کد خبر: ۱۱۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
همایش «دختران انقلاب» به میزبانی زنجان در سالن اجتماعات حسینیه اعظم برگزار می‌شود.

همایش «دختران انقلاب» در زنجان برگزار می‌شود

به گزارش آرانیوز از زنجان، همایش «دختران انقلاب» با حضور و روایتگری رضوانه میرزا دباغ مبارز انقلابی و فرزند «مرضیه حدیدچی» روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ساعت ۱۵:۳۰ در سالن اجتماعات حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود.

«رضوانه میرزا دباغ»، بانوی مبارز انقلابی و فرزند مرضیه حدیدچی است (دباغ) است که زندگی پر فراز و نشیبی را از دوران کودکی پشت سر گذاشته و در عنفوان نوجوانی به جریانات انقلاب برخورده و زندان ساواک را تجربه کرده است.

مرضیه حدیدچی (دباغ) که به او لقب مادربزرگ انقلاب را داده‌اند، از شاگردان سید «محمدرضا سعیدی» بود و با جامعه روحانیت مبارز همکاری داشت. پس از دستگیری توسط ساواک و پس از مدت کوتاهی که از زندانی بودن او گذشت، سازمان ساواک او را از زندان آزاد کرد. اما دباغ پس از جراحی و درمان بیماری‌اش به خارج از کشور فرار کرد. وی در دوران تبعید سید «روح‌الله خمینی» در پاریس محافظ شخصی خانواده او و پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران و سپس نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی شد. از وی به عنوان نخستین و تنها فرمانده زن سپاه پاسداران یاد شده‌است.

رضوانه دباغ نیز در حالی که سنین کمی داشت، به تقلید از مادر به کار‌های سیاسی و انقلابی روی آورده و از همین سربند راهی زندان ساواک شد و با مادر که یکی از سردمداران مبارزه به شمار می‌رفت هم سلولی شد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار