کد خبر: ۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
به گزارش خبرنگار آرانیوز، منطقه‌خوزستان گرما مانند همیشه زودتر از فصلش به سراغ جنوبی‌ها آمده است و در این آب و هوا شاید تفریحی لذت‌بخش‌تر از آب‌تنی پس از تحمل گرمای طاقت‌فرسا نباشد.

گرمای طاقت‌فرسای خوزستان و ضرورت ایجاد استخرهای متعدد

تحمل آفتاب سوزان جنوب گاهی شما را به شناکردن در استخرهای شلوغ و رودخانه‌های پرخطر وا می‌دارد و این موضوع علاوه بر این‌که یک شنای دلچسب را از شما می‌گیرد، می‌تواند همراه با خطرات زیادی باشد.

 

 

با رسیدن فصل گرما شاید در کشور هفته‌ای نباشد که خبر تکراری غرق‌شدن عزیز یک خانواده را نشنویم که به دلیل نبود استخر و شناکردن در رودخانه‌های به ظاهر آرام، شادی‌شان به عزا تبدیل شده و این اتفاق در مناطق دارای رودخانه ازجمله خوزستان بیشتر نمود دارد.

 

 

با این وجود تابستان برای برخی‌ها یعنی رفتن به استخر و شنا کردن ... اما آیا به این نیاز مردم خوزستان پاسخ داده شده است؟

 

محقق‌نشدن وعده‌ها برای ساخت استخر

 

 

هندیجان ازجمله شهرستان‌هایی است که فاقد استخر بوده و وعده‌ها برای بهره‌مندی مردم این شهرستان از استخر، تاکنون محقق نشده است.

 

 

امید احمدزاده، رییس اداره ورزش و جوانان هندیجان می‌گوید "باتوجه به نبود استخر در این شهرستان مردم مجبور هستند در رودخانه شنا کنند که این اقدام باعث به وجود آمدن حوادث ناخوشایندی می‌شود."

 

 

رییس اداره ورزش و جوانان هندیجان اضافه‌می‌کند: "در سال 89 و در دور دوم سفر هیات دولت به خوزستان تصویب شد که ظرف دو سال برای هندیجان استخری ساخته شود اما با گذشت سه سال و به دلیل پرداخت نشدن اعتبارات از سوی وزارت نفت، این پروژه با 40 درصد پیشرفت از سال گذشته تا به امروز تعطیل شده است."

 

 

احمدزاده تاکید می‌کند: "در سفر چهارم ریاست‌جمهور به خوزستان نیز نماینده دولت با حضور در فرمانداری شهر قول داد که به این پروژه رسیدگی کند. هندیجان با داشتن 35 هزار نفر جمعیت، نیاز جدی به استخر دارد و امیدوارم این طرح به لیست طرح‌های مهر ماندگار اضافه شود."

 

 

محدودیت استخرهای روباز

 

 

در شهرستان هفتکل نیز تنها یک استخر که آن هم به صورت روباز است وجود دارد که فقط برای آقایان قابل استفاده می‌باشد و در فصل زمستان نیز به دلیل سرما، غیرقابل استفاده و تعطیل است.

 

 

علی‌اصغر نریموسی، رییس اداره ورزش و جوانان هفتکل در این خصوص بیان می‌کند: "ما نیاز به استخر سرپوشیده داریم تا در تمام سال بتوان از آن استفاده کرد و بانوان نیز از آن بهره ببرند."

 

 

استخرهایی که نیاز به بازسازی دارند

 

 

در بعضی از شهرستان‌ها علاوه بر این‌که استخری مخصوص بانوان وجود ندارد، مکان فعلی نیز فرسوده و نیاز به بازسازی دارد.

 

 

علی‌اصغر علیزاده، رییس اداره ورزش و جوانان آغاجاری می‌گوید: "تنها استخر دولتی موجود در شهرستان که فقط مخصوص آقایان است، با گذشت 70 سال از احداث آن، احتیاج به بازسازی دارد. همچنین قرار بود شرکت نفت استخر سرپوشیده‌ای برای آغاجاری احداث کند، ولی به دلیل کمبود اعتبار از انجام آن منصرف شد."

 

 

رییس اداره ورزش و جوانان آغاجاری عنوان‌می‌کند: بیشتر مردم ما برای شنا به رودخانه‌ مارون می‌روند که باعث می‌شود تعدادی از همشهریان‌ به دلیل آشنانبودن به فن‌شنا و افتادن در گرداب رود‌خانه، غرق شوند.

 

 

کمبود استخر در برخی از شهرستان‌ها

 

 

برخی از شهرستان‌ها نیز اگرچه صاحب چندین استخر هستند اما هنوز هم در این زمینه با کمبود مواجه‌اند.

 

 

عبدالعظیم آل‌کثیر، رییس اداره ورزش و جوانان شوش به وجود سه استخر در این شهرستان اشاره‌ و عنوان می‌کند: "در شوش حدود 160 هزار نفر زندگی می‌کنند که این سه استخر برای آن‌ها کافی نیست و یکی از این استخرها نیز، به بازسازی نیاز دارد."

 

 

ضرورت ساخت استخرهای بیشتر در خوزستان

 

 

اگرچه در چهار سال اخیر ساخت استخر در خوزستان روند خوبی داشته است اما باتوجه به گرم‌بودن هوای این استان در حدود نیمی از سال و تمایل زیاد مردم به شنا، هنوز هم با کمبود استخر مواجه هستیم و ضروری است که استخرهای بیشتری احداث شوند.

 

 

حمید شکیبامهر، معاون عمرانی اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان روند ساخت و بازسازی استخرهای استان را در سه، چهار سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته بهتر می‌داند و می‌گوید: "در این مدت تلاش کرده‌ایم در شهرستان‌هایی که فاقد استخر هستند، چنین مکان‌های را احداث کنیم."

 

 

وی ادامه‌ می‌دهد: "از 12 استخری که در دست احداث داریم، عملیات اجرایی پنج پروژه به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است. برای ساخت هر استخر به یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این در حالی است که اعتبار ما محدود می‌باشد. همچنین استخرهای شهرستان‌های آبادان، دزفول، اندیمشک، بهبهان و سوسنگرد بازسازی شده‌اند و این روند در سایر شهرستان‌ها نیز ادامه خواهد داشت."

 

 

ساخت استخرهای متعدد در خوزستان از دو جهت ضرورت دارد، اول این‌که به دلیل شرایط آب و هوایی گرم حاکم بر بیشتر مناطق این استان، گرایش به ورزش‌های آبی زیاد است. دوما در خوزستان رودخانه‌های زیادی وجود دارد و آن‌هایی که علاقه‌مند به شنا و آب‌تنی هستند، بدون در نظرگرفتن خطرات شنا در چنین مکان‌هایی دل به آب می‌زنند، بنابراین مسوولان ورزشی استان باید تعداد قابل توجهی از پروژه‌های خود را به تجهیز، بازسازی و احداث استخر اختصاص دهند.

 

 

رفتن به استخر و شنا کردن علاوه بر این‌که به عنوان یک ورزش و تفریح باعث شادابی روح می‌شود، در درمان و یا کنترل بسیاری از بیماری‌ها نیز تاثیرگذار است.

 

گزارش از: امیر ضیغمی، خبرنگار آرانیوز، منطقه خوزستان

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار