کد خبر: ۱۰۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
گروه موسیقی وزیری به سرپرستی «کیوان ساکت» آهنگساز نوگرا و نوازندۀ چیره دست تار و سه تار و خوانندگی «اتابک عطری» از هنرمندان نام آشنای موسیقی آذربایجانی، ساعت 21 سه شنبه 23 آبان ماه در تالار پتروشیمی تبریز در دو بخش موسیقی آذربایجانی و ایرانی اجرای صحنه‌ای خواهد داشت.

اجرای موسیقی سنتی کیوان ساکت و اتابک عطری در تبریز

به گزارش آرانیوز از تبریز، کیوان ساکت در نشست خبری این کنسرت که در محل هتل بوتیک اُرُسی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: از حضور دوباره در تبریز برای اجرای صحنه‌ای به همراه اتابک عطری، خواننده خوش صدای تبریزی بسیار شادمان هستم.

وی افزود: این، نخستین بار نیست که با یک هنرمند خوب تبریزی همکاری می‌کنم بلکه تا به حال، چندین بار در برنامه‌های داخل و خارج از کشور با خوانندگان و نوازندگان این خطه فرهنگ خیز و سرشار از استعدادهای هنری همکاری داشته‌ام که مثلا در آخرین سفرم به بلژیک، سه نوازنده حاضر در ترکیب گروه اعزامی به عنوان نوازندگان قارمان، دایره و سه تار، تبریزی بودند.

وی ادامه داد: یک بار با گروهی که همه نوازندگان آن جوانان مستعد تبریزی بودند و خوانندگی کنسرت را هم دکتر فرشید بزرگی، از هنرمندان مطرح تبریزی عهده دار بود، اجرا داشتیم. یک بار نیز با همراهی استاد رامیز قلی اف، نوازندۀ برجستۀ تار که اهل جمهوری آذربایجان است، در تبریز کنسرت داشتم.

ساکت گفت: این بار هم با خوشحالی در کنار دوست عزیزم آقای مهندس اتابک عطری هستیم که با صدای گرم شان در کنار گروه ما به ایفای آهنگ‌های آذربایجانی و فارسی خواهند پرداخت.

وی با بیان این‌که در کنسرت تبریز از سازهای دف، تار، تنبک، عود، تار باس، قانون، فلوت، کمانچه و ... استفاده می‌شود، تشریح کرد: پنج نفر از اعضای گروه را بانوان هنرمند شامل ندا اعزازی، مرجان مهربان، فرنوش باقری، ارغوان منتظری و طناز اسداللهی تشکیل می‌دهند. مهدی غلامی نوازندۀ دف، پسرم سیاوش ساکت نوازنده تنبک، پسر دیگرم کیارش ساکت نوازنده تار، سالار زمانیان نوازنده تار و علی محمدی نوازنده تار باس از دیگر اعضای گروه هستند.

وی با بیان این‌که در این کنسرت چند آهنگ از ساخته‌های خود و چند آهنگ آذربایجانی برای مخاطبان اجرا می‌شود، اظهار کرد: نکتۀ متمایزکنندۀ این کنسرت نیز آن است که آهنگ‌هایی که ساخته و تنظیم من هستند و قرار است اجرا کنم، هیچ کدام تاکنون در تبریز ارائه نشده است.

سرپرست گروه موسیقی وزیری گفت: موسیقی ملی و اصیل ایران، هویت ما است و باید گرفتن مجوز برای ارائه آن تسهیل شو.

وی افزود: متاسفانه برای دو کنسرت اخیر نتوانستیم مجوز بگیریم و این در حالی است که برای اجرای کنسرت موسیقی پاپ به راحتی مجوز می‌دهند و ما به سختی مجوز برگزاری کنسرت سنتی را در تبریز گرفتیم.

وی با انتقاد از سامانه صدور مجوز کنسرت، افزود: برای اجرای موسیقی پاپ به راحتی مجوز داده می‌شود ولی برای صدور مجوز موسیقی‌های ملی و اصیل با سختی‌های زیادی روبه رو هستیم.

اتابک عطری، خواننده کنسرت گروه وزیری در تبریز نیز در ادامه با تمجید از شخصیت هنری و فلسفی کیوان ساکت و ابراز مسرت از فرصت شکل گرفته برای همکاری با وی، اظهار کرد: استاد ساکت جزو معدود اساتید موسیقی و در زمره اندک موسیقیدانان ایرانی هستند که صاحب یک تفکر فلسفی بوده و موسیقی را صرفاً به خاطر خود موسیقی ارائه نمی‌کنند بلکه اجراهای ایشان حاوی پیام‌های عمیقی است که نشان می‌دهد، پشت این آثار، تفکری وجود دارد.

وی افزود: احساس می‌کنم اگر بنده توان فنی و تکنیکی داشته باشم و بتوانم از نقش حساسی که بر عهده‌ام گذاشته شده است، برآیم، کنسرت سه شنبه شبِ تبریز یکی از ماندگارترین و استثنائی ترین اجراهای صحنه‌ای خواهد بود و افتخار می‌کنم که در ترکیب این گروه هستم.

وی در خصوص فروش بلیط کنسرت تبریز نیز گفت: این کنسرت فقط در یک سانس اجرا می‌شود که تقریباً تمام بلیط‌های آن خریداری شده است.

عطری درباره آهنگ‌های در نظر گرفته شده برای اجرا در این کنسرت نیز اظهار کرد: کنسرت تبریز را با قطعۀ «هامون» آغاز خواهیم کرد و با سه تصنیف «یادگار خون سرو»، «گل‌های افسرده» و «دریا» که به غایت زیبا و دلنشین هستند، ادامه خواهیم داد و «شادی آزادی» پایان بخش این قسمت از اجراها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بخش موسیقی‌های آذربایجانی هم قطعات معروفی مانند «ریحان»، «منیم غملی گورونمییم»، «ساحل بویو» و «یاشا» تقدیم مخاطبان خواهد شد.

وی در خصوص آهنگ‌های قدیمی آذری ارائه شده در این اجرای صحنه‌ای نیز گفت: حفظ اصل آثار و این‌که دخالتی در تنظیم آثار نداشته باشیم، در این اجرا تاکید شده و ماهیت تاریخی قطعات تغییر نکرده است.

 

برچسب ها: موسیقی
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار