کد خبر: ۱۰۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
مدیرکل اداره اوقاف همدان گفت: سوگواره یاس نبوی همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سطح استان برگزار شد که در این ایام شاهد برنامه‌هایی با محوریت بصیرت فاطمی و اخلاق حسنه بودیم.
۵۵ بقعه متبرکه همدان میزبان سوگواره یاس نبوی شد

حجت الاسلام رضاحاجی زین‌العابدینی در گفت‌وگو با آرانیوز در همدان ضمن اشاره به ارزشمند بودن ایام فاطمیه بیان کرد: مراسم سوگواره یاس نبوی در سطح استان در امامزاده‌های واجدالشرایط همچون سال‌های پیش برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف  و امور خیریه استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری مراسمات در امامزاده ها بستگی به شرایط خود آن امامزاده دارد، افزود: ما با توجه به فراخر بقعه‌های متبرکه به برگزاری مراسمات می‌پردازیم و این نکته را نباید نادیده بگیریم که هر امامزاده‌ای یک ظرفیتی دارد، برای مثال ما در امامزاده عبدالله مراسمات دایر است، ولی در امامزاده‌هایی مانند شاهزاده محمد و یا شاه حسین تنها چند شب مراسم عزاداری داریم.

وی در ادامه بیان کرد: این مراسمات شامل نماز جماعت، روضه‌خوانی، عزاداری، سینه‌زنی، وعظ و خطابه است.

زین العابدینی ضمن اشاره به اینکه متولی این مراسمات هیئت‌های عزاداری همان امامزاده‌ها هستند، تصریح کرد: عموم مردم می‌توانند در این مراسمات شرکت کنند، مثلا در بعضی از امامزاده‌ها با هماهنگی هیئت‌های عزاداری که در آن امامزاده مستقر هستند و با همکاری هیئت امنای امامزاده که این هیئت امنا نماینده ما و در واقع عهده‌دار و مسئولیت برگزاری عزاداری‌ها هستند و یک عده خاص مسئول برگزاری این مراسمات نیستند.

وی در ادامه افزود: همه ساله مراسم حرکت هیئت عزاداری از امامزاده عبدالله به سمت شاهزاده حسین را داریم که این برنامه در شب شهادت حضرت زهرا(س) انجام می‌شود که در کنار این برنامه با شکوه و ارزشمند ما سینه‌زنی و روضه‌خوانی نیز داریم.

مدیرکل اوقاف همدان با اشاره به اینکه استان همدان دارای 18 مبلغ اعزامی از قم و 25 مبلغ بومی است، بیان کرد: مدارس می‌توانند با توجه به نیاز خودشان اگر نیاز به مبلغ داشتند در خواست بدهند که در ادامه روند ما به آن مدرسه مبلغ را اعزام می‌کنیم و تاکنون مدرسه‌ای درخواست مبلغ از ما نکرده است.

 زین‌العابدینی با بیان اینکه منبع تامین کننده مراسمات عزاداری اداره اوقاف نیست، افزود: منبع تامین کننده مراسمات نذوراتی است که مردم به ضریح امامزاده‌ها واریز می‌کنند و یا هزینه‌هایی که توسط خیرین تامین می‌شود که قسمتی از آنها هم توسط خود هیئت‌ها تامین می‌شود و با توجه به فراخوری که قبلا ذکر کردیم در همان مورد هزینه می شود.

وی افزود: خود اوقاف صندوقی دارد ولی چون مبلغ قابل توجهی را شامل نمی شود برای همین از آن استفاده نمی‌کنیم به خاطر همین از محل کمک‌های خیرین و هیئت‌های مذهبی و نذوراتی که به ضریح امامزاده‌ها واریز می‌شود، هزینه می‌کنیم و در اصل این نذورات همان درآمدهای خود اوقاف است که نذورات هر امامزاده برای همان امامزاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار