کد خبر: ۱۰۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
ماجرا از این قرار است که دانشمندان غربی در حالی وجود کپسول محافظ دور کبد را به نام "گلیسون" خود ثبت کرده بودند که حدود 600 سال قبل از آن دانشمند بزرگ ایرانی بوعلی سینا وجود آن را اثبات کرده بود.

محققان علوم پزشکی سمنان حق بوعلی سینا را از دانشمندان غربی گرفتند

به گزارش آرانیوز  استان سمنان، مهدی فیروزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، دکتر سجاد صادقی پزشک سابق متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و عضو فعلی هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و الناز دوست محمدی عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان موفق شدند تا این موضوع که کپسول گلیسون در کتاب " قانون پزشکی " در سال 1025 میلادی توسط ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا توصیف شده بود را اثبات نمایند.

با انتشار نتایج این مطالعه در مجله معتبر "Hepatobiliary Surgery and Nutrition" با Impact Factor:8 در دسامبر 2023، مشخص شد که پیش از اشاره دانشمندان غربی مثل یوهانیس والائوس در سال 1640 میلادی و فرانسیس گلیسون در سال 1654 میلادی به کپسول گلیسون که یک کپسول پوشاننده کبد است، ابن‌سینا در کتاب " قانون پزشکی" در سال 1025 میلادی، این غشا را با دقت توصیف کرده بود.

لازم به ذکر است: کپسول یا پوشینه در بافت شناسی در این مورد به کار می‌رود که غشا یا پوشش یا ساختار دیگری که بافت یا اندامی مانند کپسول کبد یا طحال را دربر می‌گیرد. کپسول فیبروزه پیرامون کبد را کپسول گلیسون می نامند.

 

برچسب ها: استان سمنان
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار