کد خبر: ۱۱۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی دربخش کشاورزی با افتتاح ۵۳۱ پروژ رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
رتبه دوم خراسان رضوی در بخش کشاورزی با افتتاح ۵۳۱ پروژه

به گزارش آرانیوز از مشهد، غلامرضا قنبری امروز در نشست خبری که با موضوع افتتاح پروژه‌های کشاورزی خراسان رضوی همزمان با دهه‌ فجر برگزار شد اظهارداشت: در چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی، 531 پروژه با 992 نفر اشتغال‌زایی مستقیم و 859 نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم و 6226 خانوار با اعتبار بیش از 8238 میلیارد ریال در خراسان‌رضوی افتتاح می‌شود.

وی افزود: در برنامه دولت توسعه الگوی کشت در اولویت است که از سال گذشته طرح الگوی کشت در استان ابلاغ شد بنابراین، خوشبختانه در خراسان‌رضوی پیاده‌سازی در استان از نظر مزیت‌ها و آمایش‌های زمینی انحرافی از برنامه کلی نداریم.

قنبری خاطرنشان کرد: آنچه امروز بیشتر از گذشته باید مورد توجه باشدو افکارعمومی جامعه را در نظر می‌گیرد، اینکه ما در بخش کشاورزی به نقطه‌ای رسیدیم که در بیشتر محصولاتی که ابتدای انقلاب وابسته بودیم، امروز ظرفیت‌های تولید قابل توجهی در آن‌ها داریم و نه تنها در تأمین امنیت غذایی جامعه تأثیرگذار بوده‌ایم بلکه در برخی محصولات تأثیر منطقه‌ای هم داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داد: در شرق کشور، سیستان و بلوچستان با 876 پروژه رتبه اول و خراسان رضوی با 531 پروژه رتبه دوم را در افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی دارد.

قنبری تصریح کرد: اینکه در استان محصولات را به سمت واحد‌های گلخانه‌ای ببریم از اهداف اصلی جهاد کشاورزی است و به عبارتی کشت علوفه‌ای را افزایش و کشت شالیزی را در راستای مدیریت مصرف منابع کاهش دهیم همچنین توانستیم در توسعه گیاهان گلخانه‌ای افزایش قابل توجهی در کشت محصول داشته باشیم.

وی افزود: با گذشت دو سال از دولت سیزدهم، بیش از 60 هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در استان داشتیم که رشد 40 درصدی کشت گیاهان دارویی را به دنبال  داشته است.

قنبری در خصوص توزیع نهال‌های اصلاح شده نیز اذعان داشت: اقدامات خوبی انجام شده و این در حالی است که در کنار آن توزیع، بذر‌های اصلاح شده را نیز داشتیم که مسلماً این اصلاح‌سازی در راستای جوان‌سازی باغات، صرفه‌جویی منابع آبی را به دنبال دارد، در همین راستا بیش از 19 هزار هکتار تاکنون اصلاح و نوسازی باغات و جوان‌سازی باغات را در استان داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته افزایش 20 درصدی در تولید آبزیان داشتیم افزود: سال گذشته در خصوص تسهیلات به کشاورزی رتبه سوم را داشتیم و  احداث اولین کارخانه خاویار را در کاشمر ایجاد کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: در تجهیز و نوسازی ناوگان بخش کشاورزی 3700 دستگاه اقدام به نوسازی و خرید ماشین آلات در استان شد که از 2. 6 به 2. 13 ضریب مکانسیون در استان افزایش یافت که نقش مهمی در افزایش بهره وری و کاهش ضایعات کشاورزی دارد و این درحالی است که سال گذشته سه رقم گندم جدید که در بهره وری و راندمان تولید متناسب با اقلیم ما است را معرفی کردیم که همین امر باعث شد سال گذشته افزایش راندمان تولید و خرید تضمینی داشته باشیم.

قنبری اضافه کرد: بالغ بر 12هزار هکتار توسعه آبیاری میکرو و تحت فشار داشتیم که رشد 120 درصدی طی دوسال در استان صورت گرفت.

وی یکی از برنامه‌های این حوزه را در دستور کار قراردادن زنجیره‌های تولید در بحث حل مشکل تأمین نهاده دانست و ادامه داد: در تولید گوشت قرمز رتبه اول را در کشور داریم و تولید بالغ بر 80 تا 90 هزار تن تولیدات استان است که به نسبت 15 تا 20 هزار تن صادرات به استان‌های اطراف داریم، بنابراین با ایجاد زنجیره‌های تولید شیر خام و گوشت قرمز حدود50 هزار تن تولید شیر خام و 4450 تن تولید گوشت قرمز مدیریت و ساماندهی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی در خصوص گرانی گوشت گفت: یک سری محصولات قیمت تنظیمی بازار و مصوب مانند گوشت قرمز ندارد و در محصولات پروتئینی مشکلی که با آن مواجه هستیم درصد بالای قیمت دام و طیور مربوط به نهاده‌های دامی است که وارداتی تأمین می‌شود و متأثر از قیمت دلار است که با افزایش نوسانات ارزی قطعاً بر تأمین نهاده‌ها تأثیرمی‌گذارد اگرچه بخشی از نهاده‌ها با نرخ یارانه‌ای برای تولیدکننده تأمین می‌شود.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار