کد خبر: ۱۰۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
مرکز بهداشت زاهدان نسبت به ورود پشه «آئدس» و شیوع بیماری‌های مرتبط با این پشه هشدار داد.
مرکز بهداشت زاهدان هشدار داد؛ رشد و تکثیر پشه «آئدس» در سیستان و بلوچستان

به گزارش آرانیوز از زاهدان، فریبرز راشدی اظهار داشت: پشه «آئدس» به عنوان یک خطر بالقوه در انتقال برخی بیماری‌های خطرناک همچون «تب دنگی» شناخته می‌شود. این حشره کوچک و تیره‌رنگ است و روی بدن خود دارای نقاط سفیدرنگی بوده و یک گزنده متناوب محسوب می‌شود؛ به این معنا که می‌تواند بیش از یک نفر را در طول دوره تغذیه نیش زده و باعث انتقال بیماری شود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: با توجه به بارندگی‌های روزهای گذشته در استان، امکان به‌وجود آمدن مکان‌های مناسب برای رشد و تکثیر آن بیش از پیش وجود دارد، بنابراین تاکید بر شناسایی و کنترل پشه آئدس که ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای از جمله «تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا» است از اولویت‌های برنامه حشره‌شناسی و کنترل آئدس در مرکز بهداشت شهرستان زاهدان است.

 وی افزود: ارتقاء آگاهی مردم در خصوص اهمیت اقدامات حفاظتی در راستای پیشگیری از اپیدمی بیماری‌های منتقله از این پشه و اجرای نظام مراقبت بیماری‌ها در شرایط کنونی، بهترین گزینه در بیماریابی سریع و به موقع در کنار هم‌افزایی پتانسیل بین بخشی است.

راشدی گفت: آب‌های راکد، لاستیک‌های غیرقابل استفاده، زباله‌هایی مثل قوطی‌ها، بطری‌ها و ظرف‌های غیرقابل مصرف که امکان جمع شدن آب در آن‌ها وجود دارد بهترین محل برای تکثیر پشه‌ها بوده و باید اقدامات همه جانبه با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط نیز در این زمینه صورت پذیرد.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: به منظور افزایش آمادگی پاسخ کنترلی مناسب در شهرستان زاهدان، اجرای برنامه مدیریت ناقل(پشه آئدس) توسط همکاران ما در واحد پیشگیری از بیماری‌های واگیر از طریق «صید حشره و شناسایی لارو» با روش «اویتراپ و تله گذاری» با هدف شناسایی روش‌های محدودسازی تعداد جمعیت پشه در مبادی ورودی و سایر نقاط و مکان‌های پرخطر شهرستان در دست اقدام است.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار