کد خبر: ۱۱۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، گفت: ارسال ۱۴۰ مقاله فارسی و ۳۰ مقاله خارجی به زبان عربی و انگلیسی به دبیرخانه دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان رسیده است.
ارسال ۱۷۰ مقاله به دبیرخانه دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان

به گزارش آرانیوز مشهد، احد فرامرز قراملکی در نشست خبری دومین همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: سال 1396 آستان قدس رضوی به این پیشنهاد رسید که در موضوع گفت‌وگوی ادیان با محوریت امام رضا(ع) ورود کند، لذا اولین کنگره جهانی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان در سال 97 برگزار شد.

وی افزود: سال قبل تصمیم بر این شد تا دومین کنگره بین‌المللی شکل بگیرد. شورای سیاستگذاری تشکیل و دبیر علمی انتخاب شد و اعضای کمیته علمی شروع به فعالیت نمودند. پیش نشست‌های متعددی در مکان‌های متنوع برگزار شد. 16 پیش نشست داخلی و 8 پیش نشست خارجی و 10 مجموعه سخنرانی داشته‌ایم؛  یکی از امتیازات این پیش نشست‌ها این بود که تعدادی از آنها در نهادهای مختلف ادیان شکل گرفت.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی عنوان کرد: این همایش بین‌المللی، حول دو موضوع روش شناسی گفت‌وگوی ادیان و خانواده خواهد بود. همایش دارای دو کمیته علمی داخلی و خارجی است. 34 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه و 18 نفر از رهبران ادیان و دین پژوه در کمیته‌های علمی همایش عضویت دارند، 39 نهاد حوزوی و دانشگاهی داخلی و 18 نهاد دانشگاهی و تحقیقاتی از کشورهای مختلف از همایش حمایت می‌کنند. همچنین دانشگاه امام صادق (ع) نیز در کنار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در برگزاری این همایش سهیم است.

قراملکی با تاکید بر اینکه سیاستگذاری همایش صرفا نخبگانی است، عنوان کرد: به هیچ عنوان جهت‌گیری عمومی نداشتیم و سعی داشتیم دانشمندان تراز اول کشور و جهان حضور پیدا کنند. دبیرخانه همایش دومین کنگره با ارزیابی همایش اول شکل گرفت و همایش اول از جهت‌گیری و تاثیر آن از جنبه عمومی و فرهنگی مرور شد، برای همایش امسال تصمیم بر این شد تا کنگره نخبگانی باشد و در اندیکس‌های جهانی توجه پیدا کند و آورده‌های آن عمومی شود.

دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان با بیان اینکه، 60 کتاب در سطح جهانی، در دو موضوع روش شناسی و خانواده شناسایی کردیم و برای هر کدام یک مقاله معرفی می‌شود، تاکید کرد: آنچه ما در این همایش پیش می‌بریم، گفت‌وگوی ادیان به مثابه فهم است نه به مثابه تفاهم، که این الگوی ما است، اگر گفت‌وگوی ادیان به مثابه فهم انجام شود، به مثابه تفاهم نیز خواهد آمد؛ ما نمی‌خواهیم، گفت‌وگوی ادیان به عنوان یک موضوع و مسئله نظری و تئوری تلقی شود، گفت‌وگوی ادیان باید یک ظرفیت برای حمایت باشد، لذا در این همایش حمایت از غزه و مردم مظلوم آن را خواهیم داشت و احتمالا بیانیه‌ای نیز صادر شود.

قراملکی در خصوص کنگره نیز توضیح داد: 140 مقاله فارسی و 30 مقاله خارجی به زبان عربی و انگلیسی به دبیرخانه رسیده است. افتتاحیه در روز چهارشنبه 27 دی ماه با سخنرانی تولیت معزز آستان‌ قدس رضوی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خواهد بود و در ادامه پنل‌های تخصصی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی خواهیم داشت. 11 استاد از کشورهای مختلف و رهبران اقلیت‌های دینی در ایران خواهیم داشت. 24 سخنرانی داخلی و 11 سخنرانی خارجی و 26 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، مراسم همایش علاوه بر بخش حضوری، از طریق سایت سه زبانه کنگره ارائه می‌شود، گفت: اختتامیه در عصر روز 5 شنبه 28 دی‌ماه خواهد بود که چند سخنران از مشهد و رهبران ادیان ارائه سخن دارند. همچنین جمع بندی پنل‌های تخصصی و بیانیه اختتامیه طرح می‌شود.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار