کد خبر: ۱۰۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
از ابتدای پاییز تاکنون هوای آلوده دست از سر کلان شهر اصفهان برنداشته است؛ آلودگی هوا تنها تا حد آلوده برای گروه های حساس و یا قابل قبول اما باز هم در مرز وضعیت نارنجی پایین می آید اما تمام نمی شود، مردم اصفهان تمام طول هفته گذشته را با آلودگی دست و پنجه نرم کردند و شدت این آلودگی از ابتدای این هفته مدارس را به تعطیلی کشاند.

روزهای تمام نشدنی آلودگی هوا در نصف جهان/بلندمرتبه سازی چه بر سر شهر آورده است؟

آرانیوز اصفهان-مریم قادری: از ابتدای پاییز تاکنون آلودگی دست از سر اصفهان برنداشته است؛ تنها تا حد آلوده برای گروه های حساس و یا قابل قبول باز هم در مرز وضعیت نارنجی پایین می آید و تمام نمی شود، مردم اصفهان طول هفته گذشته را با آلودگی را سپری کردند و شدت این آلودگی از ابتدای این هفته مدارس را به تعطیلی کشانده است.

اصفهان در دو هفته گذشته، هفت روز هوای آلوده برای عموم مردم، پنج روز آلوده برای گروه‌های حساس و تنها چهار روز هوا در شرایط قابل قبول داشته است و این شرایط بیش از این پذیرفتنی نیست؛ در حقیقت هوای کلانشهر اصفهان از پنجشنبه نهم تا امروز در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم مردم قرار داشت.

بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، میانگین شاخص کیفیت هوا در سه ساعت اخیر منتهی به ساعت هشت و نیم صبحِ امروز در کلانشهر اصفهان ، میرزاطاهر اصفهان با نشان دادن شاخص ۲۵۲ و کردآباد ۲۲۱ به رنگ بنفش و بسیار آلوده است.

شاخص کیفیت هوا در میدان انقلاب ۱۷۰زینبیه ۱۳۸بزرگراه شهید خرازی ۱۷۰پارک زمزم ۱۶۰، دانشگاه صنعتی ۱۵۶فیض ۱۵۷،سپاهان شهر ۱۶۰،رهنان ۱۵۶، کاوه ۱۵۵،۲۵ آبان ۱۵۴ ثبت شده است.

برخلاف تبلیغات مداوم، خودروها تنها درمیان عوامل آلاینده موتوری رتبه نخست را دارند نه اینکه به طور کلی عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان باشند

دلایل اصلی آلودگی هوا در چند موضوع خلاصه می شود که بلندمرتبه سازی های بی وقفه شهرداری ها بر شدت آن در در داخل فضای شهر می افزاید، در این ارتباط مرضیه قادری کارشناس محیط زیست می گوید: این نوع بلندمرتبه سازی های غیرقانونی که با قانون ماده ۱۰۰ حکم قانونی می گیرند موجب می شود تا هوا در شهر محبوس شود و امکان جا به جایی هوا وجود نداشته باشد، بدین ترتیب یک سر آلودگی اگر به آلایندگی کارخانه جات و صنعتی بودن اصفهان در درجه نخست و در درجات بعدی خودروها و دیگر عوامل کوچک در برابر آلایندگی صنایع برگردد سر دیگر از بلندمرتبه سازی ها سر در می آورد.

صنعتی بودن استان، عامل اصلی موثر در آلودگی هوای اصفهان

وی با بیان اینکه عامل اصلی موثر در آلودگی هوای اصفهان، صنعتی بودن این استان است، تصریح کرد: در حقیقت سوخت‌های فسیلی، آلودگی‌های صنعتی، آلاینده‌های خانگی، آتش سوزی، پوسیدگی میکروبی، حمل و نقل موتوری، سوزاندن زباله ها، تخریب محیط زیست و ساخت و ساز، فعالیت‌های کشاورزی، استفاده از مواد شیمیایی، گرمای هوا و آسیب دیدن لایه ازن از جمله عوامل موثر در آلودگی هوا است و در این میان برخلاف تبلیغات مداوم، خودروها تنها درمیان عوامل آلاینده موتوری رتبه نخست را دارند نه اینکه به طور کلی عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان باشند.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را در مقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در طول سالهای گذشته متاسفانه برخلاف مصوبات فراوان، صنایع آلوده کننده به شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان منتقل نشده اند؛ روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو ددر اصفهان تردد می کنند و نظارتی نیز بر تردد خودروهای آلاینده به ویژه ماشین های سنگین حتی در روزهای آلوده و به ویژه در اتوبانهای اصفهان وجود ندارد.

احتباس هوای آلوده در میان آسمانخراشهای مناطق شهری

به گفته کارشناسان شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد و حبس هوا در میان ساختمانهای بلندی که با مجوز ماده ۱۰۰ اجازه خراشیدن صورت آسمان را به ویژه در منطقه یک معروف به بهشت ساخت و سازها پیدا کرده اند، آلودگی بیشتر هوای استان اصفهان را در پی داشته است.

به گفته منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان متاسفانه هیچ یک از مصوبات سال گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان هنوز اجرایی نشده است.

اکنون مدارس اصفهان تعطیل هستند و مقرر شده است به منظور جلوگیری از آلایندگی ناشی از سوزاندن بقایای گیاهی در پارک ناژوان، تا اطلاع ثانوی بهره‌برداری از عرصه پارک جنگلی ناژوان از ساعت ۱۵ محدود و ورودی های این پارک توسط شهرداری اصفهان مسدود شود، مُسکنی برای یکی از کم اهمیت ترین دلایل آلودگی هوای اصفهان که تا به حال فایده ای نیز برای کاهش آلودگی نداشته است.

شیشه فروش بیان با بیان این مطلب می گوید: اداره کل محیط زیست استان همچنان نسبت به تداوم پایش واحدهای آلاینده و مقابله به منابع آلاینده اقدام و همچنین بر توزیع سوخت پاک در جایگاه‌ها نظارت خواهد کرد.

به منظور جلوگیری از آلایندگی ناشی از سوزاندن بقایای گیاهی در پارک ناژوان، تا اطلاع ثانوی بهره‌برداری از عرصه پارک جنگلی ناژوان از ساعت ۱۵ محدود و ورودی های این پارک توسط شهرداری اصفهان مسدود شود، مُسکنی برای یکی از کم اهمیت ترین دلایل آلودگی هوای اصفهان که تا به حال فایده ای نیز برای کاهش آلودگی نداشته است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها از در منزل در شهر اصفهان همچنان برقرار است و پلیس نیز با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی برخورد می‌کند.

انکار آلاینده بودن صنایع تا کجا ادامه دارد؟!

باید اذعان کنیم که هر یک از این اقدامات می تواند در کاهش آلودگی هوای اصفهان موثر باشد اما تداوم این آلودگی آن هم در شرایطی که روزهای سرد زمستان و وارونگی هوا را هنوز تجربه نکرده ایم آیا نشان از کم کاری هر از این نهادها در عمل به وظایف خود نیست؟!

به گفته محسن سلیمانی استاد دانشگاه، تحقیقات نشان داده است که در فصول سرد سال در طول دو سال گذشته، فعالیت‌های صنعتی و پس از آن حمل و نقل از مهمترین علل آلودگی هوا است؛ در میان صنایع، واحدهای آجر و سیمان، ریخته‌گری و ذوب فلزات، پالایشگاه و پتروشیمی بیشترین سهم را در آلودگی هوا داشته‌اند.

و اما در روزهای گذشته نشستی در محل مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان با حضور نمایندگان نهادهای دولتی و غیردولتی مختلف از جمله برخی صنایع بزرگ آلاینده اصفهان، توسط شهرداری نصف جهان برگزار شد، نشستی که به رغم چند ساعته شدن، به جز صحبت های صریح برخی خبرنگاران و اندک مسئولان ناظر، هیچ نکته و یا راه حل عملیاتی در آن، به جز توجیه موضوع، انکار آلاینده بودن برخی صنایع و بایدهای تکراری که مسئولان از انجام آن می گریزند را برای کاهش آلودگی هوای اصفهان شاهد نبودیم، این در حالی است که سال گذشته به صراحت اعلام شد که مقصر اصلی آلودگی هوای اصفهان هیچ نیست به جز صنایع بزرگ و سپس با اختلاف حمل و نقل موتوری!

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار