مجموعه‌داران استان شناسایی شدند.

آرانیوز-کرج-علیرضا دهقان مهرجردی با اشاره به اینکه در سال جاری ایجاد موزه‌های خصوصی در استان البرز دنبال خواهد شد، گفت: در این زمینه مجموعه داران شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده که مجموعه داران برای دریافت مجوز راه اندازی موزه اقدام کنند، گفت: برای تحقق این مهم پرونده تشکیل شده است.

معاون میراث فرهنگی استان البرز در خصوص اهمیت راه اندازی موزه‌های خصوصی در استان، گفت: موزه‌های خصوصی فرش‌های قدیمی، تمبر و موتورها و ماشین قدیمی در استان راه اندازی می‌شود.

دهقان مهرجردی در خصوص راه اندازی موزه خصوصی موتور و خودروی قدیمی در استان، گفت: اقدامات اولیه برای صدور مجوز دنبال شده است.

راه اندازی موزه مردم شناسی در نظرآباد

وی در بخش دیگری به اقدامات انجام شده برای راه اندازی موزه‌های دولتی در استان اشاره کرد و گفت: راه اندازی موزه مردم شناسی در آسیاب مهدی آباد شهرستان نظرآباد با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان مدنظر است و پیمانکار پروژه نیز مشخص شده است.

معاون میراث فرهنگی استان البرز در خصوص راه اندازی موزه در آسیاب آبی روستای مهدی آباد، گفت: مقرر است این مکان به موزه آسیاب و مردم شناسی تبدیل شود.

دهقان مهرجردی به راه اندازی سایت موزه در محوطه تاریخی ازبکی اشاره کرد و گفت: مقدمات ایجاد این سایت موزه از جمله مطالعات، تهیه نقشه‌ها و تأمین زیرساخت‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اختصاص ۱۵۰ میلیون تومان برای راه اندازی سایت موزه ازبکی در فاز نخست، گفت: امیدواریم طبق برنامه ریزی های انجام شده فاز دوم تابستان امسال اجرایی شود.

احداث زیرساخت‌های گردشگری در محوطه تپه ازبکی

معاون میراث فرهنگی استان البرز در بخش دیگری با اشاره به وجود یک مجموعه تاریخی در حریم تپه اصلی ازبکی از جمله دژ مادی و محوطه‌ها و تپه‌های اقماری از جمله مارال تپه، جیران تپه، یان تپه و یا گوموش تپه، گفت: وسعت کل این مجموعه بالغ بر ۸۰ هکتار است که از این عرصه حدود ۱۳ هکتار برای راه اندازی سایت موزه ازبکی در اختیار میراث فرهنگی است.

دهقان مهرجردی با بیان اینکه در محدوده سایت موزه ازبکی اعتباری نیز برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مدنظر قرار داده شده است، بیان کرد: مقرر است نمازخانه و سرویس بهداشتی در ورودی این محوطه تاریخی جانمایی شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال رایزنی هستیم تا یک موزه باستان شناسی نیز در استان البرز راه اندازی شود، گفت: در این خصوص با وزارت میراث فرهنگی و همچنین استانداری البرز مذاکراتی داشتیم زیرا البرز دارای تپه‌های باستانی بسیار ارزشمند و تمدنی و تاریخی از جمله موشلان تپه، تپه ازبکی، آق تپه، تپه مردآباد، گنج تپه خوروین و یا محوطه رزکان نو است.

کاوش در تپه‌های تاریخی استان البرز

معاون میراث فرهنگی استان البرز با این توضیح که در تپه‌های باستانی استان البرز کاوش‌های زیادی انجام شده است، افزود: اشیا و اقلام فرهنگی یافت شده از این تپه تاریخی موجود است، امید است با کمک و حمایت استانداری البرز بتوانیم یکی از ساختمان‌های استان را به موزه مردم شناسی تبدیل کنیم و چون کرج دارای چنین مجموعه‌ای نیست به دنبال ایجاد آن در این شهر هستیم.

دهقان مهرجردی در خصوص ارزش میراث فرهنگی و حفظ آن، گفت: شناسنامه هویتی و تمدنی هر ملتی و هر منطقه‌ای میراث فرهنگی آن است، امید است که بتوانیم از این شناسنامه هویتی آثار تاریخی که در سال‌های گذشته به ثبت ملی رسیده، کاوش‌های متعدد و برنامه‌های پژوهشی متنوعی در این خصوص انجام شده است، بخوبی حراست کرده و بتوانیم فرهنگ تمدن در منطقه البرز را به نمایش بگذاریم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار