کد خبر: ۱۰۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل و نقل هیئت دولت گفت: توسعه شبکه بزرگراهی و ریلی سیستان و بلوچستان کلید توسعه محور شرق است طوری که با تکمیل طرح‌های این حوزه می‌توان در جهت تقویت زیربنای اقتصاد منطقه گام برداشت.
توسعه شبکه بزرگراهی و ریلی سیستان و بلوچستان زیربنای اقتصادی را تقویت می‌کند

به گزارش آرانیوز از زاهدان، بنیامین شکوه‌فر بعد از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توسعه شبکه بزرگراهی و ریلی سیستان و بلوچستان کلید توسعه محور شرق است به طوری که با تکمیل طرح‌های این حوزه می‌توان در جهت تقویت زیربنای اقتصاد منطقه و یکی از اصلی‌ترین و استراتژیک‌ترین محورهای کریدور شمال ـ جنوب کشور گام برداشت.

دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل و نقل هیئت دولت افزود: موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متعدد این استان با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های مهم ریلی و جاده‌ای شکوفا می‌شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت بین‌الملل برخوردار است.

وی با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان از مسیر توسعه کریدورهای اصلی می‌گذرد، ادامه داد: اتصال چابهار به کریدور شمال-جنوب از این حیث حائز اهمیت است که چابهار می‌تواند به عنوان یک محرک ملی برای پیشرفت کشور ایفای نقش کند و در صورت بهره برداری از بندر شهید بهشتی به عنوان نخستین بندر آب عمیق ایران، موجب انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری استراتژیک ایران در تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌شود. در واقع توسعه و تکمیل کریدور شمال-جنوب ایران به شدت وابسته به توسعه چابهار است.

دبیر کمیسیون مسکن، عمران و حمل و نقل هیئت دولت با بیان اینکه توسعه و تعالی بدون ریسک مدیران محقق نمی‌شود، تاکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی استان برای کمک به توسعه هر چه سریع‌تر استان های نظیر سیستان و بلوچستان باید ریسک پذیر و تحول خواه باشند و در این مسیر دولت از آنها حمایت خواهد کرد.

دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به وضعیت راه‌های سیستان و بلوچستان اشاره و بیان کرد: طول کلی کریدورهای اصلی استان یک هزار و 571 کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها 526 کیلومتر بزرگراه احداث شده و همچنین در حال حاضر عملیات ساخت 416 کیلومتر باند دوم نیز در حال انجام است.

عطاءاله اکبری افزود: به منظور تبدیل شدن کل مسیرهای استان سیستان و بلوچستان به بزرگراه در مجموع با وضعیت کنونی افزون بر 22 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم‌مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش‌آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه‌های این خطه بویژه محور چابهار ـ میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین‌کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده‌ای و ارتباط تجاری ـ ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار