کد خبر: ۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
در دومین نشست تخصصی شورای راهبردی گردشگری سلامت؛
رحمانی موحد با تقدیر از استاندار خوزستان به دلیل اهتمام جدی به حوزه گردشگری استان گفت: دکتر مقتدایی توانسته است مدیریت یکپارچه و فرابخشی را با هم افزایی و مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی استان در حوزه گردشگری اعمال کند که جای تقدیر و تشکر دارد.

معاون میراث فرهنگی کشور: پیشرفت گردشگری خوزستان مدیون استاندار و عملکرد حیدری است

 به گزارش خبرنگار آرانیوز( حوزه خوزستان )

 دکتر مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور که برای شرکت  دومین نشست تخصصی شورای راهبردی گردشگری سلامت به استان خوزستان آمده است گفت: خوزستان با ظرفیت های بالایی که در توسعه گردشگری داشته است توانسته است با الگوی مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری به موفقیت های خوبی دست یابد

 معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: استان خوزستان با رویکرد ارتقاء و توسعه خدمات گردشگری و اهتمام به روابط و مناسبات بین بخشی یکی از استان های موفق در کشور است

رحمانی موحد ادامه داد: این رویکرد در حوزه گردشگری در خوزستان می تواند به عنوان یک پایلوت برای ارتقای کمی و کیفی در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با تقدیر از استاندار خوزستان به دلیل اهتمام جدی به حوزه گردشگری استان گفت: دکتر مقتدایی توانسته است مدیریت یکپارچه و فرابخشی را با هم افزایی و مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی استان در حوزه گردشگری اعمال کند که جای تقدیر و تشکر دارد. از استاندار خوزستان بابت زحمات ثمربخش خود تشکر می کنم

رحمانی موحد با اشاره به برگزاری دومین نشست تخصصی شورای راهبردی گردشگری سلامت در استان خوزستان گفت: استان خوزستان با توجه به هم جواری با کشور عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند نقش ویژه ای در توسعه گردشگری سلامت و توریسم درمانی داشته باشد.

 وی افزود: در این همایش سعی در هم افزایی و هماهنگی بین بخشی میان استان خوزستان و کشور عراق است

  معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در پایان اظهار امیدواری کرد که فرآیند ثبت جهانی شوش در روزهای آینده به پایان برسد و جهان شاهد ثبت این اثر و میراث جاودان فرهنگی کشورمان باشد. 

 

 

 

عملکرد حیدری مدیرکل اداره میراث فرهنگی خوزستان تاکنون مثبت و قابل قبول بوده است

 

همچنین امیری، معاون امور استان ها و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درآیین افتتاحیه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز با بیان این که عملکرد حیدری مدیر کل اراده میراث فرهنگی خوزستان تا کنون مثبت و قابل قبول بوده است، گفت: در یک سال گذشته تحولات چشم گیری در این حوزه در سطح خوزستان صورت گرفته است و بدون شک راه اندازی اداره میراث فرهنگی اهواز نیز پیامدهای خوبی را برای کلانشهر اهواز در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: اکنون در سراسر کشور از 436 شهرستانی که داریم تنها در 40 شهرستان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مستقل داریم و در سایر شهرستان ها یا نداریم ویا نمایندگی هایی داریم که باید به سطح اداره ارتقاء پیدا کنند.

وی افزود: اکنون سازمان میراث فرهنگی که عمرش 10 سال است با شکل و ساختاری به صورت متمرکز در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی فعالیت می کند و در طول این سال ها ساختار این سازمان را در سراسر کشور تعریف کرده ایم و باید ادارات شهرستان ها نیز مستقر می شد ولی بنا به دلایلی این امر محقق نشد.

معاون امور استان ها و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: درآغاز به کار دولت تدبیر و امید تصمیم گرفته شد که در سراسر کشور در کلیه شهرستان ها اداره میراث فرهنگی دایر شود تا شان و منزلت بزرگ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور حفظ شود.

وی اظهارکرد: این سه بخش ماموریت بسیار سنگینی را درحوزه اشتغال و اقتصاد دارند و به دلیل این مسئولیت سنگین باید اداره های میراث فرهنگی این مسئولیت را تقبل کنند.

 امیری تصریح کرد: این ساختار را در تشکیلات خودمان تعریف کردیم و رایزنی هایی را نیز با سازمان مدیریت داشتیم و اکنون با استفاده از ظرفیت های موجود درون سازمان از نیروی انسانی تا ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری، سعی داریم نمایندگی ها را به اداره تبدیل کنیم.

 وی افزود: در سازمان میراث فرهنگی ماموریت های مختلفی داریم؛ باید از میراث فرهنگی کشور حفظ و حراست کنیم، در بخش صنایع دستی باید در بخش آموزش تلاش کنیم و درترویج صنایعدستی  در سطوح مختلف و گسترش فرهنگ صنایع دستی در حوزه گردشگری رسالت بسیارسنگین داخلی و خارجی داریم و ما قصد داریم از صنعت گردشگری بهره کافی را در حوزه اقتصاد و اشتغال ببریم.

 معاون امور استان ها و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: امیدوارین این اداره ها بتوانند از پس این ماموریت های سنگین و مهم بر بیایند و یکی از نکات مهم این تغییرات برای رسیدن به همین هدف است.

 وی در پاسخ به خبرنگار آرانیوز مبنی بر این که سازمان میراث فرهنگی چه برنامه ای را برای صنعت گران حوزه صنایع دستی دارد تا آن ها بتوانند با هزینه کم مواد اولیه خود را تهیه کرده و یا این که سازمان میراث فرهنگی تسهیلاتی را برای صنعت گران در نظر دارد، افزود: در بودجه سال 94 لایحه ای را به دولت داده ایم و همچنین دربرنامه ششم توسعه سیاسی اجتماعی و اقتصادی نیز برنامه ای را ارایه داده ایم و اولین دستگاهی هستیم که برنامه پنج ساله خود را در سازمان تدوین کردیم و به دولت ارایه دادیم.

 امیری بیان کرد: در آن برنامه مفصل به این موضوع پرداخته شد و تقاضا شده است که به صورت جامع بتوانیم خدماتی را به صنعت گران صنایع دستی ارایه دهیم زیرا خارج از قانون نیم توانیم خدماتی را ارایه دهیم.

 وی افزود: اکنون باتوجه به توجه ویژه ای که نمایندگان محترم مجلس به حوزه ما دارند موفق شدیم با رایزنی هایی که انجام دادیم در مجلس شورای اسلامی، فراکسیون صنایع دستی نیز در کنار سایر فراکسیون ها در مجلس در حال شکل گیری است و تا کنون حدود 60 نفر از نمایندگاه تقاضای عضویت در این فراکسیون را کردند.

 معاون امور استان ها و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تمامی این رویکردها به سود صنایع دستی است زیرا وقتی نمایندگان نسبت به صنایع دستی که هنر ایرانی است و بخشی از تمدن ما است، به  ما کمک می کند تا به صورت جدی بتوانیم از ظرفیت مجلس نیز استفاده کنیم.

 وی در خصوص تخریب ها و حفاری های غیر مجاز گفت: اکنون پرونده هایی را در این خصوص دارییم.

 امیری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که در خوزستان به برخی از بناهای تاریخی      اهمیت داده نشده است، تصریح کرد: من اهل خوزستان هستم و مگرمی شود کسی نسبت به میراث فرهنگی این استان که سوابق تاریخی این ملت است بی تفاوت باشد؟ امسال در تلاشیم تا مجموعه شوش ثبت جهانی شود که این کار یکی از دستاوردهای سازمان ما به شمار می رود.

 وی بیان کرد: اکنون سنگین ترین حکم قضایی تاریخ در خوزستان برای افرادی که حفاری غیر مجاز انجام دادند صادر شده است و به عقیده من 85 سال حبس برای این افراد حکم خوبی است.

 معاون امور استان ها و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اکنون تخریب ها در دوبخش است ؛ برخی از تخریب ها کنار آثار ثبتی است که شاید عده ای گمان کنند آثار ثبتی در حال تخریب است ولی اکنون در اکثر نقاط کشور تحقیقات زیادی صورت گرفته است و پرونده ها به صورت جدی دبنال می شود.

 وی بیان کرد: رویکرد سازمان میراث فرهنگی در تقویت تشکل های  مردم نهاد اکنون به وجود آمده است و انجیو ها نیز به عنوان ناظر بر عملکرد ما نظارت می کنند.

 امیری با بیان این که عملکرد حیدری مدیر کل اراده میراث فرهنگی خوزستان تا کنون مثبت و قابل قبول بوده است، گفت: در یک سال گذشته تحولات چشم گیری در این حوزه در سطح خوزستان صورت گرفته است و بدون شک راه اندازی اداره میراث فرهنگی اهواز نیز پیامدهای خوبی را برای کلانشهر اهواز در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال خواهد داشت.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار آرانیوز مبنی بر این که به خوزستان در بخش صنایع دستی و گردشگری چه رتبه ای می دهید؟ گفت: خیلی فکر کردم که ببینم چه جایگاهی را برای خوزستان در این بخش ها در نظر بگیرم ولی نتوانستم به خوبی تشخیص دهم که در میراث فرهنگی اول است یا در بخش های دیگر؛ سوابق تاریخی خوزستان حکم می کند که بگوییم میراث فرهنگی اول است و گردشگری وسیع و گسترده ای نیز دارد که گردشگری دفاع مقدس و راهیان نور یکی از مهم ترین آن ها است.

 معاون امور استان ها و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: همراهی مقتدایی استاندار محترم خوزستان نیز با میراث فرهنگی خوزستان قابل تقدیر است. مقتدایی از جمله استاندارانی است که بیش از خود مسئولان سازمان میراث فرهنگی به این موضوع توجه داشت و به همین منظور نیز در این سفر لوح تقدیری را از سوی دکتر سلطانی فر خطاب به این استاندار محترم خوزستان به پاس توجه ویژه ای که به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد، تقدیم کنیم. 

انتخاب سرپرستی توانمند، کوشا و آشنا به مسايل میراث فرهنگی برای اداره میراث فرهنگی اهواز

 

 همچنین افشین حیدری در خصوص افتتاح اداره میراث فرهنگی کلانشهر اهواز، اظهار کرد: برای این اداره در شهرستان اهواز سرپرستی توانمند و کوشا و آشنا به مسايل میراث فرهنگی انتخاب شده که تلاش خواهد شد تا این اداره تقویت شود و به جایگاه واقعی خود برسد.

 

 حيدری خاطرنشان كرد: شهرستان اهواز دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که نیاز به حفظ و نگه‌داری دارند و به این دلیل این اداره برای فعالیت در این حوزه کار خود را آغاز می‌کند.

 افزایش نظارت و نفوذ نظارت در حوزه حفاظت از آثار تاریخی است

 وی با تاکید بر این که میراث فرهنگی خوزستان در تلاش است که آثار را به بهترین نحو نگه‌داری کند گفت: یکی از روش‌های نگه‌داری آثار تاریخی در استان خوزستان افزایش نظارت و نفوذ نظارت در حوزه حفاظت از آثار تاریخی است که راه‌اندازی ادارات در شهرستان‌ها یکی از اقدامات در این زمینه است.

 میراث فرهنگی در جامعه می‌تواند در بهبود شرایط اشتغال تاثیر مستقیم بگذارد

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: تقویت میراث فرهنگی در جامعه می‌تواند در بهبود شرایط اشتغال تاثیر مستقیم بگذارد و در این زمینه می‌کوشیم تا در این زمینه گام‌های مثبتی برداشته شود.

 حیدری با اشاره به این که میراث فرهنگی خوزستان برای به‌کارگیری مشارکت مردم در حفاظت از آثار تاریخی برنامه‌ریزی زیادی دارد افزود: میراث فرهنگی خوزستان در تلاش است تا با اجرای فعالیت‌های جدید و به‌کارگیری ابتکار در این زمینه گام‌های بلند در راستای بهبود شرایط آثار تاریخی بردارد و در این زمینه از همه امکانات به روز بهره خواهد برد.

 در بحث عملکرد، انجمن ها بازوان سازمان هستند/ پیش از حضور حیدری، اهواز فراموش شده بود

 همچنین غلامرضاجلیلی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار آرانیوز( حوزه خوزستان ) در خصوص  اهداف خود برای توسعه این حوزه در شهرستان اهواز، اظهارکرد: اداره میراث فرهنگی اهواز بنا بر تاکید و پیگیری های مهندس حیدری، مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان، شکل گرفت و ساختمان این اداره نیز ظرف مدت سه ماه احداث و راه اندازی شد.

وی افزود: تاکنون در اهواز اداره میراث فرنگی وجود نداشت و بدون شک باتوجه به تاکیدات مهندس حیدری امیدواریم بتوانیم در این حوزه در سطح اهواز گام های موثری برداریم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز ادامه داد: شهرستان اهواز در بحث میراث فرهنگی قدمتی 2500 ساله دارد و در حوزه گرشگری آبی ، درمانی و جذب توریسم نیز پتانسیل های بالایی در اهواز وجود دارد.

وی بیان کرد: بدون شک با برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت کارهای مثبتی صورت خواهد گرفت.

جلیلی تصریح کرد: کلانشهر اهواز فراموش شده بود و مدت ها پیش باید این اداره شکل می گرفت ولی پس از حضور مهندس حیدری در راس اداره کل، اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت.

وی ادامه داد: از زمانی که حیدری سکان مدیریت استان را به دست گرفته است حدود هشت شهرستان که فاقد اداره بودند ، در این شهرها  اداره تاسیس شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز گفت: سعی می کنیم با استفاده از کارشناس حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و میراث فرهنگی و همچنین حمایت های انجمن دوستداران، تحولات چشمگیری را در سطح استان ایجاد کنیم.

وی با بیان این که در بحث عملکرد، انجمن ها بازوان سازمان هستند،گفت: نخستین اقدام ما راه اندازی بخشی برای تشکل های مردم نهاد بوده تا بتوانیم از مشاوره های دوستداران این حوزه بهره ببریم.

جلیلی تصریح کرد: نگاه مثبت و ویژه مقتدایی استاندار محترم خوزستان به بحث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون تاثیر خوبی در پیشرفت این حوزه داشته و جا دارد از زحمت بی دریغ این استاندار شایسته قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار آرانیوز( حوزه خوزستان ) غلامرضا جلیلی دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی( مردم شناسی) و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته جامع شناسی(مردم شناسی )  و در حال حاظر نیز بازرس خانه مطبوعات استان است.

جلیلی نیا دبیر هفته نامه بامداد خوزستان و یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سال های اخیر است در رشته معماری نیز تخصص دارد.

بدون شک حضور این مدیر توانمند در کنار مهندس حیدری مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان، در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز می تواند تحولی عظیم را در این حوزه در کلانشهر اهواز ایجاد کند.

در حکمی از سوی افشین حیدری؛ 

 

 

غلامرضا جلیلی نیا رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اهواز شد

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان طی حکمی غلامرضا جلیلی نیا را به عنوان رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز منصوب کرد.

 

 به گزارش خبرنگار آرانیوز( حوزه خوزستان )

افشین حیدری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، غلامرضا جلیلی نیا از فعالان مطبوعاتی و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی مسجدسلیمان را به عنوان رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز انتخاب کرد.

همچنین با پیگیری های افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان همزمان با معارفه جلیلی نیا در روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه ۹۳ با حضور دکتر امیری معاونت میراث کشور و مهندس ارزانی فرماندار اهواز ساختمان اداره میراث فرهنگی اهواز نیز افتتاح خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار