کد خبر: ۱۰۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
رئیس مرکز بهداشت استان گلستان از غربالگری دیابت و فشار خون بالا برای بیش از ۵۴۷ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال معادل ۴۰ درصد جمعیت هدف استان گلستان تاکنون خبر داد.
غربالگری ۴۰ درصد جمعیت گلستان در طرح

به گزارش آرانیوز از گرگان، موسی الرضا شبیهی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح ملی پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشار خون در استان اظهارداشت: این طرح ملی  از 20 آبان در سطح استان با شعار آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر آغاز شده و تا 15دی ادامه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: براساس نتایج حاصل از اجرای این پویش ملی از ابتدای طرح تاکنون  9848 نفر با عنوان احتمال ابتلا به فشار خون بالا  و13235 نفر با عنوان احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند.

شبیهی گفت: گروه در معرض خطر دیگری که در این پویش شناسایی شدند افراد با قند خون در محدوده پره دیابت و فشار خون در محدوده پیش فشار خون بالا بودند که  به ترتیب 47 هزار و 404 نفر و 110 هزار و 121 نفر از افراد غربالگری شده را تا کنون شامل شدند.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان افزود: رعایت سبک زندگی سالم و توجه به توصیه های بهداشتی و مراجعه در بازه های زمانی 6 ماهه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت در افراد با تشخیص پره دیابت و پیش فشار خون بالا برای اندازه‌گیری قند و فشار خون از ابتلا این افراد  به دیابت و فشارخون بالا در آینده پیشگیری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین هدف این طرح، تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشارخون، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است. انجام غربالگری برای جمعیت هدف  در این پویش ملی به طور رایگان در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود.

وی افزود: همه افراد بالای 18سال استان که تا کنون در این طرح مشارکت نکردند، تا 15دیماه فرصت دارند تا با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت به صورت رایگان قند و فشار خون خود را اندازه گیری نموده و از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها