کد خبر: ۵۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
رئیس کل دادگستری کردستان تاکید کرد:
رئیس کل دادگستری کردستان گفت: شناسایی و برخورد با شاهدان دروغین که عدالت قضایی را تحت‌الشعاع قرار می دهند، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

آرانیوز- سنندج-محمدرضا مترقب در جلسه شورای معاونین دادگستری استان کردستان، اظهار داشت: حضور شاهدان دروغین در محاکم قضایی منجر به صدور احکام غیر واقعی و تضییع حق از اصحاب دعوی می شود و بی اعتمادی مردم به سیستم قضایی را نیز به دنبال دارد و از این رو شناسایی و برخورد با شهود دروغین در فرآیند دادرسی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی و برخورد جدی با شاهدان دروغینی که با مکر و فریب و با دریافت مبلغی عدالت قضایی را تحت الشعاع قرار می دهند، افزود: روسای دادگستری و دادستان های استان موظف هستند تا با درج مشخصات شاهدان در سیستم سمپ (سامانه مدیریت پرونده) و سامانه ساما (سامانه اطلاعات موثر اشخاص) این افراد متخلف را شناسایی و توسط حفاظت اطلاعات دادگستری کل استان با آنها برخورد قانونی کنند.

رئیس کل دادگستری کردستان ادامه داد: دستورالعمل های صادره از سوی رئیس قوه قضاییه باید اجرایی شود و بر اساس آن در خصوص چگونگی احضار، اخذ اظهارات شهود و جلوگیری از تبانی و مواضعه آنان با طرفین پرونده عمل شود.

مترقب یادآور شد: با شناسایی شاهدان دروغین می‌توان آنان را مورد تعقیب قرار داد و از این طریق جلوی این فریبکاری که مستقیماً در مسیر احقاق حق و اجرای عدالت خلل ایجاد می‌کند، ایستاد و از آن جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: احکامی که صرفاً بر مبنای شهادت شهود صادر شده باشد در صورت اثبات کذب بودن شهادت آن‌ها و محکومیت، شاهد کاذب به مجازات قانونی که در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی قسمت تعزیرات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ تعیین شده (از سه ماه و یک روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی) محکوم و رای صادر شده بر مبنای شهادت کذب نیز بی‌اعتبار می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار