کد خبر: ۱۰۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
رئیس حوزه ریاست جهاد کشاورزی لرستان:
خرم‌آباد - رئیس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۱۶ تن خاویار در این استان خبر داد.

تولید ۱۶ تن خاویار در لرستان

 

به گزارش آرانیوز  مهدی بهاروند امروز سه‌شنبه در همایش آموزشی مروجین شیلات در لرستان، اظهار داشت: در حال حاضر در استان لرستان حدود ۳۲ هزار تن‌ماهی تولید می‌شود که پیش‌بینی‌ها بر این است که تا پایان سال به ۳۵ هزار تن برسد.

ظرفیت تولید ماهی ۱۰ هزار تن بیشتر می‌شود

وی اظهار کرد: آبزی‌پروری، صید و آبزی مصرفی سه وظیفه عمده سازمان شیلات کشور است که در استان‌ها نیز به‌صورت ویژه باید دنبال شود.

رئیس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه استان لرستان یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری است و علم شیلات در این استان بومی شده است، افزود: اکنون لرستان یکی از تولیدکنندگان تخم چشم زده و بچه‌ماهی کشور است و در پرورش ماهی تا عمل‌آوری و رسیدن بر سر سفره مردم، حرف‌های خوبی برای گفتن دارد.

بهاروند، ادامه داد: در حال حاضر مجتمع‌های بزرگ آبزی‌پروری در سطح استان در حال تکمیل است که با آغاز به کار آنها حدود ۱۰ هزار تن به ظرفیت تولید ماهی استان افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به تعریف پروژه‌های جدید شیلاتی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری در استان، تصریح کرد: اکنون مجتمع‌های آبزی‌پروری ویژه تولید خاویار در شهرهای کوهدشت، رومشکان و پلدختر در حال ساخت است و طی چهار سال آینده پیش‌بینی می‌شود استان لرستان در بین استان‌های غیر ساحلی رتبه یک تولید خاویار را به خود اختصاص دهد.

تولید ۱۶ تن خاویار در لرستان

رئیس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه تولید گوشت خاویار در کل کشور حدود سه هزار و ۵۰۰ تن است، تصریح کرد: در حال حاضر تولید خاویار لرستان حدود ۱۶ تن است که با تولید مجتمع‌های در دست‌ساخت استان، می‌توانیم به‌اندازه کل تولید کشور ماهی خاویاری تولید کنیم.

بهاروند با اشاره به بومی‌سازی گونه‌های مختلف ماهی خاویاری در استان، عنوان کرد: ظرفیت بی‌بدیل و خدادادی در استان لرستان وجود دارد که باید تلاش شود این ظرفیت‌ها توسعه و تحول یابد تا اشتغال و اقتصاد استان را متحول کند.

وی با اشاره به اینکه استان لرستان توان تولید بیش از ۱۵۰ هزار تن آبزیان را دارد، بیان کرد: باید به دنبال تحول در حوزه‌های آبزی‌پروری و آبزی مصرفی داشته باشیم.

مصرف غذاهای دریایی توسط مردم استان افزایش یابد

رئیس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: ماهی مازاد بر نیاز مصرف استان به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود اما نیاز است که مصرف غذاهای دریایی توسط مردم استان افزایش یابد چرا که برای سلامتی بسیار مفید است و این وظایف ماست که مصرف ماهی را در میان مردم ترویج دهیم.

بهاروند با تأکید بر لزوم ارائه برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در توسعه صنعت آبزی‌پروری استان، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش تولید آبزیان در واحد سطح در استان صورت گیرد چرا که ظرفیت‌های بی‌نظیری در لرستان برای توسعه این صنعت وجود دارد و باید نقاط مستعد استان در این راستا شناسایی شوند.

وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم به توسعه صنعت آبزی‌پروری توجه ویژه‌ای شده است، عنوان کرد: اکنون اعتبارات خوبی برای پروژه‌های شیلاتی منظور می‌شود و لازم است که مناطق پر پتانسیل استان شناسایی و برای ساخت مجتمع‌های آبزی‌پروری در این مناطق برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

 

نظرشما
پربازدیدها