کد خبر: ۱۰۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف، تغییر تاکتیک به موقع و استمرار در پیاده کردن آن، میل به برتری‌جویی و دوندگی بی‌امان بازیکنان ۴ فاکتور پیروزی‌بخش سپاهان مقابل آلمالیق به شمار می‌رود.
واکاوی پیروزی سپاهان مقابل آلمالیق/ امیدوار به آینده با چاشنی دوندگی بی‌امان

به گزارش آرانیوز از اصفهان، هفته سوم مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا 2024 گذشته با برگزاری 6 دیدار آغاز شد و تیم فوتبال سپاهان در یکی از مهم‌ترین بازی‌های خود مقابل آلمالیق ازبکستان به میدان رفت و موفق شد این تیم را با نتیجه 3 بر یک شکست دهد.

بغض سپاهان در ازبکستان ترکید؛ زردپوشان اصفهانی که به دلیل تساوی در هفته اول رقابت‌ها و حواشی عجیب بازی با الاتحاد و لغو شدن این دیدار، شرایط سختی را تجربه می‌کردند، مقابل نماینده ازبکستان برد ارزشمندی را به دست آوردند تا امیدهای زردپوشان اصفهانی به صعود از گروه همچنان پابرجا مانده وبه دامه راه امیدوار باشند.

سپاهان با این پیروزی 4 امتیازی شده و با نیروی هوایی هم‌امتیاز شد و به دلیل تفاضل گل بهتر در رده دوم گروه ایستاده است؛ در گروه C الاتحاد 6 امتیازی بوده و در صدر جدول ایستاده است. همچنین در این گروه نیروی هوایی عراق با 4 امتیاز رده سوم را به خود اختصاص داده و آلمالیق بدون امتیاز در رده چهارم گروه ایستاده است.

سپاهان روز گذشته شادابی همیشگی را نداشت با این حال درخشش رضاییان و اشتباهات مرگبار خط دفاعی آلمالیق دست به دست هم دادند تا در روزی که سپاهان از تیم همیشگی فاصله داشت و اشتباهات مکرر مدافعان داشت کار دست این تیم می‌داد، مورایس و تیمش اولین 3 امتیاز آسیایی‌شان را به دست آوردند و همچنان به صعود امیدوار مانند. زردپوشان اصفهانی در نیمه نخست دیدار با آلمالیق نمایش چندان باکیفیتی نداشتند و به ویژه ساختار دفاعی این تیم متزلزل نشان داد اما بازی‌خوانی درست مورایس در نیمه دوم در کنار میل به برتری‌جویی بازیکنان و فرصت‌طلبی و درخشش رضاییان، ورق بازی را به سود زردپوشان اصفهانی چرخاند و سپاهان پیروز این نبرد حساس شد.

تقابل سپاهان و آلمالیق را می‌توان یک بازی با دو نیمه متفاوت دانست؛ زردپوشان اصفهانی در نیمه اول نظم تاکتیکی و تمرکز همیشگی را نداشتند و همین امر موجب شده بود که ساختار دفاعی این تیم متزلزل نشان دهد؛ عملکرد هجومی شاگردان مورایس در این نیمه خوب بود و با ترتیب دادن حملات پردامنه، موقعیت‌های گلزنی متعددی را خلق کردند. در نیمه دوم اما تغییر تاکتیک به موقع سپاهان در کنار تعویض‌ درست مورایس عملکرد سپاهان در فاز هجومی را بهبود بخشید و زردپوشان اصفهانی از انسجام تیمی و تاکتیکی بهتری برخوردار شدند. آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف، تغییر تاکتیک به موقع و استمرار در پیاده کردن آن، میل به برتری جویی و دوندگی بی‌امان بازیکنان 4 فاکتور پیروزی‌بخش سپاهان در این دیدار به شمار می‌رود.

مورایس روز گذشته تیمش با آرایش 2_4_4 و با 2 تغییر مهم به میدان فرستاد؛ محمد دانشگر روز گذشته به ترکیب اصلی سپاهان بازگشت و از طرفی مورایس با وجود رهایی هادی محمدی از بند مصدومیت و حضور نیلسون جونیور و یزدانی، ترجیح داد تا از محمد قربانی در کنار دانشگر به عنوان زوج قلب دفاعی بهره بگیرد. همچنین سرمربی سپاهان روز گذشته از برایان دابو برای اولین بار در ترکیب اصلی بهره گرفت و محمد کریمی را که مصدومیت جزیی داشت، از فهرست تیمش خارج کرد. سپاهان روز گذشته نیاز مبرمی به برد داشت و در این راستا بازیکنان این تیم در نیمه نخست سعی می‌کردند که بازی مالکانه‌ای را به نمایش بگذارند و با بازی‌سازی از خط دفاع و پاسکاری‌های مداوم، موج‌های پی‌درپی حملات را طراحی کرده و با نفوذ از جناحین آلمالیق دست به خلق موقعیت بزنند.

سپاهانی‌ها تلاش داشتند تا با پرس سنگین تیم ازبکی فرصت بازی‌سازی را از هافبک‌های آنها گرفته و در حملات، از سرعت بالا و قدرت حمل توپ بازیکنانی مانند احمدزاده، زکی‌پور، رضاییان و یوسفی بهره برده و با کشاندن توپ به کانال‌های کناری دفاع آلمالیق از تسلط اسدی در نبردهای هوایی بهره گرفته و خلق موقعیت کنند. شاگردان مورایس گذشته وظیفه داشتند تا با توجه به ضعف دفاع‌های وسط آلمالیق و خلأهای موجود در کانال‌های چپ-راست تیم ازبکی و همچنین مهارت آل‌کثیر در استفاده از توپ‌های پشت دفاع، خط دفاعی آلمالیق را دور زده و با ارسال‌های عرضی و عمقی دست به خلق موقعیت بزنند.

شیوه بازی آلمالیق و ضعف فاحش ازبک‌ها در فاز دفاعی و اشتباهات مرگبار مدافعان این تیم، به بازیکنان سپاهان اجازه داد تا در روند بازی دست بالا را داشته باشند و موقعیت‌های گلزنی خوبی را ایجاد کنند، با این حال استرس و فشار بالای بازی باعث شده بود که شاگردان مورایس در هنگام دفاع تمرکز کافی برای اجرا کردن برنامه‌هایشان را نداشته باشند و از نظر تاکتیکی گیج و سردرگم عمل کنند. با این حال مورایس در فاصله دو نیمه ضعف تیمش را به درستی تشخیص داد و نیلسون جونیور را به جای حسین‌نژاد وارد زمین کرد تا محمد قربانی به خط میانی اضافه شود و این تغییر روند حرکتی سپاهان را بهبود بخشید.

نگاهی به آمار بازی سپاهان و آلمالیق به خوبی مشخص می‌‌کند که شاگردان مورایس آنالیز دقیقی از نحوه بازی ازبک‌ها داشته و نقاط ضعف این تیم را به خوبی شناسایی کرده بودند. زردپوشان اصفهانی روز گذشته در بیشتر فاکتورهای فوتبالی از جمله مالکیت توپ، تعداد و دقت پاس، تعداد شوت و شوت‌های درون چارچوب عملکرد بهتری از بازیکنان آلمالیق داشتند و از موقعیت‌های ایجاد شده نهایت استفاده را کرده و به برتری رسیدند.

آمار بازی نشان می‌دهد که سپاهانی‌ها روز گذشته مقابل آلمالیق 10 بار اقدام به شوت‌زنی کرده‌اند که از این تعداد 6 شوت آنها درون چارچوب بوده و 3 گل به دست آمده است؛ درحالی که ازبک‌ها از 4 باری که شوت‌زنی کردند، 2 شوت درون چارچوب داشتند که تنها یک موقعیت آنها تبدیل به گل شد.

با این حال یکی از مشکلات بارز سپاهان در بازی شب گذشته، تعداد بالای اشتباهات فردی و افت تمرکز بازیکنان در فاز دفاعی است. ساختار دفاعی سپاهان با ضعف روبه‌رو است و مدافعان این تیم در یارگیری و پوشش فضاهای محوطه هجده قدم زمین خودی اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند؛ ضعف در پرس بازیکن مقابل و عدم پوشش فضاهای زمین خودی توسط سپاهانی‌ها به بازیکنان ازبک اجازه داد تا بارها در محوطه جریمه سپاهان خطرساز شوند و اگر واکنش‌های به موقع نیازمند و بی‌دقتی ازبک‌ها در زدن ضربات نهایی نبود، نتیجه بازی بدون شک به شک دیگری رقم می‌خورد. بازیکنان سپاهان در روند بازی، بارها دوئل‌ها و کورس‌های فردی را به رقیب واگذار کرده و تحت فشار پرس سنگین ازبک‌ها مرتکب اشتباهات فردی زیادی شدند که تأثیر بارز آن روی گل آلمالیق مشخص است.

در آن سو آلمالیق علی‌رغم نیاز شدیدی که به برد داشت؛ بازی ضعیف و دور از ذهنی را به نمایش گذاشت. شاگردان کاسمیوف که در غیاب 6 بازیکن اصلی‌شان به میدان می‌رفتند، از نظر تاکتیکی سرگردان بودند و اکثر حملات این تیم فاقد زهر و برندگی لازم بود. ازبک‌ها در فاز دفاعی نیز کاملا متزلزل نشان داده و مدافعان این تیم زیر فشار حملات سپاهانی‌ها دست به اشتباهات مرگباری زدند و در نهایت نتیجه را واگذر کردند.

مورایس: هر 2 تیم نیاز به پیروزی داشتند

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ‌روابط عمومی باشگاه سپاهان، ژوزه مورایس سرمربی تیم فوتبال سپاهان در نشست خبری پس از دیدار با آلمالیق اظهار داشت: بازی جذاب و خوب بود و حیف شد هواداران بیشتری به ورزشگاه نیامدند و اگر نفرات بیشتری در سکوها حضور می‌یافتند مسابقه رنگ و آب بهتری پیدا می‌کرد. ما توانستیم بازی را به خوبی مدیریت و با آرامش آن را اداره کنیم.

وی ادامه داد: سپاهان شانس یکی دو گل دیگری هم داشت و جا دارد به بازیکنان بابت عملکرد خوب‌شان تبریک بگویم. با پایان یافتن این دیدار به سراغ دیگر مسابقات خود خواهیم رفت، البته AFC هنوز رأی خود درباره مسابقه با الاتحاد اعلام نکرده است. باید ببینیم در آینده رأی این مسابقه چه می‌شود.

سرمربی تیم فوتبال سپاهان درباره اینکه چه زمان از مسابقه با آلمالیق بهتر بود، ادامه داد: نظر من تکنیکی است، زیرا ما نقاط ضعف و قوت حریف را آنالیز کرده بودیم. نتیجه اهمیت داشت و به ثمر رساندن سه گل نشان داد عملکرد ما چطور بوده است.

مورایس خاطرنشان کرد: بازیکنان سپاهان پس از آغاز مسابقه رفته رفته تمرکز بیشتری پیدا کردند و سرعت بازی نیز افزایش یافت. این مسابقه یک بازی مهم برای هر دو تیم بود، زیرا سپاهان و آلمالیق به دنبال کسب نتیجه بودند. در این وضعیت طبیعی است که برخی بازیکنان احساسی‌تر عمل کنند و استرس داشته باشند.

سرمربی سپاهان تصریح کرد: کسی که فوتبال بازی کرده باشد می‌داند که اشتباه و استرس طبیعی است، زیرا ما انسان هستیم و طبیعتاً کامل نیستیم. همواره اصطلاح «موج‌های بالا و پایینی» وجود دارد. ما سعی می‌کنیم که در موج‌های بالا و شرایط خوب قرار بگیریم.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار