کد خبر: ۱۱۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
نمایندگان مردم در مجلس دستگاه‌های اجرایی را مکلف به مسدود کردن کلیه حساب‌های فرعی خود کردند.

مصوبه مجلس برای شفافیت تراکنش‌های مالی دستگاه‌های اجرایی

به گزارش آرانیوز نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه‌شنبه ۳ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ردیف‌های (۲) و (۳) بند (الف) و بند (ب) تبصره (۳) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در ردیف (۲) بند (الف) تبصره (۳) ماده واحده آمده است؛ تعیین دستگاه اجرائی ردیف‌های متفرقه مندرج در جدول (۹) این قانون که فاقد دستگاه اجرائی مشخص هستند، به عهده سازمان برنامه و بودجه کشور می‌باشد.

همچنین در ردیف (۳) بند (الف) تبصره (۳) ماده واحده آمده است: جابه‌جایی اعتبار هر یک از دستگاه‌های اجرائی از اعتبارات هزینه‌ای به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با پیشنهاد دستگاه اجرائی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و برای طرح‌های مصوب خود مجاز است.

در ادامه نمایندگان با بند (ب) تبصره (۳) ماده واحده نیز به این شرح موافقت کردند: کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۱) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت از جمله دستگاه‌ها و شرکت‌های مستلزم ذکر نام یا تصریح نام مانند شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت به جز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و صندوق‌های حمایت از سرمایه گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلفند کلیه حساب‌های فرعی خود را مسدود نموده و تمام حساب‌های ریالی و ارزی خود (درآمدی و هزینه‌ای) را صرفاً از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح کنند. دستگاه‌های یادشده موظفند کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را فقط از طریق حساب‌های افتتاح‌شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. نگهداری هر گونه حساب توسط دستگاه‌های یادشده در بانکی غیر از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است. نهاد‌های عمومی غیردولتی در رابطه با آن بخش از منابع خود که از محل منابع عمومی یا کمک‌های مردمی تأمین می‌شود، مشمول حکم این بند می‌شوند. اجرای این حکم در خصوص نیرو‌های مسلح و دستگاه‌هایی که مستقیماً زیر نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) اداره می‌شوند، منوط به اذن معظمٌ‌له است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف به پیگیری اجرای این بند و مسدود نمودن حساب‌های فرعی دستگاه‌های اجرائی مذکور می‌باشد.

 
 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار