کد خبر: ۱۰۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
رئیس مرکز بهداشت استان گلستان از غربالگری دیابت و فشار خون بالا برای بیش از ۲۳۷۵۴۹ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال معادل ۲۲ درصد جمعیت هدف استان گلستان خبر داد.
شناسایی ۶۵۹۳ بیمار دیابتی در استان گلستان

به گزارش آرانیوز از گرگان، موسی‌الرضا شبیهی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت: این طرح ملی  از 20 آبان در سطح استان با شعار آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر آغاز شده و تا 15 دی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: جمعیت هدف این طرح، افراد 18 سال و بالاتر و زنان باردار در همه گروه‌های سنی هستند که تعداد آنها در استان 1135 هزار و 442 نفر است و از این تعداد تا پایان روز گذشته، 237 هزار و 549 نفر غربالگری شده‌اند.

 شبیهی بیان کرد: براساس نتایج حاصل از اجرای این پویش ملی از ابتدای طرح تاکنون 36909 نفر با عنوان بیمار مبتلا یا احتمال ابتلا به فشار خون بالا و 28047 نفر با عنوان بیمار مبتلا یا احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند.

به گفته وی 6593 نفر از بیماران دیابتی شناسایی شده و 3720 نفر از بیماران فشار خون شناسایی شده از ابتدای پویش سابقه  قبلی بیماری دیابت و فشار خون نداشتند و برای نخستین بار طی اجرای این پویش شناسایی شده اند که جهت تایید وضعیت بیماری و شروع درمان به پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع شدند.

شبیهی گفت: گروه در معرض خطر دیگری که در این پویش شناسایی شدند افراد با قند خون در محدوده پره دیابت بین 100 تا 126 و فشار خون در محدوده پیش فشار خون بالا بودند که به ترتیب 34195 و 46440 نفر از افراد غربالگری شده را تاکنون شامل شدند.

وی افزود: رعایت سبک زندگی سالم و توجه به توصیه‌های بهداشتی و مراجعه در بازه های زمانی 6 ماهه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت در افراد با تشخیص پره دیابت و پیش فشار خون بالا جهت  اندازه گیری قند و فشار خون از ابتلا این افراد  به دیابت و فشارخون بالا در آینده پیشگیری می‌کند.

شبیهی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف این طرح، تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشارخون، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است. انجام غربالگری برای جمعیت هدف  در این پویش ملی به طور رایگان در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان افزود: افرادی که از وضعیت فشارخون و قندخون خود مطلع هستند، می‌توانند با خوداظهاری در سامانه Health.mci.ir  در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا مشارکت کنند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها