کد خبر: ۱۰۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۸۰۰ هزار هکتار پهنه معدنی در استان مرکزی آزادسازی شد.
۸۰۰ هزار هکتار پهنه معدنی در استان مرکزی آزادسازی شد

به‌ گزارش آرانیوز از اراک، علی جودکی پیش از ظهر امروز در آیین آزادسازی پهنه‌های جدید معدنی استان مرکزی و مزاینده 81 معدن و محدوده معدنی، اظهار داشت: امروز در تاریخ 25 تیرماه یک اتفاق ویژه در حوزه معادن استان رخ داد، از مجموعه پهنه‌های استان امروز 3 پهنه بالغ بر 8 هزار کیلومتر مربع و 800 هزار هکتار آزادسازی شد. 

وی افزود: تاکنون که دقایقی از آزادسازی می‌گذرد بالغ بر 300 محدوده ثبت شده است، اما اینکه چه تعداد به تایید منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها برسد قابل بررسی است، اما نشان می‌دهد علاقه علاقه‌مندان در حوزه معادن رشد داشته است به طوری که در این دقایق این تعداد از معادن ثبت شده است. این مزایده شامل 26 درخواست اکتشاف، 19 پروانه اکتشاف، 5 فقره گواهی کشف و 31 فقره پروانه بهره‌برداری است و بسته به توان بهره‌بردار و ذخیره معدن، مهلت پروانه بهره‌برداری از 5 تا 25 سال تعیین می‌شود. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: در استان 7 پهنه داریم که امروز سه پهنه "آزاد ساوه شرقی و غربی و جنوب غربی شازند" در قالب پهنه‌های شماره 5، 6 و 7 آزاد می شود، آنچه در استان متقاضی دارد معادنی با عناصر فلزی مس، آهن، سرب، روی، طلا و نقره است، در حوزه ساوه بیشتر عناصر فلزی مانند مس و در شازند بیشتر سرب و روی مدنظر است و مزایده پهنه‌های یک، دو و سه نیز به‌زودی انجام می‌شود. 

جودکی عنوان کرد: در کنار آزادسازی این پهنه مزایده ما با 81 محدوده معدنی اعم از گواهی کشف یا محدوده‌های دارای پروانه بهره‌بهرداری آغاز شد که به مدت یک هفته در سامانه ستاد بارگزاری شده است و علاقه‌مندان می‌توانند مراجعه کنند و با انتخاب محدوده‌های خود در فرایند مزایده شرکت کنند. 

وی بیان کرد: کسانی که صلاحیت فنی و مالی دارند و به تایید مراجع مربوطه رسیده است می‌توانند در مزایده شرکت و اسناد واگذاری کنند، اسناد مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه افراد واجد شرایط باشند یک هفته فرصت دارند تقاضای خود را برای ارائه مدارک ارائه دهند. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: این دو اتفاق مهم یک پیام داشت که در حوزه معادن شفافیت وجود دارد در حالی که یکی از نقاط ضعفی که وجود داشت و دستگاه نظارتی و مردم می‌پرسیدند که واگذاری معاون به چه صورت انجام می‌شود، بنابراین شفاف‌ترین شکل ممکن اطلاع رسانی انجام شد که می‌توانست تمام افراد را از این امر مطلع کرد، این شفافیت می‌تواند کمک کند اقدامات موثرتری را انجام داد. 

جودکی ادامه داد: حوزه معادن در بحث رشد 8 درصدی اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد، بنابراین اگر بتوان در حوزه معادن اقدامات موثری را انجام دهیم طبیعتا تحقق رشد اقتصادی در استان برای ما شرایط سهل‌تری را دارد. 

وی اضافه کرد: در استان مرکزی بالغ بر 600 معدن دارد که از این معادن سال 1401 نزدیک به 700 میلیارد تومان حقوق دولتی به حساب خزانه واریز شده است، خوشبختانه 15 درصد این عدد با مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 1402 به استان بازمی‌گردد و در همان مناطق معادنی و راه‌های روستایی و سایر عوامل هزینه می‌شود و به نوعی مردم از خدمات معدن‌دارن منتفع شوند. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به پیگیری مسائل و مشکلات معادن‌داران ادامه داد: در حوزه مسائل ماشین‌آلات معدنی نیز اقدامات موثری انجام شده است، هم در ظرفیت توان داخل برای حل مشکلات در زمینه ماشین‌آلات استفاده شده است و هم توان واردات گذاشته شده است، در حوزه سوخت نیز با تعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی سوخت معادن ساماندهی و تحویل شد و امیدواریم این فرایند ادامه پیدا کند. 

جودکی خاطرنشان کرد: سایر مشکلات معادن در کمیته‌های کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در شورای معادن تصمیمات اساسی اخذ و راهبری می‌شود، امیدواریم با این شاکله ایجاد شده به ویژه در حوزه معادن که نیازمند مانیتورینگ هستند بتوان شرایطی ایجاد شود که هم معدن‌دار راضی باشد و هم درآمد خود را به خزانه دولت واریز کنند. 

پهنه بزرگ در حوزه معادن استان مرکزی بالغ بر 800 هزار هکتار آزادسازی شد

علی‌اکبر اسدی، سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این آیین، اظهار داشت: امروز در استان مرکزی بعد از چندین سال سه پهنه بزرگ در حوزه معادن استان بالغ بر 800 هزار هکتار آزادسازی شد و همزمان به صورت آنلاین نیز مزایده معادن آغاز شد. 

وی افزود: به صورت شفاف همه کسانی که در حوزه معادن مشغول بودند به صورت برخط در مزایده شرکت کردند، پیش بینی بر این است با این واگذاری‌ها بالغ بر 200 تا 300 معدن دیگر به معادن استان اضافه شود که با تحقق این امر تعداد معادن استان به حدود یک هزار معدن می‌رسد، امید است از معادن برای پروژه‌های عمرانی استان استفاده بیشتر شود. 

اعتماد سازی لازمه کار دولت است

وربخش عسکری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این آیین، اظهار داشت:  معادن یکی از مزیت‌های نسبی است که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود، آزادسازی پهنه‌های معدنی و مزایده این بخش به صورت برخط، پاسخگویی را راحت می‌کند و در افزایش اعتماد مردم به دولت نقش موثری دارد. 

وی با بیان اینکه اعتماد سازی لازمه کار دولت است و با شفافیت در امور بسیاری از ابهامات را پاسخ می‌دهد، افزود: باید تلاش شود در حوزه معدن از خام فروشی جلوگیری شود و ارزش افزوده در این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد. 

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار