کد خبر: ۱۰۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
رئیس بنیاد ایرانشناسی یکی از غفلت های صورت گرفته را عدم تبیین تمدن پرافتخار ایران در دوره ماقبل اسلام دانست و گفت: نباید تاریخ قبل از اسلام را تخطئه می کردیم.

نباید تاریخ قبل از اسلام را تخطئه می کردیم/ ایران تنها تمدنی که بت پرست نبود

به گزارش آرانیوز از تبریز، محمدحسین رجبی دوانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که تمدن های مطرح جهانی در برهه ای بت پرستی را تجربه کرده اند، تمدن ایران تنها مدنیتی است که در آن بت پرستی وجود نداشته است.

وی افزود: به دلیل سوابق یکتاپرستی بود که مردم ایران اسلام را با آغوش باز پذیرفته و دانشمندان ایرانی بیشترین خدمت را به تمدن اسلامی داشتند.

رجبی دوانی تصریح کرد: این ظرفیت های بزرگ تاریخی در اثر کوتاهی متولیان فرهنگی و برنامه ریزی دشمنان برای تاثیرگذاری در ذهن جوانان سبب شده است تا امروز برخی جوانان ما در خلاء فرهنگی گرفتار شده و آداب و رسوم غربی ها و مسیحیان در کشور ترویج و تقلید می شود.

وی ادامه داد: این ها پشت پا زدن به هویت اصیل ایرانی و اسلامی است و ما در بنیاد ایرانشناسی تلاش داریم بتوانیم با انجام فعالیت های متنوع فرهنگی و علمی برای بازگشت به خویشتن و خودباوری جوانان عزیز به مسئولیت خودمان عمل کنیم.

رئیس بنیاد ایرانشناسی ضمن انتقاد از خوانش یک وجهی از تاریخ ایران و ایجاد دوگانه تمدن ایرانی و تمدن اسلامی گفت: در دوره رژیم پهلوی برای محو هویت اسلامی و حتی هویت ملی ما به دروغ ایران باستان مطرح می شد و رضاخان اسم گذاری افراد به اسامی اسلامی را ممنوع کرده و تلاش داشت تا اسامی خاصی را در جامعه ترویج کند.

رحبی دوانی یادآور شد: پهلوی به هویت ملی ایران هم خیانت و ظلم کرد تلاش داشت تا فرهنگ و لباس های محلی و ملی ایرانی را از بین ببرد و فرهنگ بیگانه و پوشش غربی را در جامعه ایران ترویج دهد.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه پهلوی ها تلاش داشتند تا با ترویج جشن های کذایی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، هویت ایرانی و اسلامی کشور را از بین ببرند ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی هم دوره ماقبل اسلامی کمتر کار شد درحالیکه ما نباید تاریخ خودمان را تخطئه می کردیم، چرا که تمدن ایران اولین تمدن توحیدی و فراگیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم در بنیاد ایرانشناسی تاریخ ایران را در سه مقطع دوره ایران باستان، دوره اسلامی و دوره انقلاب اسلامی بررسی و تحلیل کنیم و در آن را در ابعاد ملی و بین المللی بشناسانیم.

رجبی دوانی در بخش دیگری از سخنان خود تبریز را پرچم دار تمدن ایرانی و اسلامی دانست و با بیان اینکه وحدت ملی ایران در طول تاریخ مدیون تبریز و آذربایجان و دولت ارزشمند صفوی است. فزود: بدون اغراق و مداهنه باید بگویم تبریز سابقه و تاثیر بسیار درخشانی در تاریخ، تمدن و هویت ملی ما دارد چراکه اگر اقدامات شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی در تبریز در یکپارچه کردن کشور و رسمیت یافتن مذهب شیعه نبود، شاید امروز ایرانی به شکل و رسم امروزی وجود نداشت.

رجبی در ادامه از رونمایی ۷ جلد کتاب در هفته پژوهش خبر داد و افزود: انشاالله با افزایش بودجه پژوهشی بنیاد ایرانشناسی در سال آینده کتب بیشتری را در زمینه های مختلف به نشر خواهیم رساند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار