کد خبر: ۵۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربیاظهار داشت: در شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کرونا ویروس در جامعه، تأمین امنیت غذایی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و در وضعیت فعلی باید از هدر رفت حتی یک کیلوگرم محصول کشاورزی جلوگیری به عمل آوریم.

آرانیوز- ارومیه-علی عیدی با اشاره به رصد، پایش و کنترل عوامل خسارت زای گیاهی ازجمله علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها بویژه آفت سن غلات و بیماری‌های زنگ زرد و لکه نواری گندم در مزارع غلات استان اظهارکرد: این اقدامات با هدف حفظ تولید و ایجاد امنیت غذایی و کمک به ارتقای درآمد زارعین در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کرونا ویروس در جامعه، تأمین امنیت غذایی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و در وضعیت فعلی باید از هدر رفت حتی یک کیلوگرم محصول کشاورزی جلوگیری به عمل آوریم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با مبارزه به موقع با علف‌های هرز، تغذیه مناسب و مبارزه با آفات و انواع بیماری‌های گیاهی می‌توان تولید را افزایش و از هدر رفت محصولات زراعی جلوگیری کرد.

عیدی ادامه داد: کارشناسان و مروجین پهنه باید با همکاری و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات با مشاهده علائم اولیه آفات و بیماری‌ها در مزارع غلات، در سریع‌ترین زمان ممکن جهت مبارزه و مقابله با بیماری‌ها راهکارهای مقتضی را به گندم کاران ارائه کنند.

وی گفت: با توجه به بارندگی‌های مطلوب بهاره با افزایش رطوبت، بیماری زنگ گندم و انواع بیماری‌های قارچی در سطح مزارع شیوع پیدا می‌کند و با حفظ ۳ برگ انتهایی بوته‌های گندم که حدود ۹۰ درصد تضمین کننده عملکرد را به عهده دارند، می‌توان راندمان تولید را افزایش داد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سال زراعی جاری حدود ۳۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان به کشت گندم اختصاص یافته است که ۹۰ هزار هکتار گندم آبی و مابقی گندم دیم است.

وی اضافه کرد: همچنین ۴۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان نیز زیر کشت جو رفته است که در حال حاضر از سطح سبز بسیار مطلوبی برخوردار هستند و کشت بهاره جو تا ۱۰ اردیبهشت همچنان ادامه دارد.

عیدی بیان کرد: در سال جاری بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، نزدیک به ۶۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز گندم کاران توسط مراکز خرید دولتی خریداری خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار