کد خبر: ۱۰۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
نمایشگاه تخصصی انرژی و صنعت برق با حضور فناوران و شرکت‌های دانش بنیان و با هدف ارائه آخرین دستاوردهای این حوزه، در ارومیه گشایش یافت.

نمایشگاه تخصصی انرژی و صنعت برق در ارومیه برپا شد

به گزارش آرانیوز آذربایجان‌غربی، آیین افتتاح این نمایشگاه تخصصی با حضور صاحبان صنایع و مدیران صنعت برق کشور در حاشیه اولین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت برق آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد.

این نمایشگاه در سالن‌ نمایشگاهی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان برگزار گردید که شرکت‌های دانش بنیان ، پارک علم و فناوری، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی، منطقه آزاد ماکو و شرکت توزیع نیروی برق استان در آن به ارائه دستاوردهای خود می پردازند.

صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشور ازجمله بازدید کنندگان اصلی این نمایشگاه هستند.

لازم به ذکر است، این نمایشگاه برای بازدید عموم نیز آزاد است تا از آخرین خدمات فناوران و شرکت‌های دانش بنیان در صنعت برق آذربایجان‌غربی آشنا شوند.

ظرفیت بالای آذربایجان‌غربی جهت تبدیل به قطب الکترونیک کشور

طاهر کیامهر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی در اولین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت برق آذربایجان‌غربی با حضور صاحبان صنایع و سرمایه گذاران بخش خصوصی و جمعی از مسئولان وزارت نیرو و همچنین مقامات استانی امروز در محل سالن آمفی تئاتر شرکت توزیع نیروی برق استان برگزار شد اظهار داشت با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان‌غربی به دلیل مجاورت با سه کشور همسایه و همچنین پتانسیل های بالای استان در زمینه علمی و دانشگاهی صنعت برق ، قطعا این استان میتواند به یکی از مهمترین قطبهای تولید برق و تجهیزات آن در کشور تبدیل شود.

وی در تشریح اهداف برگزاری همایش فوق اظهار داشت: افق های جدید فناورانه صنعت برق و جهت دهی فعالیت هسته های فناور و نخبگان استان،ایجاد بستر جهت معرفی ایده ها و تجاری سازی یافته های پژوهشی صنعت برق و انرژی در آذربایجان‌غربی، معرفی نیازهای فناورانه بخش خصوصی فعال در صنعت برق استان و صنایع برزگ انرژی بر، حمایت از توسعه و احداث نیروگاههای تجدیدپذیر و طرحهای بهره وری انرژی، معرفی محصولات و خدمات فناورانه واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان در استان و تقویت ارتباط بین صنعت برق و سرمایه گذاران بخش خصوصی و تسهیل امر سرمایه گذاری در زیرساختهای صنعت برق بخصوص احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده مقیاس کوچک گازی و تجدید پذیر از مهمترین اهداف برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت برق آذربایجان‌غربی است .

کیامهر درادامه به وضعیت موجود شبکه تولید استان آذربایجان‌غربی پرداخت و اظهار داشت: ظرفیت نامی نیروگاههای برق استان حدود ۲ هزار و ۱۲۲ مگاوات است که این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و تولید پراکنده استان میباشد.

کیامهر در ادامه، کاهش حق ترانزیت صادرات بخش خصوصی به دلیل هم جواری با کشورهای همسایه، وجود گمرک رسمی جهت صادرات کالاهای تولیدی و کاهش هزینه های تولید، وجود منطقه آزاد ماکو، دسترسی به بازارهای جذب کشورهای همسایه، وجود ناترازی تولید و تقاضای برق در کشور عراق و نزدیکی به کشور سوریه به لحاظ فروش انرژی برق، تراز مثبت تولید برق در استان و وجود متخصصین و نیروی کار تحصیل کرده در حوزه انرژی و مهندسی برق را از مهمترین ظرفیتها و پتانسیل بالا استان آذربایجان‌غربی جهت سرمایه گذاری در صنعت برق استان عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: امیدواریم با همکاری هر چه بیشتر کلیه فعالین حوزه دانشگاهی، پژوهشگران، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان، صنعتگران و تولید کنندگان حوزه برق و صنایع متوسط و بزرگ انرژی بر استان و همچنین حمایتهای استانداری و سایر سازمان‌های مرتبط آینده روشنی را برای صنعت برق استان رقم بزنیم.

 

تولید برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، نیاز روز آذربایجان‌غربی است

محمدنژاد مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر مقایس کوچک سازمان ساتبا در اولین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت برق آذربایجان‌غربی که با حضور صاحبان صنایع ، سرمایه گذاران و برخی از مسئولان استانی در محل سالن همایش شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی برگزار شد گفت: در حال حاضر با توجه به منابع محدود انرژی، ضرورت استفاده از منابع انرژیهای تجدیدپذیر بخصوص در استان آذربایجان‌غربی با توجه به محدودیت منابع آبی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اعلام آژانس انرژی بین المللی تجدید پذیر قیمت تمام شده واقعی برق از منابع انرژیهای تجدیدپذیر بسیار پایین تر از برق فسیلی است و به همین دلیل بالا بردن ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
محمدنژاد با اشاره به اینکه نیروگاه‌های تجدید پذیرهیچگونه نیازی به منابع آبی ندارند اظهار داشت: اگر صاحبان صنایع بر پشت بام سوله های تولیدی خود نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده کنند با محدودیت‌هایی که در تامین سوخت و برق اتفاق می افتد روبرو نخواهند شد و این وضعیت برای صنعت برق کشور بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
وی در خاتمه گفت: جهت ارتقای صنعت برق کشور به هیچ وجه مصلحت نیست که حتی یک کیلووات نیروگاه فسیلی بخصوص در این استان وارد چرخه صنعت برق شود.

در ادامه این همایش مدیرکل دفتر هماهمگی سرمایه گذاری و اشتغال آذربایجان‌غربی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش تخصصی همایش فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت برق استان عنوان کرد: جهت استفاده از ظرفیت‌ها و فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت برق باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صاحبان سرمایه قرار داده شود تا بتوانند با استفاده از تسهیلات اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

حسن حیدری مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه ارومیه در رشته برق گفت: شرکتهای دانش بنیانی که در شهرک‌های صنعتی و پارک علم و فناوری می‌توانند با استفاده از این ظرفیت بالا بصورت کاملا عمومی در حوزه تولید برق گام بردارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز با اشاره به ظرفیت بسیار پایین استان آذربایجان‌غربی در حوزه برق گفت: باید از فرصتهای موجود جهت ایجادد نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده شود؛ چرا که در استان در حد بسیار انگشت شمار و محدود تولیدی تجدیدپذیر وجود دارد که در حوزه برق سرمایه گذاری کرده اند.

قاسم کریمی به ظرفیت بالای استان در حوزه برق اشاره کرد و گفت: با حضور اساتید دانشگاهی و استفاده از ظرفیتهای بالای استان میتوانیم سرملیه گذاری های خوبی در حوزه برق استان داشته باشیم.

لازم به ذکر است در ادامه این همایش سرمایه گذاران و صاحبان صنایع استان با متخصصان حوزه صنعت برق به تبادل نظر پرداختند و همچنین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز به امضای تفاهم نامه‌ای با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در راستای همکاری دوجانبه این دو شرکت جهت سرمایه گذاری در صنعت برق استان پرداخت.

لازم به ذکر است، در پایان این همایش از سرمایه گذران حوزه برق استان با اهدای لوحی تجلیل بعمل آمد.

گفتنی است در حاشیه این همایش نمایشگاه جانبی صنعت برق استان در محوطه شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی با حضور شرکت‌های دانش بنیان، فناوران، پارک علم و فناوری، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی، منطقه آزاد ماکو و شرکت توزیع نیروی برق استان برگزار شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار