کد خبر: ۱۰۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر از اهدا ۱۹ هزار واحد خونی در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: در این راستا بیش از ۵۰ هزار واحد پلاسما و پلاکت از خون‌های اهدایی استان بوشهر تولید شده است.
تولید بیش از ۵۰ هزار واحد پلاسما و پلاکت خون در استان بوشهر

علیرضا باستین در گفت‌وگو با آرانیوز در بوشهرجایگاه انتقال استان در کشور را برتر دانست و اظهار داشت: مردم استان بوشهر نسبت به جمعیت بیشترین اهدا خون در یک سال گذشته داشته‌اند و جایگاه برتر کشور کسب کرده است.

وی با اشاره به فعالیت 5 پایگاه انتقال خون بوشهر، گناوه، دشتستان، دیلم و کنگان خاطرنشان کرد: پایگاه ششم انتقال خون در مجتمع گازی پارس جنوبی راه‌اندازی شده که هر گاه نیاز باشد اقدام به خون‌گیری می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی پایگاه انتقال خون در جزیره خارگ صادر می‌شود گفت: در نیمه نخست امسال 24 هزار نفر برای اهدا خون به مراکز انتقال خون استان بوشهر مراجعه کرده‌اند که 19 هزار نفر آنان موفق به اهدا خون شدند.

باستین از افزایش شش درصدی اهدا خون در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و بیان کرد: از اهداکنندگان خون 5 درصد آن بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های حوزه انتقال خون استان بوشهر خاطرنشان کرد: آزمایشگاه تخصصی اداره کل انتقال خون استان بوشهر با 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شد که با وارد مدار شدن این مرکز از ارسال موارد آزمایش خون به استان فارس جلوگیری شده است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر فعال شدن دستگاه اتوماسیون گروه‌بندی خون را از دیگر طرح‌ها در اداره کل انتقال خون استان دانست و اضافه کرد: ساختمان 6 طبقه اداره کل انتقال خون بوشهر که نیمه تمام است که سال گذشته 14 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی برای تسریع در تکمیل آن تخصیص یافت.

باستین با اشاره به پیشرفت 45 درصدی این ساختمان اضافه کرد: اکنون ساختمان انتقال خون بوشهر نیاز به اعتباری معادل 15 میلیارد تومان است تا هفته دولت سال آینده افتتاح شد.

وی با اشاره به ساختمان انتقال خون دشتستان گفت: این ساختمان همراه با سردخانه آن تا پایان امسال افتتاح می‌شود و 1.5 میلیارد تومان برای ساخت آن تخصیص یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر از تأمین اعتبار برای خرید اتوبوس خون‌گیری خبر داد و خاطرنشان کرد: با همکاری شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس 73 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس خون‌گیری تخصیص یافته است.

باستین با بیان اینکه منتظر تحویل اتوبوس خون‌گیری هستیم گفت: با تحویل این اتوبوس 6 میلیارد تومان از سوی سازمان انتقال خون کشور برای تجهیز آن تخصیص داده می‌شود.

وی اتوبوس یاد شده را دارای 4 تخت و یک تخت معاینه دانست و تصریح کرد: پایگاه انتقال خون کنگان با همکاری اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نوسازی و تجهیز می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر از افزایش ذخیره خون استان خبر داد و بیان کرد: ذخیره خون استان بوشهر از 4 روز به 11 روز افزایش یافت و با توجه به انتقال خون مازاد به شبکه ملی خون اکنون ذخیره به 8 روز رسیده است.

باستین اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز برای نجات بیماران نیازمند را مهم دانست و تصریح کرد: اهدای سلول‌های بنیادی در استان بوشهر هر سال 20 درصد افزایش می‌یابد.

وی از راه‌اندازی مجمع خیرین انتقال خون در استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: برای جبران کمبودهای انتقال خون در استان، همانند خیرین حوزه سلامت مجمع خیرین انتقال خون در استان بوشهر فعال می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر فعالیت تیم‌های سیار انتقال خون استان بوشهر را نسبت به سال گذشته افزایش 5 برابری دانست و اضافه کرد: از 1800 نفر اهدا خون از طریق تیم‌های سیار اکنون به بیش از 5 هزار نفر رسیده است.

باستین تولید 3 فرآورده خونی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سال گذشته از 36 هزار اهداکننده خون بیش از 90 هزار فرآورده پلاسما و پلاکت تولید شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون از 24 هزار اهدا کننده خون بیش از 50 هزار فرآورده پلاکت و پلاسما تولید شده است گفت: بخش عمده‌ای از فرآورده خونی به بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، جراحی‌ها، تصادفی اهدا می‌شود.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار