کد خبر: ۱۰۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
ایرنا نوشت :دفتر مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود عصر روز چهارشنبه در شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری فعالیت خود را آغاز کرد.

آغاز فعالیت دفتر مدیریت یکپارچه زاینده رود درچهارمحال و بختیاری

سرپرست حوضه زاینده‌رود و معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: دغدغه دولت سیزدهم در حوضه زاینده‌رود این بود که در قالب یک طرح جامع بتواند پاسخگو باشد و همه موارد و چالش‌ها که در حوزه آب و مصرف از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست مطرح است و روی در اقتصاد و اجتماع اثر گذار است، براساس استانداردهای جهانی مورد ارزیابی قرار دهد.

علیرضا الماسوندی در گفت وگو با آرانیوز افزود: با توجه به سابقه کار و مطالعاتی که وجود دارد از سال قبل یک سرعت و نگاهی جامع‌تر به این مطالعات داده شد و همه حوضه آبی زاینده‌رود براساس مطالعات جامع منابع و مصارف آن از طریق نقشه‌های ماهواره‌ای و کارهای میدانی تطبیق و شفاف شد و منابع آب از جمله سفره‌های زیرزمینی و آب سطحی مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: به خاطر حساسیتی که حوضه زاینده‌رود وجود دارد و اشتراکات منافع بین ۲ استان و مسائل رودخانه ضرورت داشت و جای سوالی وجود باقی نماند و همه مسائل تطبیق داده شد و از این بابت از مدل‌های مختلف استاندارد دنیا استفاده شد.

به گفته وی، تنها طرحی جامعی است که علاوه بر ۶ مدلی که شبیه‌سازی و بهینه‌سازی کرده‌ است مدل شرایط فرو نشست هم اضافه شده است و در هر سنایور و برنامه اقداماتی نرخ فرونشست را تخمین بزند که با اقدامات موثر و مثبت تا چه میزان کاهش خواهد یافت.

الماسوندی اظهار داشت: در این دفتر براساس یک سامانه برخط همه ذینفعان این قابلیت را دارند در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مشارکت کنند و تصمیم‌گیری از بالا و دستوری نیست و حکمرانی آبی که تعریف می شود براساس تعاریف جهانی دو طرفه است و همه ذینفعان بتوانند در یک همفکری مشارکت و بهترین روش را استفاده کنند.

سرپرست حوضه زاینده‌رود و معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مطالعات جامع به اتمام رسیده است و نتایج آن به صورت فعال و برخط قابل ملاحظه است و با هر شرایط اقلیمی و بارش این قابلیت وجود دارد تحلیل جامعی نسبت به منابع و مصارف را تا انتهای حوضه را داشته باشد.

وی گفت: این نوع مشارکت می‌تواند نقاط ضعف مطالعات گذشته را پوشش دهد و اصلاح کند و بر این اساس توزیع عادلانه آب را صورت گیرد و وقتی همه چیز مشهود باشد بر شرایط و رفتاری آب سطحی و زیرزمینی و منابع و مصارف مشخص است که رضایت همگانی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، این نخستین دفتر مدیریت یکپارچه در هر ۲ استان است که ظرف یک سال کل مطالعات جامع انجام رسید و نتایح مطالعات استخراج شد و با مشارکت هر ۲ استان از جمله دانشگاه‌ها و استانداری‌ها این مطالعات انجام شده است.

وی تصریح کرد: شاید دغدغه‌هایی در گذشته از باب برداشت و سهم‌خواهی وجود داشت که این دغدغه‌ها شفاف و روشن شده است و براساس این مدل اقدامات وزارت نیرو در خصوص تعادل بخشی و احیا و کنترل برداشت و مصرف آغاز شده است و یکسری اقدامات برای بخش‌ها جهادکشاورزی، صمت، شهرداری ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین شده است.

سرپرست حوضه زاینده‌رود و معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: خوشبختانه با این اتفاق هر اقدام مثبتی هر دستگاهی داشته باشد اثر بخشی آن را به صورت مدل یکپارچه خواهند دید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه مدیریت یکپارچه جامع که در استان دفتر آن افتتاح شد همیشه دغدغه مردم در حوزه تامین و مصرف بوده است.

فردوس کریمی اظهار داشت: با یک الگو و روش صحیح می‌توان مصرف زاینده‌رود را مدیریت کرد که در مدیریت یک پارچه دیده شده است.

گفتنی است ، رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر از کوههای چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در سالهای اخیر به دلیل تغییر الگوی بارش از برف به باران و خشکسالی ۲ دهه اخیر با کاهش آب مواجه شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار