کد خبر: ۱۱۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
افتخاری دیگر برای صنعت کشور؛
معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه از اختصاص تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به فولاد مبارکه برای نخستین بار در صنعت فولاد کشور خبر داد.

اختصاص تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به فولاد مباركه

به گزارش آرانیوز مهدی کویتی، ضمن تبریک کسب این موفقیت و سربلندی، در خصوص اهمیت اخذ سطح زرین این جایزه ملی گفت: طی فرایندی، اظهارنامه و عملکرد فرایندهای اقتصادی و مالی شرکت به مرکز جایزه ملی مدیریت مالی ایران ارائه شد و از سوی ارزیابان این جایزه به‌طور کامل موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت. نتیجه بررسی ارزیابان نشان داد که فولاد مبارکه هم از منظر شفافیت گزارشگری مالی و هم از منظر فرایندها و کنترل‌های مالی، کفایت و لیاقت دریافت این جایزه ملی را دارد و امروز خرسندیم که این جایزه ملی به گروه فولاد مبارکه تعلق‌گرفته است.

وی تصریح کرد: کسب این افتخار، حاصل تلاش تنها معاونت اقتصادی و مالی نیست، بلکه نتیجه زحمات همه معاونت‌ها و مدیریت‌های زیرمجموعه آن‌هاست.

نتیجه بررسی‌های ارزیابان متخصص، سربلندی فولاد مبارکه در حوزه اقتصادی و مالی را نشان داد

کویتی در خصوص انگیزه فولاد مبارکه برای شرکت در این ارزیابی بیان داشت: فولاد مبارکه در ارزیابی‌های متنوعی شرکت می‌کند و در این ارزیابی به این دلیل حضور یافت که فرایندهای مالی را از منظر دیگری غیر از حسابرسی و بازرسی و از منظر فرایندها و از نظر متخصصان این حوزه موردبررسی قرار دهد که خوشبختانه نتیجه بررسی‌ها منتج به کسب بالاترین نشان این ارزیابی یعنی تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران گردید.

 

مدیر حسابداری صنعتی فولاد مبارکه:

دریافت این جایزه ملی نشان‌دهنده عملیات مالی شفاف، صحیح و منطبق با استانداردهای حسابداری است

 

در همین زمینه، مدیر حسابداری صنعتی فولاد مبارکه گفت: در سال جاری، شرکت فولاد مبارکه در چهاردهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران شرکت کرد و خوشبختانه در تمامی معیارها توانست حائز رتبه برتر شود و جایزه زرین این دوره را به خود اختصاص دهد. دریافت این جایزه ملی نشان‌دهنده عملیات مالی شفاف، صحیح و منطبق با استانداردهای حسابداری است و صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ به اذعان ارزیابان جایزه مؤید این موضوع است.

این جایزه ملی بر عملکرد مناسب شرکت در حوزه‌های اقتصادی و مالی صحه گذاشت

محمدجواد وفایی گفت: درواقع جایزه زرین به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که ازلحاظ عملکرد و فرایند مالی در سطح بالایی قرار داشته باشند. اجرای این فرایندها در فولاد مبارکه به‌خوبی قابل‌مشاهده است و این جایزه ملی بر عملکرد مناسب شرکت در این حوزه صحه گذاشت.

محمدرضا عطایی، مدیر کنترل مدیریت، با تبریک کسب سطح زرین جایزه به کلیه کارکنان امانی و پیمانکار شرکت گفت: هدف برگزارکنندگان دوره‌های جایزه ملی مدیریت مالی ایران، ترویج مدیریت مالی حرفه‌ای در مسیر دست‌یابی این حوزه به جایگاه واقعی خود در شرکت‌ها و سازمان‌ها و همچنین تشویق و ترغیب شرکت‌ها برای انجام خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و ضعف و زمینه‌های بهبود است. دستاورد دیگر این جایزه ملی نیز ایجاد امکان تبادل تجربیات موفق مدیران مالی در سطح کشور است. موفقیت در این جایزه نیز مرهون تلاش نیروهای معاونت اقتصادی و مالی است که گزارش‌هایی شفاف و اثربخش به ارزیابان این جایزه ملی ارائه کردند.

سید علی پزشک، مدیر امور نهادها و ذی‌نفعان مالی، در حاشیه مراسم اهدای جایزه، ضمن تبریک این موفقیت به همه کارکنان معزز فولاد مبارکه گفت: کسب این جایزه ملی حاکی از شفافیت و انضباط مالی شرکت از نگاه ذی‌نفعان بیرونی بوده که این مهم ناشی از راهبری مدبرانه و تعهدات حرفه‌ای و اخلاقی همکاران حوزه اقتصادی و مالی است. امید است در آینده بتوانیم با همکاری و تلاش روزافزون و با همت عالی بر این موفقیت‌ها بیفزاییم.

محمد میزبانی، مدیر مالی، با تبریک کسب این جایزه ملی به تمامی پرسنل شرکت به‌ویژه پرسنل معاونت اقتصادی و مالی گفت: بازارهای مالی کشور پویا و با ظرفیت‌های بالقوه فراوان است و هدف شرکت همواره استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها و ایفای نقش کلیدی در صنعت کشور است. این جایزه نشان داد شرکت در حوزه اقتصادی و مالی از پیشگامان کشور است و در مسیری درست و استوار گام برمی‌دارد.

رسول صادقی، مدیر حسابداری عمومی، نیز در حاشیه مراسم اهدای جایزه گفت: حضور فعال و گسترده شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی در جایزه ملی مدیریت مالی ایران بسترساز بهبود و ارتقای سطح مدیریت اقتصادی و مالی در این سازمان‌هاست و کسب این جایزه ملی در سطح زرین به‌منزله تعالی و سند افتخار یک سازمان و به‌طور خاص حوزه مالی است. بنده نیز به نوبه خود کسب این جایزه ملی را که مبین جامعیت، شفافیت و قابلیت اتکای گزارشگری مالی است به مدیرعامل محترم، همکاران حوزه مالی، همکاران دیگر واحدها و تمامی ذی‌نفعان تبریک عرض می‌نمایم.

 

کارشناس اقتصادی و مالی فولاد مبارکه:

در نخستین مرحله از فرایند ارزیابی‌ها، شفافیت گزارش‌های مالی و کیفیت سودآوری شرکت موردبررسی قرار گرفت

 

کارشناس اقتصادی و مالی فولاد مبارکه نیز در این ‌باره گفت: در نخستین مرحله از فرایند ارزیابی‌ها، شفافیت گزارش‌های مالی و کیفیت سودآوری شرکت بررسی شد. در ادامه، استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مالی و همچنین اقدامات شرکت در راستای این اهداف و استراتژی‌ها مورد پایش قرار گرفت. پس از آن، شاخص‌های مالی از قبیل نقدینگی، اهرمی، سودآوری، فعالیت و همچنین نحوه پوشش ریسک‌های مالی شرکت و اقداماتی که به‌منظور پوشش این ریسک‌ها انجام می‌شود موردبررسی و ارزیابی ارزیابان قرار گرفت. خوشبختانه شرکت در این حوزه‌ها نیز توانست با نمایش کیفیت بالای سیستم‌ها و فرایندهای مالی به بالاترین سطح جایزه یعنی تندیس زرین‌دست یابد.

به گفته علی نفری، کیفیت بالای فرایندهای سیستم مدیریت مالی فولاد مبارکه بارها توسط ارزیابان که خود از خبرگان و متخصصان حوزه اقتصادی و مالی کشور محسوب می‌شوند مورد تأکید و تأیید قرار گرفت و کسب جایزه زرین مدیریت مالی ایران گواه پویایی فرایندها و سیستم‌های مالی در سطح شرکت و گروه است.

 نماد گاو در بازارهای مالی:

دو روند رونق و رکود در بازارهای سرمایه با نمادهای گاو و خرس به تصویر کشیده می‌شوند. در سطح جهان، همواره گاو نر سمبل اقبال عمومی به بازارهای سرمایه و نماد رونق بازارهای مالی برشمرده می‌شود.‌ به همین منظور پایه اصلی تندیس جایزه ملی مدیریت مالی ایران به شکل سروصورت این گاو خوش‌یمن و دو شاخ تعبیه‌شده در آن تداعی‌کننده تهاجم این گاو به خرس بازار و بیرون راندن آن و نویددهنده رونق در بازارهای سرمایه، طراحی‌شده است. بدیهی است رونق بازار جز در سایه ارائه اطلاعات صحیح، قابل‌اتکا، به‌موقع، منصفانه، شفاف و همچنین پیش‌بینی‌های دقیق مالی میسر نخواهد بود.

اهمیت جایزه:

با توجه به نقش بااهمیت حوزه اقتصادی و مالی در هر سازمان و نیاز به ارزیابی آن به‌صورت تخصصی به‌منظور شناخت نقاط قابل‌بهبود و همچنین ارتقای مستمر توانمندی‌ها، هرساله شرکت‌ها طی فرایندی مدون و برنامه‌ریزی‌شده توسط دبیرخانه جایزه ملی مدیریت مالی ایران بر اساس شاخص‌های متعدد اقتصادی، مالی، حسابداری و عملیاتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این جایزه بسترساز بهبود و ارتقای سطح مدیریت مالی و اقتصادی در شرکت‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده است. حضور فعال و گسترده بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدی و خدماتی در این ارزیابی ملی بیانگر جایگاه ویژه آن در میان شرکت‌ها به‌منظور ارزیابی توانمندی‌ها و مقایسه با دیگر شرکت‌ها در حوزه اقتصادی و مالی است.

هدف:

هدف اصلی شرکت فولاد مبارکه از حضور در جایزه ملی مدیریت مالی ایران ارزیابی نقاط ضعف و قوت حوزه‌های اقتصادی و مالی به تفکیک فرایندها و بر اساس نوع فعالیت و همچنین استفاده از نظر متخصصان مالی کشور برای انجام اقدامات لازم جهت رفع موانع و کمبودها در مسیر دست‌یابی به اهداف و استراتژی‌ها بود. نتایج این ارزیابی منجر به اصلاح فرایندهای مدیریت مالی شرکت، به‌ویژه در مباحث کنترل‌های مالی و کنترل‌های داخلی خواهد شد. در فرایند ارزیابی، روند 3 سال گذشته فولاد مبارکه در حوزه‌های مالی و عملیاتی مورد سنجش و ارزیابی دقیق قرار گرفت. از طرف دیگر صورت‌های مالی فولاد مبارکه نیز با جزئیات، زیر ذره‌بین ارزیابان تحلیل گردید.

فرایند:

رویکرد این جایزه ملی توجه ویژه به اثربخشی فعالیت‌های مالی و حسابداری در شرکت‌هاست. در این فرایند، اظهارنامه‌ای مشتمل بر 35 معیار از حوزه‌های مختلف اعم از صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی، گزارش حسابرس مستقل، ریسک‌ها و فرصت‌های مالی، تحلیل‌های اقتصادی، کنترل بودجه و... تهیه شد و در اختیار ارزیابان قرار گرفت. با توجه به گستردگی حوزه اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه و به‌منظور ارزیابی دقیق‌تر و رفع نقاط ابهام و پاسخ به پرسش‌های تخصصی، جلسه‌ای با حضور ارزیابان ارشد و دبیر این جایزه با کارشناسان مالی شرکت برگزار و موضوعات مربوطه مطرح گردید. سپس نکات و ابهامات در این خصوص برطرف شد. در جریان این بازدید ارزیابان با سیستم‌های مالی فولاد مبارکه از نزدیک آشنا و فرایندهای حوزه مالی را به‌صورت ملموس مشاهده نمودند.

شفافیت و انضباط مالی:

از مواردی که در جایزه ملی مدیریت مالی ایران مورد ارزیابی قرار گرفت می‌توان به شفافیت صورت‌های مالی شرکت اشاره کرد که در این زمینه هم به گواه ارزیابان، کسب نظر مقبول از حسابرس مستقل (سازمان حسابرسی کشور) در صورت‌های مالی سال 1401 به‌ویژه پس از هجمه‌های رسانه‌ای علیه شرکت در سال گذشته بیانگر انضباط و شفافیت مالی مثال‌زدنی در ابعاد و وسعت شرکت فولاد مبارکه است. کسب نظر مقبول حسابرس نسبت به‌صورت مالی سال 1401 از طریق تشکیل کارگروه‌هایی تخصصی در سطح شرکت و گروه به‌منظور رفع بندهای حسابرسی سال‌های قبل و رعایت دقیق استانداردهای حسابداری محقق گردید.

نتیجه:

مدل اجرای فرایندهای مالی، عملکرد مالی در سال ۱۴۰۱، سودآوری و کیفیت گزارش‌های مالی شرکت فولاد مبارکه ازجمله ویژگی‌هایی بود که نظر ارزیابان چهاردهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران را به خود جلب کرد. به اذعان این ارزیابان، عملکرد مالی شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ با سال‌های قبل از آن قابل‌مقایسه نیست و هیچ نقطه ابهامی در آن وجود ندارد. فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت سرآمد در حوزه اقتصادی و مالی با بهره‌گیری از اطلاع‌رسانی شفاف و فرایندمحور موفق به اخذ تندیس زرین به‌عنوان بالاترین سطح جایزه گردید.

 

نظرشما
پربازدیدها