کد خبر: ۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۴
با تصمیم سازمان کشورهای تولید کننده نفت ؛
در پی تصمیم سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) مبنی بر حفظ سقف تولید، بهای نفت در بازارهای نیویورک و لندن به شدت کاهش یافت.

سقوط قیمت جهانی نفت همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرنگار آرانیوز( حوزه تهران )

نفت شیرین سبک آمریکا در بازار نیویورک روز جمعه برای تحویل در ماه ژانویه با هفت دلار و 54 سنت کاهش به بشکه‌ای 66 دلار و 15 سنت رسید. از ماه مه 2010 میلادی تاکنون این برای نخستین بار است که بهای نفت به بشکه‌ای 66 دلار رسیده است.

نفت برنت دریای شمال نیز در بازار لندن، روز جمعه برای تحویل در ماه ژانویه برای نخستین بار از چهار سال و نیم پیش تاکنون به کمتر از هفتاد دلار در هر بشکه رسید و بشکه‌الی 69 دلار و 78 سنت داد و ستد شد.

کاهش شدید بهای نفت به طور مستقیم با تصمیم اوپک در ارتباط است. این سازمان تصمیم گرفته است سقف تولید سی میلیون بشکه در روز خود را همچنان حفظ کند. به‌رغم کاهش شدید بهای نفت، به‌ویژه در تابستان گذشته،‌این سازمان از سه سال پیش تاکنون سقف تولید خود را کاهش نداده است.

فیل فلین کارشناس مسائل نفتی می‌گوید اوپک همچنان دنیا را با نفت خود سرشار می‌کند با این امید که تولید نفت شیست آمریکا را متوقف کند.

وی افزود اوپک برای آنکه از افزایش تولید نفت شیست در جهان جلوگیری کند در نظر دارد بازارهای نفتی را اشباع کند.

وی افزود هرچند عبدالله البدری دبیر کل اوپک اطمینان خاطر داد این سازما ن در حفظ تولید خود قصد پیام رسانی به هیچ کسی را ندارد اما کارگزاران و سرمایه گذاران نفتی به خوبی می دانند اوپک در تولید نفت نگران چه موضوعی است.

به عکس دیگر اعضای اوپک که آشکارا برای کاهش تولید تلاش می‌کنند،‌عربستان سعودی کاملاً تمایل دارد که بازارهای نفتی سازوکار تجاری خود را به پیش ببرند. بنابراین، عرضه در بازارهای جهانی نفت افزایش خواهد یافت و با توجه به کاهش میزان تقاضا بهای نفت بیش از پیش کاهش خواهد یافت. قیمت نفت از ماه ژوئن امسال تاکنون بیش از 35 درصد کاهش یافته است.

تیم اوانز یکی دیگر از کارشناسان نفتی می‌گوید: حتی اگر اوپک سقف تولید سی میلیون بشکه‌ای خود را رعایت کند، این تصمیم باعث می‌شود در سال 2015، روزانه هفتصد هزار بشکه نفت مازاد وارد بازارهای جهانی شود.

وی افزود حتی ممکن است در سه ماهه نخست سال 2015، میزان نفت مازاد بر تقاضا در بازارهای جهانی به یک میلیون ودویست هزار بشکه در روز نیز برسد.
اوانز خاطر نشان کرد: در این صورت، پیدا کردن خریدارانی ک ه حاضر باشند این مازاد نفتی را جذب و ذخیره کنند، مستلزم این است که بهای نفت بیش از پیش کاهش یابد. 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار