کد خبر: ۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی موفق شدند با ۱۵ روز عملیات شبانه روزی در کنار قاضی پرونده؛ گروگان ۱۴ساله را بدون پرداخت وجهی در آن سوی مرز آزاد و ۱۲ عضو باند خشن گروگانگیری مسلحانه را در کشور دستگیر کنند.

ماجرای گروگانگیری مسلحانه ۶میلیاردی

« به گزارش خبرنگارآرانیوزحوزه حوادث»

 دادستان عمومی و انقلاب مشهد ضمن تشریح پرونده گروگانگیری ۶ میلیارد تومانی گفت: صبح سی و یکم فروردین گذشته، ماموران کلانتری شهرک ناجای مشهد در جریان آدم ربایی مسلحانه در بولوار وکیل آباد قرار گرفتند و بلافاصله موضوع را به مقامات قضایی اطلاع دادند.

«قاضی غلامعلی صادقی» افزود: بررسی های مقدماتی ماموران حاکی از آن بود که سه سرنشین یک دستگاه خودرو سواری در حالی که سلاح کلت نیز در دست داشتند مقابل نوجوان ۱۴ ساله ای که در حال عزیمت به مدرسه بود توقف کرده اند و با کشیدن سوئی‌شرت به سر نوجوان، وی را به زور داخل خودرو انداخته و متواری شده اند.

مقام ارشد قضایی مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت ماجرا رسیدگی به این پرونده در شعبه ۲۰۹ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، توسط بازپرس « حیدری» آغاز شد و بدین ترتیب گروهی از کارآگاهان ورزیده اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی با صدور دستورات خاصی از سوی بازپرس ماموریت یافتند تا با بسیج امکانات تلاش گسترده ای را برای رهایی گروگان و دستگیری عاملان آدم ربایی آغاز کنند.

وی ادامه داد: در حالی که تحقیقات تخصصی با شیوه های فنی و چهره زنی متهمان، برای ردیابی آنان ادامه داشت، گروگانگیران در تماس تلفنی با خانواده گروگان تقاضای پرداخت ۶ میلیارد تومان وجه نقد کردند تا نوجوان ۱۴ ساله را آزاد کنند.

«قاضی صادقی» با اشاره به اینکه طولی نکشید یکی از عاملان گروگانگیری به نام «و» ردیابی شد، افزود: بررسی های غیرمحسوس نشان داد متهم مذکور جوان ۲۳ ساله ای است که در یکی از شهرهای مرزی خراسان رضوی سکونت دارد و این گونه بود که احتمال خارج کردن گروگان از مرز قوت گرفت و بدین ترتیب تحقیقات کارآگاهان در چند شاخه اطلاعاتی و عملیاتی متمرکز شد.

دادستان مشهد تصریح کرد: با هماهنگی مقامات قضایی تربت جام، عملیات شبانه پلیس با محاصره مخفیگاه متهم، در حالی ادامه یافت که پس از ورود کارآگاهان به مخفیگاه مشخص شد وی به مکان دیگری گریخته است. اما در بازرسی از این محل کتاب های درسی نوجوان ربوده شده به همراه ۱۲۰ تیر فشنگ و ۳ تیغه خشاب کشف شد. این در حالی بود که ۲ زن و یک مرد نیز در این مخفیگاه بازداشت شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند.

«قاضی غلامعلی صادقی» خاطرنشان کرد: سرنخ های جدید این پرونده نشان داد گروگانگیران نوجوان ربوده شده را به افغانستان منتقل کرده اند اما تعداد زیادی از افرادی که در ماجرای گروگانگیری نقش دارند در ایران هستند.

وی اضافه کرد: چند ساعت بعد از اعترافات ۳ متهم دستگیر شده مخفیگاه دیگر «و» در مشهد شناسایی شد که بلافاصله گروه دیگری از کارآگاهان اداره جنایی با همکاری ماموران یگان ویژه موفق شدند این فرد را به همراه یکی دیگر از متهمان دستگیر کنند اما چون احتمال به خطر افتادن جان گروگان وجود داشت عملیات پلیس با صدور دستورات قضایی و با شگردهای فنی و اطلاعاتی وارد مرحله جدیدی شد تا عاملان گروگانگیری در جریان دستگیری همدستانشان قرار نگیرند.

وی گفت: از سوی دیگر نیز آموزش های لازم به خانواده گروگان داده شد تا طمع گروگانگیران برای دریافت پول قطع نشود. وی اضافه کرد: در ادامه تحقیقات که به صورت شبانه روزی پی گیری می شد اطلاعاتی به دست آمد که نشان می داد یکی دیگر از عاملان مرتبط با گروگانگیری قصد دارد با نام جعلی از مرزهای شمالی کشور به ارمنستان بگریزد بنابراین وی نیز در یک عملیات ضربتی در بابلسر در حالی دستگیر شد که همزمان ۲ تن دیگر از متهمان در مشهد و تربت جام به دام افتادند چرا که برخی اطلاعات حاکی از آن بود که متهم دستگیر شده منزلی را از اسفند سال گذشته و برای عملی کردن نقشه آدم ربایی اجاره کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد در تشریح ادامه این عملیات افزود: در حالی که پلیس از طریق منابع اطلاعاتی همواره در سلامت بودن نوجوان را مدنظر داشت، مکاتباتی هم از طریق وزارت خارجه پیگیری شد تا این که ۱۲ تن از عوامل مرتبط با گروگانگیری دستگیر شدند و آدم ربایان که دیگر خود را در محاصره و در معرض دستگیری می دیدند به ناچار نوجوان مذکور را در آن سوی مرزها رها کردند که با همکاری صمیمانه کنسولگری ایران در شهر هرات، گروگان ۱۴ ساله چند روز قبل و بدون پرداخت هیچ گونه وجهی به آغوش خانواده اش بازگشت.

قاضی «غلامعلی صادقی» با اشاره به این که متهمان این پرونده تاکنون به چندین فقره سرقت های به عنف و تیراندازی نیز در مشهد اعتراف کرده اند، افزود: ۵ تن از متهمان بازداشت شده افغانی هستند که تحقیقات از آنان در شعبه ۲۰۹ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد همچنان ادامه دارد.

دادستان مشهد در پایان ضمن قدردانی از تدابیر و راهنمایی های رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و همکاری صمیمانه دیگر نهادها و همچنین تلاش های گسترده کارآگاهان با فرماندهی رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی افزود: همان طور که بارها هشدار داده ایم دستگاه قضایی در برخورد با جرایمی که موجب احساس ناامنی در جامعه شود با قدرت و قاطعیت برخورد می کند و برای ایجاد امنیت و آسایش مردم از همه توان خود استفاده خواهد کرد.

بنابراین افرادی که چنین نقشه هایی را برای ارتکاب جرم در سر می پرورانند بدانند راه گریزی ندارند و خیلی زود در چنگ قانون گرفتار خواهند شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار